-->Bengt
Jag håller med dig till 100%, men: Vad jag har förstått så måste man köpa Canons dyra blixt för att kunna påverka exponeringen, annars blir det fullt ös hela tiden med 300D. Därför vill jag till en början avråda från blixt. Jag vill inte vara nedlåtande men Obbe verkar inte ha koll på de olika brännvidderna och vad siffrorna innebär, då kan blixt och installering av ryska hacket vara överkurs.
Obbe > Sensorn i 300D är mindre än en filmruta och därför får du en brännviddsförlängning med faktor 1.6. 24mm på en 300D motsvarar alltså 38,4mm. Kit objektivet på 18-55 (som du inte har köpt till), är framtaget för att ge bra vidvinkel 28.8mm. Objektiv finns i alla möjliga brännvidder, kolla på cyberphotos hemsida. Multiplicera alltid med 1.6 så får du fram det talet som är universellt. Efterom sensorer finns i alla möjliga storlekar fins det en konverteringssiffra för alla. En ixus 40 har ett objektiv på 5.8-17.4mm som motsvarar 35-105mm om man jämför med film, alltså inte så bra vidvinkel.
Bländarens storlek/öppning anges på objektivets framsida 1:3.5-5.6 på kit-objektivet, alltså 3.5 som största öppning vid 18mm och 5.6 vid 55mm. Ju mindre siffra, desto större öppning, desto kortare slutartid och högre pris. Stor öppning ger kort skärpedjup.
Det som är viktigast är att du söker upp någon som har canon objektiv och testar vad som passar dig. 300D är en bra nybörjarkamera, men det gäller att man har lite koll på de olika siffrorna på objektivet. Sen brukar man säga att huset är den minsta investeringen, objektiv och annat är det som drar upp priset. Vill du ha en komplett uppsättning med objektiv då blir det dyrt:
Sigma 18-50 EX 4700kr
Canon 50 1.8 1000kr
Canon 70-2004L 6800kr
macro mellan 2-4000kr
blixt 4000kr
stativ 1-2000kr
filter 1000kr
har säkert glömt en del...