Annons

Nybörjare behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)
Grimmer skrev:
Nikon D50 tror jag inte mycket på. Liten skärm, en av marknadens sämsta sökare och en jämförelsevis hög brusnivå.

Pentax har jag inte kännt på, men på papperet verkar den ju lovande och antiskak är inte att förakta!

Edit: Nu får jag på pälsen... :O)

Ja nu ligger du illa till!!! ;)

Liten skärm!? Den är på 2", vilket matchas av t.ex. proffshuset Canon EOS 1Ds, och är större än de LCD'er på 1.8" som sitter i bl.a. Canon 350D och Nikon D70. Det är väl ingen som har klagat över det!?

Höga brusnivåer? Visst, de är högre än 350D, men lägre än diverse Pentax/KM-hus och lägre än D70. Återigen är det väl inga "entusiaster" som klagat över detta!? Tänk på att skillnaden "kompakt-zoom"/Nikon D50 är ljusår större än 350D/D50.... Så det så!

D50 är den ULTIMATA dSLR'en för nybörjaren. Ergonomin, pedagogiken, användarvänlighetn i allmänhet - en vinnare!
 
Som D50-ägare hade jag ändå kollat riktigt noga på Pentax K100D. Den ligger i samma prisklass, men har bättre sökare, bättre funktionsåtkomlighet och dessutom bildstabilisering. Kan det bli bättre? :-D
Brusskillnaden vet jag inget om men D50 brusar en del, dock verkligen inte så att det stör.
 
Alexander_222 skrev:
Ja nu ligger du illa till!!! ;)

Liten skärm!? Den är på 2", vilket matchas av t.ex. proffshuset Canon EOS 1Ds, och är större än de LCD'er på 1.8" som sitter i bl.a. Canon 350D och Nikon D70. Det är väl ingen som har klagat över det!?

Höga brusnivåer? Visst, de är högre än 350D, men lägre än diverse Pentax/KM-hus och lägre än D70. Återigen är det väl inga "entusiaster" som klagat över detta!? Tänk på att skillnaden "kompakt-zoom"/Nikon D50 är ljusår större än 350D/D50.... Så det så!

D50 är den ULTIMATA dSLR'en för nybörjaren. Ergonomin, pedagogiken, användarvänlighetn i allmänhet - en vinnare!

En skärm på 2" är lite idag. Vilket Pentax hus har mer brus?

D50 var säkert ett bra val för nybörjaren när den kom man utvecklingen går snabbt.
 
Alexander_222 skrev:
Ja nu ligger du illa till!!! ;)

Liten skärm!? Den är på 2", vilket matchas av t.ex. proffshuset Canon EOS 1Ds, och är större än de LCD'er på 1.8" som sitter i bl.a. Canon 350D och Nikon D70. Det är väl ingen som har klagat över det!?

Höga brusnivåer? Visst, de är högre än 350D, men lägre än diverse Pentax/KM-hus och lägre än D70. Återigen är det väl inga "entusiaster" som klagat över detta!? Tänk på att skillnaden "kompakt-zoom"/Nikon D50 är ljusår större än 350D/D50.... Så det så!

D50 är den ULTIMATA dSLR'en för nybörjaren. Ergonomin, pedagogiken, användarvänlighetn i allmänhet - en vinnare!

Högre brus än Canon 350D? Är inte så säker på det.
Det tycker man iaf inte här.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page24.asp

Nikon D50 har ju gjort sej känd för sina fina brusegenskaper.

/K
 
papi skrev:
En skärm på 2" är lite idag. Vilket Pentax hus har mer brus?

D50 var säkert ett bra val för nybörjaren när den kom man utvecklingen går snabbt.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page24.asp

Har inte sett nån jämförelse med Pentax K100D.
Har du nån länk? Har svårt att tro att Pentax helt plötsligt har gjort en bruskung.
D50 är en högst aktuell kamera. Och kommer att vara det ett bra tag än.

/K
 
Hur som är det detaljer som skiljer kamrorna åt.
Vad du än väljer gör du säkert ett bra val. Det finns inte direkt några dåliga kameror idag.

/K
 
Inget att tveka om, köp systemkamera!
Dustin.se har D50 med 18-70 ibland, men 18-55 funkar bra. Eller beggad D70/D70s.

och skulle det inte vara vad du hoppats på så har systemkameran nog ett bättre andrahandsvärde än sk. bridgekameror.

JL
 
Alexander_222 skrev:
Ja nu ligger du illa till!!! ;)

..........

D50 är den ULTIMATA dSLR'en för nybörjaren. Ergonomin, pedagogiken, användarvänlighetn i allmänhet - en vinnare!

He, he!! Visst blir man upprörd när någon klankar ner på ens märke! Man vet ju hur bra bilder man lyckats åstadkomma sen man köpte den. Jag kan väl villigt erkänna att jag är lite avis på Nikons blixtsynk på 1/500s och på det stora utbudet av optik och andra pryttlar. Där ligger man i lä!

Happy shooting!
 
Grimmer skrev:
He, he!! Visst blir man upprörd när någon klankar ner på ens märke! Man vet ju hur bra bilder man lyckats åstadkomma sen man köpte den. Jag kan väl villigt erkänna att jag är lite avis på Nikons blixtsynk på 1/500s och på det stora utbudet av optik och andra pryttlar. Där ligger man i lä!

Happy shooting!

Grejen är att jag har D200 och D70. Dom är samma kålsupare båda två när det gäller brus. Hyggliga, men inga underbarn. Saken är den att jag skulle vilja ha en D50 i stället för D70:n på grund av dom fina brusegenskaperna den tydligen ska ha. Åsså kommer det nån och säjer att den är brusig!!!;)

(Va det nån som sa nåt om I-landsbekymmer...Hmm)
 
keckax skrev:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page24.asp

Har inte sett nån jämförelse med Pentax K100D.
Har du nån länk? Har svårt att tro att Pentax helt plötsligt har gjort en bruskung.
D50 är en högst aktuell kamera. Och kommer att vara det ett bra tag än.

/K

I DP:s test som du hänvisar till har man tyvärr testat kamrean i "Bright mode" vilket ger mer brus och sämre upplösning än i "Natural mode"

Pentax har alltid varit bra på lågt brus. istD har tex lägre brus upp tom ISO 800 än tex Nikon D100 och Canons 10D.

Så här sammanfattar Niclas Vestman en test i Tyska fotomagazin.

Kort sammanfattning av artikel i FotoMag
Pentax rankas delat etta lika med 350D främst pga att Ist*DS har sämre glugg. Annars hade pentax rankats som etta. Sedan kommer Olympus 300E tät följd av Nikon D70. Vad gäller total nyttodata per exponering ligger Olympus högst med ca 14,5 MB per bild tätt följd av Canon och Nikon som har ca 0,5MB mindre. (Strongt av Nikon som bara har 6Mp mot Olympus och Canons 8Mp). Canon är lite bättre på normal och telebrännvidder medan nikon är lite bättre på vidvinkel (beror på att chippen har olika mickroprisma/lågpass filter som reagerar olika på snett infallande ljus.
Långt långt efter med ca 8MB per bild kommer Pentax som alltså har avsevärt sämst upplösning. Däremot vinner Pentax av samma anledning när det gäller dynamiskt omfång och brus där den är klart bäst. Har samma brus på 1600 som erkänt bra 350D har på ISO 400. Nikon är klart sämre på båda punkter och 350D ligger någonstans emellan. Pga mindre sensor kan Olmpus inte hänga med alls här utan hamnar klart efter alla APS-C formats kameror.
Tydligen viktas inte upplösningen in så hårt när totalbedömningen görs eftersom Pentax rankas som delad etta med Canon 350D. Å andra sidan är Pentaxen klart bäst när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Vad gäller vinjettering tycker jag inte det är så intressant att återge testresultaten eftersom just det är ännu mer objektivspecifikt än övriga bedömningspunkter. Dessutom blev det lite för mycket data att hålla i huvudet (läste artikeln på biblioteket).
MVH, Niclas Vestman
 
keckax skrev:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page24.asp
Har svårt att tro att Pentax helt plötsligt har gjort en bruskung.
/K

Och så skriver Popular Photography om K100D.

"Since we weigh resolution and color accuracy higher than noise in our overall Image Quality rating, the slight tweaks in processing parameters now earn the K100D a more solid Extremely High score at ISOs up to 1600. At ISO 3200, where most DSLRs get too noisy, the K100D squeaks in with Moderate levels and earns a Very High Image Quality rating."
 
Senast ändrad:
papi skrev:
At ISO 3200, where most DSLRs get too noisy, the K100D squeaks in with Moderate levels and earns a Very High Image Quality rating."

Låter lite som en bruskung i mia öron ;)

Förmodligen har man med nya jpeg uppräkningen från SilkyPix lyckats hålla nere bruset samtidigt som upplösningen har förbättrats.
 
papi skrev:
I DP:s test som du hänvisar till har man tyvärr testat kamrean i "Bright mode" vilket ger mer brus och sämre upplösning än i "Natural mode"

Pentax har alltid varit bra på lågt brus. istD har tex lägre brus upp tom ISO 800 än tex Nikon D100 och Canons 10D.

Så här sammanfattar Niclas Vestman en test i Tyska fotomagazin.

Kort sammanfattning av artikel i FotoMag
Pentax rankas delat etta lika med 350D främst pga att Ist*DS har sämre glugg. Annars hade pentax rankats som etta. Sedan kommer Olympus 300E tät följd av Nikon D70. Vad gäller total nyttodata per exponering ligger Olympus högst med ca 14,5 MB per bild tätt följd av Canon och Nikon som har ca 0,5MB mindre. (Strongt av Nikon som bara har 6Mp mot Olympus och Canons 8Mp). Canon är lite bättre på normal och telebrännvidder medan nikon är lite bättre på vidvinkel (beror på att chippen har olika mickroprisma/lågpass filter som reagerar olika på snett infallande ljus.
Långt långt efter med ca 8MB per bild kommer Pentax som alltså har avsevärt sämst upplösning. Däremot vinner Pentax av samma anledning när det gäller dynamiskt omfång och brus där den är klart bäst. Har samma brus på 1600 som erkänt bra 350D har på ISO 400. Nikon är klart sämre på båda punkter och 350D ligger någonstans emellan. Pga mindre sensor kan Olmpus inte hänga med alls här utan hamnar klart efter alla APS-C formats kameror.
Tydligen viktas inte upplösningen in så hårt när totalbedömningen görs eftersom Pentax rankas som delad etta med Canon 350D. Å andra sidan är Pentaxen klart bäst när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Vad gäller vinjettering tycker jag inte det är så intressant att återge testresultaten eftersom just det är ännu mer objektivspecifikt än övriga bedömningspunkter. Dessutom blev det lite för mycket data att hålla i huvudet (läste artikeln på biblioteket).
MVH, Niclas Vestman

Där ser man. Som vanligt finns det tester som visar ett resultat och sedan tester som pekar på motsatsen... Såklart!
Inget nytt under solen. Man har ju läst många motstridiga rescentioner om tex gluggar, som där det ena testet pekar åt syd och det andra åt norr.
Men som jag sa så tror jag man blir nöjd med vilket system man än väljer. Inget system är perfekt. Dom kompletterar varandra. Jag skulle tex gärna ha Canon 5D:s sensor i Mitt D200-hus.

/K
 
papi skrev:
Låter lite som en bruskung i mia öron ;)

Förmodligen har man med nya jpeg uppräkningen från SilkyPix lyckats hålla nere bruset samtidigt som upplösningen har förbättrats.

Efter att ha läst Senaste numret av Kamera&Bild kan jag bara instämma... Pentax K100D verkar vara en riktig hit!!!

/K
 
keckax skrev:
Efter att ha läst Senaste numret av Kamera&Bild kan jag bara instämma... Pentax K100D verkar vara en riktig hit!!!

/K

Ja det tycker ju ialla fall tidningen. Något som är mycket märkligt dock att man bara ger kamera måttligt bra betyg på höga ISO. Alla andra tester och bilder jag sett kommer fram till motsatsen.

Kan det återigen vara så att man testat kameran i " Brigt mode" tro? Vore mycket inressant att få en kommentar till det.
 
papi skrev:
Ja det tycker ju ialla fall tidningen. Något som är mycket märkligt dock att man bara ger kamera måttligt bra betyg på höga ISO. Alla andra tester och bilder jag sett kommer fram till motsatsen.

Kan det återigen vara så att man testat kameran i " Brigt mode" tro? Vore mycket inressant att få en kommentar till det.

Fler tester ger nog fler svar. Den verkar iaf vara ett av de mest prisvärda köpen man kan göra idag.

/K
 
keckax skrev:
Fler tester ger nog fler svar. Den verkar iaf vara ett av de mest prisvärda köpen man kan göra idag./K

Det häller jag med om. Tidigare var det kanske Canon 350D och senare Nikon D50. Just nu är det Pentax K100D och imorgon kan det vara nån annan.

Angående bruset så har jag sett minst tre tester som visar motsatsen så detta förblir något av ett mysterium, Men även om K&B mot förmodan skulle ha rätt där så ar totalen för kameran svårslagen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.