Jag upplever att min D800 har lite problem med att leverera skarpa bilder o hoppas lite på att Z7 är bättre på det.
D800 är inte direkt känd för sin autofokus, redan D810 var ett påtagligt lyft där
Sedan beror det mycket på vilken typ av bilder du tar - fågelfoto, sportfoto, porträtt, gatufoto ... Nu är vi inne på subjektiva upplevelser, men jag upplever att Z-kamerorna generellt har bättre precision (när de väl sätter fokus, så är den på millimetern rätt) och att de i vissa sammanhang (i synnerhet porträtt och foton av människor i allmänhet) sätter fokus betydligt oftare. I sportfoto är det både plus och minus för mig, generellt lika snabbare och bättre precision, men av och till överraskande grova fokusmissar. Fågel- och djurfoto upplever jag som generellt enklare än med spegelreflex (känns som Af mer sällan blir lurad av röriga bakgrunder), men precis som med sportfoto kommer ibland överraskande grova missar.
Sedan känns de som de (precis som alla andra kameratillverkare) numera mer aktivt arbetar via firmware-uppgraderingar med att gradvis uppgradera prestanda i de spegelfria modellerna, däribland då AF-prestanda. AF i en spegelfri kamera är ännu mer av en programvarustyrd funktion än det var i spegelreflexer.