ANNONS
Annons

Nybörjarblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mysterious girl

Ny medlem
Ja som rubriken låter så är jag ute efter en blixt, en nybörjarblixt som jag kan växa med.

Och efter att ha surfat runt på nätet har jag inte blivit klokare, snarare motsatsen. Därför skulle jag behöva lite råd och hjälp.

Tankten med blixten är att få så mycket ut av den som möjligt, den ska främst kunna följa med mig när jag fotar porträtt men också vara till hjälp när än jag kan behöva en blixt.

Det ska vara en något billigare blixt, varifrån den kommer spelar ingen större roll då jag surfat mycket på bland annat Ebay och kollat. Dock är ju kravet att den ska passa ihop med min Canon EOS 1100d.

Dessutom ska den gärna gå att använda både på kameran och bredvid.

Någon som är bra på detta och kan ge mig några tips?

Kan rekommendera en begagnad Canon 430EX II, brukar gå att hitta för runt 1500kr.
Med denna får du full kompatibilitet till ditt kamerahus och kan köra bland annat high speed synk när du har blixten på kameran eller använder E-TTL kabel.

Om detta är för dyrt kan jag rekommendera YongNuo YN560 som går att hitta för runt $60 inklusive frakt på eBay. Denna blixt är dock helmanuell men betydligt billigare och har ungefär samma uteffekt som 430EX II.

Om du inte vill använda kabel då är en radio-trigger att rekommendera, t.ex. YongNuo RF-603 C1 (till XXXD och XXXXD kamerahus). Kostar ca $30 inkl frakt.

Ja som rubriken låter så är jag ute efter en blixt, en nybörjarblixt som jag kan växa med.

Och efter att ha surfat runt på nätet har jag inte blivit klokare, snarare motsatsen. Därför skulle jag behöva lite råd och hjälp.

Tankten med blixten är att få så mycket ut av den som möjligt, den ska främst kunna följa med mig när jag fotar porträtt men också vara till hjälp när än jag kan behöva en blixt.

Det ska vara en något billigare blixt, varifrån den kommer spelar ingen större roll då jag surfat mycket på bland annat Ebay och kollat. Dock är ju kravet att den ska passa ihop med min Canon EOS 1100d.

Dessutom ska den gärna gå att använda både på kameran och bredvid.

Någon som är bra på detta och kan ge mig några tips?

Hej!

Jag använder Nikons SB-400/800 på mina Nikon systemkameror och på min Canon G9 använder jag den minsta 270EX. Jag använder de små blixtarna mest bara för att det är enkla men framför allt SMÅ. Både SB-400 och 270EX låter sig styras helt och hållet från respektive kamera så i det avseendet saknas inget. Däremot är det lite si och så med återuppladdningstiden, alltså hur snabbt blixten återhämtar sig från en blixtserie och möjlighet att rikta ljuset ex i taket eller i väggen. En tung fördel som Canon270EX2 har är att den kan styras trådlöst.

Alltså, jag vill slå ett slag för en liten och bekväm enhet som man i längden orkar använda före en tung historia som kanske blir liggande. Vad vet jag, det var vad jag hade att bidra med i ämnet.

Lycka till!

Habs

Om du både är nybörjare och vill kunna växa är 430exII ett mycket bra val.
Ny eller begagnad.
Jag skulle inte snåla och välja något annat, vänta hellre lite tills du har råd med den.

Jag tänker också peka på 430EX II. Personligen känner jag att de mindre inte är mycket att växa i, vilket ofta innebär att man så småningom (kanske rätt snabbt) vill uppgradera. Sånt blir totalt sett dyrare. Det är då bättre att börja med något där det faktiskt finns såpass mycket funktion att man faktiskt kan växa i den.

Instämmer med tidigare inlägg - har en 430EXII som jag är mycket nöjd med. Som nybörjare är den enkel att bara snäppa på och använda på samma sätt som den inbyggda blixten. Den är inte heller löjligt stor utan går helt OK att hantera även på ett mindre hus. När du sen vill testa andra grejer så är den tillräckligt avancerad för det mesta.

En sak jag saknar (men som jag har på en annan/billigare blixt) är optisk slavfunktion. Det gör det enkelt att fota med två blixtar utan kabel, radiosändare eller annan styrning.

Ett alternativ som skulle kunna vara något för dig är Nissin Di622 Mark II som verkar vara en tredjepartsmotsvarighet till Canons 430EXII i styrka/funktioner, men dessutom med optisk slavfunktion (den kan köras helautomatiskt via ETTL på vanligt vis). Den kostar c:a 1000 kr mindre och det är såklart av en anledning (antagligen inte bara "Canon"-stämpeln). Jag har aldrig provat den själv, men om jag i dagsläget hade sökt efter en vettig blixt till lågt pris så hade den nog legat nära till hands. Surfa runt lite och läs på om den - kanske kan det vara något.

En sak jag saknar (men som jag har på en annan/billigare blixt) är optisk slavfunktion. Det gör det enkelt att fota med två blixtar utan kabel, radiosändare eller annan styrning.

Eh, va? 430EXII klarar alldeles utmärkt att vara en trådlös slav. Eller är det något annat du menar?

Mvh,
Richard

Jo, jag menar simpel optisk slavfunktion - att den triggar på att en annan blixt fyras av.

Köp en billig optisk trigger. Brukar kosta en eller ett par hundralappar.

Annars tycker jag nog att det är mycket bättre att använda den inbyggda trådlösa styrningen som blixten kan styras med. Då får man exponeringsautomatik också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar