Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Brukar? D800(e) kom före A7R. D810 har en lite uppdaterad variant av den sensorn med lägre bas-ISO som är Nikon-unik. Den presterade delvis bättre än Sonys 42 MP i A7R II, men Sony lyckades skrämma upp sin 42 MP till A7R III. D850 har en helt egen sensor som inte finns i någon Sony. Detsamma gäller ju Z7 som har D850-sensorn men med af-pixlar. Någon sådan enkel formel som du antyder finns knappast och i dyrare modeller har Nikon ofta haft antingen unika sensorer eller specialvarianter. I enklare har de däremot ofta varit samma eller väldigt lika Sonys (om de varit tillverkade av dem).

Ja, det är ju något åt det håller som ryktena antyder, men ingen (utanför den "innersta kretsen") vet nog om en sådan sensor i så fall faktiskt blir en hämtad ganska rakt av från Sony eller något mer Nikon-unikt, alternativt en modifierad variant. Det finns nog egentligen inte några handfasta rykten om hur framtida hus skulle se ut rent fysiskt heller.

Det som intresserar mig med Z-serien är inte främst kamerorna, utan vissa objektiv. Tyvärr blir det en smärre orkan i plånboken om jag skulle falla till föga. En Z7 II med samma eller något modifierad 45 MP-sensor och bättre AF etc skulle vara en intressant parhäst till min D850 i så fall, även om det ekonomiskt vettiga förstås skulle vara en Z6 II.

Med D800 och A7R gick ryktet att Nikon fick första tjing, A7R fick vänta ett år, kanske med lovet att fortsättningsvis köpa sensorer från Sony, men det var som sagt mycket prat och rykte, som jag förstått så kan Nikon beställa en sensor från Sony efter egna önskemål hur just Nikon vill ha den, Sony kamera fabrik vet inte vad Nikon beställer, sedan gör nog Nikon förmodligen sin egen slutmontering, Sony har ju levererat sensorer även till Fuji, det var någon D7XXX som ett år fick en sensor från Toshiba, som senare Sony köpte upp. sedan kan det klart falla sig att antalet pixlar kan hamna rätt så lika mellan flera olika tillverkare, 42mp eller 46mp, 24mp var väl en standard ett tag, Fuji 26mp, Nikon kan väl beställa en 66mp i stället för 61 till nästa Z8 eller kanske 71mp vem vet.

Att A7R "fick vänta ett år" hade troligen mer att göra med att kameran inte var klar förrän då (och den var ju inte speciellt klar ens då eftersom den tämligen snabbt fick en uppföljare med betydligt bättre konstruktion).

Jag har en SB400 som ligger och skräpar.

Har dock skaffat Godox blixtar och sändaren Xpro.
Helt underbart och billigt.

Använde tidigare inbyggd blixt enbart för styra mina andra nikonblixtar. Nu kommer jag överge nikons blixtar.

Däremot SB-500 så länge som kameran är modern nog. Den är större än SB-300 och SB-400, men mindre än SB-700 och uppåt.

Det har ni banne mig rätt i, tur att jag inte klickat på beställknappen.
Får bli en 500, den kan man ju även använda som videobelysning vilket förmodligen kan behövas ibland.

Att A7R "fick vänta ett år" hade troligen mer att göra med att kameran inte var klar förrän då (och den var ju inte speciellt klar ens då eftersom den tämligen snabbt fick en uppföljare med betydligt bättre konstruktion).

Ja det ligger nog närmast till hands att det var så, själva sensorn i bägge kamerorna var dock mycket lika i sin prestanda.

En stor skillnad vid porträtt är ju i synnerhet när du kör med riktigt stora bländaröppningar, som f/2 eller större, där är spegelfria kameror oavsett märke, inklusive Nikons, generellt helt överlägsna.

Plus bonusen att det är löjligt mycket enklare att fokusera manuellt med spegelfria där du kan förstora sökarbilden. Jag har ju provkört Nikons smått absurda nya Noct-objektiv och att fokusera det manuellt var överraskande enkelt - det är ju hur som helst inget action-objektiv :)

Nej, en sådan bild som du visade klarar nog Z -modellerna generellt rent av bättre än en D800, de sätter nog fokus minst lika ofta och det med bättre precision. Här finns en generellt fördel hos i princip alla spegelfria - de kan köra följande fokus över en mycket större del av bilden (AF-punkterna har ju mycket bättre täckning i sid- och i höjdled).

Där jag sett en liten negativ skillnad är i röriga situationer i lagidrott. Det Nikons DSLR:er varit bra på där är att nästan aldrig missa grovt. Med Z6 (som jag har mest erfarenhet av) blir procenten bilder med helt exakt korrekt fokus högre än med DSLR, men en aning oftare viftar den iväg och det blir helt fel. Det händer inte ofta, men en aning oftare än med en riktigt bra DSLR (som D500/D850/D5/D6). Det här är för övrigt inte något jag upplever som Nikon-specifikt utan en generell grej mellan de flesta spegelfria (jag har dock inte provat Eos R5 som jag misstänker kan vara bättre). En annan generell spegelfri sak är att följande fokus i riktigt bedrövligt svagt ljus (tänk ishockey i riktigt mörk hall) fortfarande tycks fungera lite bättre med de bästa DSLR-modellerna (alltså inte DSLR generellt, utan enbart toppmodellerna)

Den som nog är mest förvirrande när man börjar byter från F-kamera till Z-kamera (eller som i mitt fall som kör F- och Z-kameror parallellt) är att autofokuslägena och hur man använder dem skiljer sig en del. Den stora skillnaden är alltså inte prestanda (vad systemet klarar) utan hur man använder AF och i synnerhet de olika AF-lägena.

Martin, undrar har du kommit fram hur egentligen AF-C i Z fungerar? Jag brukar pendla mellan Single, Dynamic och Wide (S)...det som händer, om jag har en spelare i focus, att ibland näst följande bilden blir focus satt på läktare oavsett att man hade en del av focus punkter på spelare...Det verkar att här finns ingen direkt regel att AF ska prioritera subjekt som är närmast?

Martin, undrar har du kommit fram hur egentligen AF-C i Z fungerar? Jag brukar pendla mellan Single, Dynamic och Wide (S)...det som händer, om jag har en spelare i focus, att ibland näst följande bilden blir focus satt på läktare oavsett att man hade en del av focus punkter på spelare...Det verkar att här finns ingen direkt regel att AF ska prioritera subjekt som är närmast?

Jag önskar att jag hade ett tydligt och klart svar där, men det jag har kommit fram till är ungefär det jag skrev i förra inlägget: AF-prestanda är väldigt bra, men det finns små detaljer i hur AF-systemet reagerar (ibland) som jag fortfarande efter över 50 000 bilder inte riktigt har fått full kläm på.

Men generellt skulle jag nog säga att AF-systemet, precis som i nästan alla andra kameror, har prioritet på närmsta motiv (eller närmsta dela av motiv).

Om jag skall muttra lite på Nikon så handlar det nog om det här: i F-kamerorna skapade de AF-system (i synnerhet de i proffsmodellerna) som är otroligt enkla att lära sig och vars beteende är bland de mest förutsägbara på marknaden. Medan AF-systemet i Z-kamerorna mer är som hos Fuji, Olympus, Panasonic och Sony. Alltså, mycket bra prestanda, men det krävs lite inlärning och även med det avklarat så finns det, med ojämna mellanrum, kvar små underliga och oförklarliga beteenden.

Bara en liten saga, helt apropå...

Fokus helt åt h*lvete låter precis som min gamla Ricoh GR. Nu är den rent kontrastbaserad, men ibland kan man få krupp. Följande utspelade sig för 1-2 veckor sedan:

1) Ett laminerat A4-ark sitter på ett träd med lite mark mm bakom, därefter vatten och sedan land.
2) Jag försöker ta en bild med fokus på A4-arket.
3) Kameran meddelar glatt att den har fokuserat på A4-arket och jag tar bilden.
4) Fokus ligger inte alls på A4-arket, utan på vatten och land långt bort, börja om på 2).
5) Fokus ligger fortfarande inte på A4-arket, utan enligt 4), börja om på 2).

Jag minns inte hur många försök med små justeringar det tog, men det var säkert minst fyra eller fem innan fokus faktiskt låg där jag fokuserade. Nu var detta ett extremfall och oftast har detta hänt i sämre ljus, tänk att man försöker fokusera på personen mitt emot vid ett bord på ett kafé.

Prioritet på närmaste förresten? :) Jo, nu har den ju inga fasavskännande pixlar, så den blir förstås dummare än vanligt i det avseenden, men ändå. Det hjälpte inte ens att jag ställde den i makroläget så att den började fokusera från närgränsen.

När jag fotograferar fågel kör jag numera alltid wide-s, dynamic med motivföljning som är lite som spegelfladderkamerorna fungerade hos Nikon får jag inte att fungera bra alls. Däremot så får jag mycket bättre resultat med wide-s än vad jag någonsin fick med min D800. Det enda är att man får se till att fågeln är i wide-s rutan, men den är relativt stor. Klarar man inte det får man väl byta till wide-l antar jag.

När jag fotograferar fågel kör jag numera alltid wide-s, dynamic med motivföljning som är lite som spegelfladderkamerorna fungerade hos Nikon får jag inte att fungera bra alls. Däremot så får jag mycket bättre resultat med wide-s än vad jag någonsin fick med min D800. Det enda är att man får se till att fågeln är i wide-s rutan, men den är relativt stor. Klarar man inte det får man väl byta till wide-l antar jag.

Det håller jag om med WIDE (S eller I), problemet uppstår när du har fler personer (kanske också fåglar) och de ligger inte i samma plan (avstånd från kameran) då kan AF får spel ibland blir det närmsta i fokus eller den som ligger bakom eller i värsta fall i bakgrunden om den är någorlunda kontrastrik...sedan om man använder sig av DYNAMIC ska den prioritera den mittersta punkt och använda sig av de punkter runt om för hjälp, det som ibland händer att dessa hjälp punkter tar över och fokus hamnar var man inte ville...

Ang lanseringen av ii modellerna. I en perfekt värld hade nikon presenterat en firmwareuppdatering till z6 och z7 som tar hårdvaran till de förväntade nivåerna innan lanseringen. Hade varit en riktigt cool move om det var ii- lanseringen i sin helhet.

Ang lanseringen av ii modellerna. I en perfekt värld hade nikon presenterat en firmwareuppdatering till z6 och z7 som tar hårdvaran till de förväntade nivåerna innan lanseringen. Hade varit en riktigt cool move om det var ii- lanseringen i sin helhet.

Så en firmware update som lägger till dubbla minneskort och vertikalgrepp helt gratis. Ja det vore coolt.

Så en firmware update som lägger till dubbla minneskort och vertikalgrepp helt gratis. Ja det vore coolt.

Satte i ett CF- kort i min d800 när jag köpte den. Tror aldrig det är använt.

Vertikalgrepp har jag aldrig heller haft och hade d5 varit billigare än d850 hade jag lagt dom extra slantarna för att slippa vertikalgreppet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar