Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjar frågor?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Har några frågor som jag gärna vill ha svar på:

1. Varför kan jag inte fota i raw när jag använder några av de färdiga programen i kameran?

2. Är det stor skillnad mellan jpg o raw, har tagit de flelsta i jpg men ser inte så stor skillnad?

3. Vad jag har läst och fått höra så är det bättre att använd läget P än några av de andra färdiga programen stämmer detta?

4. Om man är nybörjare och ska ta bilder på snabba objekt, ska jag använda det färdiga programet för snabba objekt, AV med kortslutartid eller M?

Det var några av de frågorna jag har, är tackasam om ni kunde hjälpa mig med dem.

MVH Christian

defuncta skrev:
Har några frågor som jag gärna vill ha svar på:

1. Varför kan jag inte fota i raw när jag använder några av de färdiga programen i kameran?

2. Är det stor skillnad mellan jpg o raw, har tagit de flelsta i jpg men ser inte så stor skillnad?

3. Vad jag har läst och fått höra så är det bättre att använd läget P än några av de andra färdiga programen stämmer detta?

4. Om man är nybörjare och ska ta bilder på snabba objekt, ska jag använda det färdiga programet för snabba objekt, AV med kortslutartid eller M?

Det var några av de frågorna jag har, är tackasam om ni kunde hjälpa mig med dem.

MVH Christian

1. Därför att de som använder färdiga program inte ska förledas att fota i RAW, det kommer att ställa till det för dem.

2. Nej.

3. Nej.

4. Du ska använda vad nu slutartidsförval heter på en Canon och ställa in så snabb tid som du behöver, samt kolla att blänadren räcker.

5. Nej, alla svar finns inte här, några finns i böcker. En bra att börja med är handboken.

6. Ja, just det. Ursäkta den bryska tonen.

Per.

Re: Re: Nybörjar frågor?

perstromgren skrev:
1. Därför att de som använder färdiga program inte ska förledas att fota i RAW, det kommer att ställa till det för dem.

2. Nej.

3. Nej.

4. Du ska använda vad nu slutartidsförval heter på en Canon och ställa in så snabb tid som du behöver, samt kolla att blänadren räcker.

5. Nej, alla svar finns inte här, några finns i böcker. En bra att börja med är handboken.

6. Ja, just det. Ursäkta den bryska tonen.

Per.

En handbok är alltid en handbok, den ger mig informationen väldigt konkret och kortfattat, men om jag frågar många duktiga fotografer får jag kanske lite olika svar och hur dom tänker. Sedan får jag veta varför det är just så.

ps jag har läst handboken :), men vill veta vad proffsen säger.

Låna en bok om fotografi om hur kameran fungerar. Eller läs artiklar om detta här på fotosidan.

Man kan inte säga att man skall göra på ett visst sätt för att fota vissa föremål. Det beror på situationen och varken vi här på fotosidan eller kamerans automatik gissar alltid rätt.

Snabba svar på dina frågor.
1. Om man använder färdiga program har man ej glädje av RAW.
2.Ja det är stor skillnad, men det beror på vad du skall använda bilden till om det är relevant eller inte.
3.P är som auto fast med mer funktioner. Samt att ingenting är låst på kameran, såsom använda RAW.
4.Som jag skrev ovan kan man inte ge en färdig formel hur man skall göra. Läs en fotobok och sätt dig in i hur kameran fungerar samt vilka faktorer som påverkar billden. Om man skall ta bilder av snabba föremål skulle jag använda Tv, P, Av eller M beroende på situationen =)

Re: Re: Re: Nybörjar frågor?

defuncta skrev:
jag har läst handboken :), men vill veta vad proffsen säger.

Då måste du fråga en jäkla massa frågor... Det absolut smartaste vore att börja med att låna en fotobok på bibblan, nästan vilken som helst, och läsa den, precis som Marcus skriver. Då blir allt så mycket klarare, och frågorna så mycket exaktare.

Per.

Imho finns det ett antal strategier för att lära sig fotografera ( vilket inte är samma sak som att knäppa kort ):

• låna en gammal analog fotobok på bibblan
• läsa artiklar på fotosidan.se
• gå en fotokurs på nå't bildningsförbund
• gå med i lokala fotoklubben
• fråga på fotosidan.se.

All är framkomliga vägar och en rimlig kombination av dem är kanske den snabbaste vägen att gå. Den sista punkten är inte den bästa att börja med - den riskerar att tära på ditt "frågekapital" om den överanvänds, eller är första lösningen, vilket lätt leder till svar i stil med "läs manualen".

tannler skrev:
Den sista punkten är inte den bästa att börja med - den riskerar att tära på ditt "frågekapital" om den överanvänds, eller är första lösningen, vilket lätt leder till svar i stil med "läs manualen".

Snyggt formulerat! Precis så är det: en nykomling bör inte tära på sitt frågekapital om hon/han vill ha hjälp även i fortsättningen.

Per.

När Du leter, och bläddrar i, "gamla" fotoböcker, så försök hitta en som är skriven runt 1990. De bör täcka följande områden; strålgångsmätning, exponeringsautomatik och AF. Väljer Du tidigare böcker, finns risken att Du bara får lära Dig om manuella kameror, vilket iofs inte är fel, men lite avgränsande.

Moderna böcker, särskilt om de är skrivna efter 2000, är ensidigt inriktade på digitalkamerans möjligheter, vilket jag hävdar också är begränsande, eftersom det gamla hantverket inte förändrats. Fotograferandets fundamenta, bl.a. samspelet tid-bländare-ISO bara måste sitta i ryggmärgen.

Visst går att att ta utmärkta bilder utan att ha, eller ha haft, två tiosulfatfläckade fingrar, men att ha det, underlättar, särskilt om man ska utforska möjligheterna som makro och helmanuell inställning öppnar.

Förslag på bok

Hej Christian! Jag är nybörjare och "slet mitt hår" när jag läste kamerahandboken..har man inte fotat så mkt så kan även den vara en utmaning att läsa i. Jag gick till biblioteket och lånade en bok som bringade lite mer klarhet för mig...Instruktiv och bra. Jag rekommendera den å det varmaste. Författaren heter Harry Peronius, titeln: "Digitalfotografering för alla". Det är en bra nybörjarhandbok tills man vill gräva lite djupare. Jag har sett att den finns att köpa här på fotosidan också.Det var bara ett litet förslag...jag råkade bara dimpa in på sidan här...Lycka till! Du hittar säkert bra böcker som ger dig lite mer kött på benen! /Mvh Karin

ANNONS