ANNONS
Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Bra info, tack!
Har en Z50 ii på väg från Cyberphoto som jag hoppas ska funka bra med min Nikon F 500 PF.
FTZ-adaptern ska då alltså sitta på Z50:an när man gör firmwareuppdateringen?
Det bör fungera med vilken Z-kamera som helst så länge som den inte i sig har för gammal mjukvara om den är äldre. Uppenbarligen kan alla kameror släppta från november 2020 tycka att man ska uppdatera mjukvaran i FTZ, vilket står som en separat anmärkning utanför ändringsloggen. Uppdateringen kom tidigare det året.

Observera också att detta gäller FTZ och inte FTZ II. Den senare finns det ingen uppdatering till överhuvudtaget.

Red: "kom" kom bort i sista meningen i första stycket.

Senast ändrad:
Tack!
Det är den första FTZ-adaptern jag har.
Jag prövar då att göra uppdateringen redan nu på min Z7 (första generationen), själva kamerahuset är up-to-date firmwaremässigt.

Bra info, tack!
Har en Z50 ii på väg från Cyberphoto som jag hoppas ska funka bra med min Nikon F 500 PF.
FTZ-adaptern ska då alltså sitta på Z50:an när man gör firmwareuppdateringen?
Det kan vara så som Martin säger att det funkar med vilken Z modell som helst, men troligen inte med gamla Z50, den har ingen 'MA' i 'firmware' menyn, (vad det nu står för?) som är det som ska uppdateras från 1.00 till 1.10 !

Gamla Z50 har alltid funkat med FTZ även nu för tiden, har testat! Här är en länk till uppdateringen: https://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/download/fw/360.html .

Och det är som vanligt 'binfilen' i uppdateringen som behöver ligga synligt direkt på minneskortet till kameran, och inte i några 'undermappar', jag kopierade ut den filen från uppdateringen och klistrade in den direkt på kortet utan andra omvägar, då funkade uppdateringen direkt i Z50II som nu har 'MA 1.10' . Jag antar att det är 'kameran' som behöver uppdateringen, och inte FTZ adaptern..

Senast ändrad:
Tack! Länken du skickade ger tydlig information om hur man gör! Ska funka att göra med Z7:an. Igen, tack för info & länk.

ANNONS