Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Nybörjarblixt" till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielWestman

Aktiv medlem
Hej!

Skulle behöva lite råd från alla experter här ;P
Det jag är ute efter är en blixt som är lätt att lära sig men även inte för 'enkel', jag vill kunna göra mer avancerade saker med blixten också.

Det är framförallt en blixt jag kollat lite närmare på:
Canon 430EX - ca 2700kr.

Hur är den jämfört med andra blixtar i samma prisklass? En 580EX är lite för dyr för mig, tänkte köpa ett objektiv också, så den ska ligga nånstans mellan 2000-3000.

Seså, kom och dela med er av era visa råd! :)
 
Funderade i precis samma banor till min 400D. Tittade lite på andra märken också min fick rådet av ett par fotohandlare att hålla mig till Canon "för det funkar bäst". Har ingen aning om det stämmer.

580 var alldelese för dyr för mig så det blev en 430 som jag är mycket nöjd med.

Mvh
Anders
 
Sigma EF-500 DG Super II är en bra blixt att häkta på kameran. Den fungerar väl som nybörjarblixt och som yrkesblixt. Funktionen är i styrkan kraftigare än Canon 430EX och till funktionen rätt lika Canon 550 EX och 580 EX.


Sedan återstår det att reda ut vad en nybörjarblixt innebär.
 
Hej och tack för tipset om Sigman Roland. Den ska jag kolla upp!

Med nybörjarblixt menar jag en blixt som är bra att köpa som första blixt, men som ändå har lite mer avancerade möjligheter när man lärt sig inställningarna m.m.

Med "Funktionen är i styrkan kraftigare än Canon 430EX" menar du att blixten är kraftigare då eller, vad menar du? :p

Nu har jag två alternativ iaf! :)
Sigma EF-500 DG Super II
Canon 430EX
 
Jag har oxå Sigman. Alldeles utmärkt blixt med ungefär samma ljusstyrka som Canons stora ( ledtal 50 ).

En bra grej med sigman är oxå att den går att använda som en extern blixt, den behöver alltså inte sitta på kameran utan kan användas som en liten studioblixt i paraply tex. Den kan triggas antingen med kamerans egen blixt eller en billig IR sändare man sätter på blixtskon. Öppnar upp möjligheterna för snyggt ljus vid tex porträttfoto.
 
Canon vs Sigma

Jag är också i valet och kavlet om vilken man ska välja. Har dock för mig att jag hört någonstans att canons 430 ex inte går att ha som ensam extern blixt. Snälla kan någon klargöra detta..... vilken är egentligen bäst?????
 
AFJ skrev:
Det går väl med 430 EX också?

Mvh
Anders

430 EX kan INTE styras med en "dum" slavtändare.
Den kan endast vara slav till en 550EX eller 580EX. Canon har byggt in så mycket intelligens i kommunikationen mellan blixt o kamera att blixten väntar på signaler tillbaka från kameran innan den "går vidare" dvs det kan fungera att fyra av en (en enda) blixt men sedan måste man stänga av blixten "power off" innan den kan fyras av igen. Se beskrivning av slavtändare på t ex Cyberphoto där det står att de inte fungerar med Canon EX blixtar.

Detta gäller naturligtvis INTE om man styr från en 550EX eller 580 EX.
Då har du i stället full funktionalitet med fjärrstyrning av styrka eller full automatik där du även kan ställa förhållandet mellan de olika blixtarna (3 kanaler) upp till 8 blixtar.

Jag har själv tre "EX" blixtar som fungerar mycket bra. Både som full E-TTL eller i manuell mode som studioblixtar.
 
DanielWestman skrev:
Hej!

Skulle behöva lite råd från alla experter här ;P
Det jag är ute efter är en blixt som är lätt att lära sig men även inte för 'enkel', jag vill kunna göra mer avancerade saker med blixten också.

Det är framförallt en blixt jag kollat lite närmare på:
Canon 430EX - ca 2700kr.

Hur är den jämfört med andra blixtar i samma prisklass? En 580EX är lite för dyr för mig, tänkte köpa ett objektiv också, så den ska ligga nånstans mellan 2000-3000.

Seså, kom och dela med er av era visa råd! :)
Jag skulle gå på en 430 EX. Det är en mycket bra och robust blixt, fullt ut anpassad för Canonsystemet. Visst kan Sigman vara bra den också, men jag själv köper endast originalblixtar.
 
DanielWestman skrev:
Hej!

Skulle behöva lite råd från alla experter här ;P
Det jag är ute efter är en blixt som är lätt att lära sig men även inte för 'enkel', jag vill kunna göra mer avancerade saker med blixten också.

Det är framförallt en blixt jag kollat lite närmare på:
Canon 430EX - ca 2700kr.

Hur är den jämfört med andra blixtar i samma prisklass? En 580EX är lite för dyr för mig, tänkte köpa ett objektiv också, så den ska ligga nånstans mellan 2000-3000.

Seså, kom och dela med er av era visa råd! :)

430EX är given. Du kommer inte ångra dig en sekund. Jag kan gå i god för det. Den skillnad det ger med bra blixt är värt otroligt mycket.
 
Tibor skrev:
430 EX kan INTE styras med en "dum" slavtändare.
Den kan endast vara slav till en 550EX eller 580EX. Canon har byggt in så mycket intelligens i kommunikationen mellan blixt o kamera att blixten väntar på signaler tillbaka från kameran innan den "går vidare" dvs det kan fungera att fyra av en (en enda) blixt men sedan måste man stänga av blixten "power off" innan den kan fyras av igen. Se beskrivning av slavtändare på t ex Cyberphoto där det står att de inte fungerar med Canon EX blixtar.

Detta gäller naturligtvis INTE om man styr från en 550EX eller 580 EX.
Då har du i stället full funktionalitet med fjärrstyrning av styrka eller full automatik där du även kan ställa förhållandet mellan de olika blixtarna (3 kanaler) upp till 8 blixtar.

Jag har själv tre "EX" blixtar som fungerar mycket bra. Både som full E-TTL eller i manuell mode som studioblixtar.

Det är faktiskt ganska häftigt. Har provat en väns 580EX och det fungerade klockrent. Hade man råd...
Vi körde min kamera och hans blixt på den med min blixt ute i rummet. Kan rekommenderas att proövas om ni har möjlighet.
 
Jag hade en 420EX till min Powershoot G3 jag ägde en gång.

Varje gång jag använde den så förvånades jag över hur bra den var. Lättanvänd och smidig, med perfekt resultat. Den skulle jag inte bytt bort mot någon Sigma blixt inte.

/Anders
 
Tibor skrev:
...... Den kan endast vara slav till en 550EX eller 580EX. ......

Edit: Självklart kan även ST-E2 vara "master" det är ju just det den är... kostar "bara" 2000 pengar om man inte vill ha två blixtar dvs 580EX som Master.

Tyvärr har ju Canon inte byggt in någon enkel fjärrstyrning i sina kamerablixtar som Nikon....
 
transalp-01 skrev:
Ta en titt på oktober numret av digitalfoto på http://www.vpulp.com/digitalfoto.html där hittar du en test med 430EX, 580EX och Sigma.

Observera dock att den Sigma-blixt de testar i tidningen är den betydligt enklare Sigma EF-500 DG ST (1600:- på Scandinavian Photo) som inte längre finns kvar på Sigmas hemsida och verkar vara på väg ut ur sortimentet. EF-500 DG Super har betydligt fler funktioner vilket verkar vara det enda digitalfoto anmärker på. Personligen hade jag nog varit mer intresserad av att se den häftigare av blixtarna recenserad då den mer motsvarar övriga blixtar i testet. Var de fått priset 3200 som står på bilden kan man också undra över.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.