Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjarövningar

Produkter
(logga in för att koppla)

rittz

Aktiv medlem
Har precis köpt min första systemkamera (digital) och funderar över vad det finns för typövningar jag kan göra för att lära mig hur kameran funkar och få insikt i vilka typer av bilder som jag kan ta.

Har ni nån lista på bra övningar för en ny fotograf?

Tips om nån websida eller bok som hjälpte dig uppskattas också.

Folkbiblioteket eller vad de nu kallas nu för tiden brukar ha en hylla med fotoliteratur att förkovra sig i, som lämpligen samkörs med din kameras instruktionsbok. Foto min hobby av Per lUndqvist är en bra bok att börja med.

Det finns en fotoskola här på Fotosidan. Börja med att skumma igenom den. Bry dig inte om om du inte förstår allt. Ta till dig så mycket du orkar av det du förstår och få inte panik över resten. Gå sedan ut och prova. Ta mycket bilder och pilla på inställningarna...ta fler...tanka över till datorn. Se vad som fungerade och inte. Använd EXIF-informationen i bilderna (metainformation som man kan läsa med vissa program, det finns bl.a. en plugin till windows som gör att man kan se informationen genom att högerklcka och välja egenskaper - hjälp mig ni andra som vet vart det finns att ladda ner).

Första dagen med min nya kamera tror jag att jag tog ca 500 bilder. De flesta var naturligtvis helt kass, men jag tittade igenom dem och försökte se vad som gjorde att vissa blev mindre dåliga än andra.

Fota mycket och gå sedan tillbaka till fotokursen - och kamerans manual - med jämna mellanrum.

Men känn inte att du måste ta ett visst antal bilder för att lära dig. Fota bara när du har lust - det ska ju vara kul att fota.

Visa bilderna för andra - både duktiga fotografer och sådana som inte kan något alls om foto - men bara sådana du kan lita på att de ger ärliga kommentarer.

Att ladda upp bilder till Fotosidan kan också vara väldigt givande.

Jag började fota i december och det är så här jag lärt mig. Jag är fortfarande bara en ultranybörjare, men jag lär mig något för varje gång jag är ute (eller inne) och fotar. När jag ser tillbaka på de första bilderna jag tog inser jag att även om det är långt ifrån världsklass på bilderna jag tar idag så ser jag en enorm skillnad på de bilderna jag tar idag från de jag tog i december. Förhoppningsvis är det lika stor skillnad på de bilderna jag tar om ett par månader och de jag tar idag :)

Vill bara instämma i Oscars mycket bra råd. Ha en avslappnad attityd till ditt fotande och ha kul!

Det finns hur mycket som helst att lära sig. Just nu håller jag på att träna på AI Servo Focus, dvs Canon-språk för att kameran försöker hålla fokus på ett objekt i rörelse.

I morgon kanske det är blixtfotografering som känns mest spännande!

Lycka till!

/PO

Jag gjorde precis som Oscar. Jag tryckte av 400 bilder första dagen (december -05). Så ja, jag är också nybörjare.

Första gången jag läste min manual blev jag galen. Jag trodde ju att jag kunde lära mig alla funktionerna samma kväll. Humm. Nej, jag har läst den 4 gånger nu. Det hjälper. Ta ett gäng bilder. Läs manualen. Ta fler bilder. Läs manualen igen....osv.

Ett hett tipps är att titta på så mycket av bilderna här på fotosidan.se som möjligt. Man lär sig jättemycket av att titta på andra fotografers bilder.

Fokusera på ett par saker:
-Vad betyder bländarvärde, (t.ex.: f/5.4, f/13)?
-Vad betyder slutartid , (t.ex.: 1/200, 1"3)?
-Vad är brännvidd, (t.ex.: 70mm, 18-50mm)?
-Komponera bild.
-Vitbalans.
-Kamerans färdiga program (du använder dem i början, men sen slutar du använda dem. :) ).

mannbro skrev:
Använd EXIF-informationen i bilderna (metainformation som man kan läsa med vissa program, det finns bl.a. en plugin till windows som gör att man kan se informationen genom att högerklcka och välja egenskaper - hjälp mig ni andra som vet vart det finns att ladda ner).
Det finns inget sådant plugin, det är helt standard ;)

bandola83 skrev:
Ett hett tipps är att titta på så mycket av bilderna här på fotosidan.se som möjligt. Man lär sig jättemycket av att titta på andra fotografers bilder.

Just det. Det är viktigt att titta på andras bilder. Gärna så aktivt som möjligt. Att försöka sätta ord på det man känner om en viss bild är bra. Det gör att man tvingas fundera på vad som gör att man gillar vissa bilder och är likgiltig inför andra.

Fundera över vilka känslor man får av bilden och varför.

Även om det känns lite pinsamt som nybörjare när man tror att man inte vet något är det bra övning att försöka kommentera andras bilder. Det gör att man tvingar sig själv att tänka till lite över bilden. Ibland blir det en kommentar när man funderat över en bild, ibland inte. Det spelar egentligen ingen roll. Har man funderat tillräckligt mycket över en bild för att komma fram till att man inget har att tillföra med en kommentar så har man ju i alla fall funderat över och kännt in bilden.

ANNONS