AWid
Aktiv medlem
Nej - uttagen kommer man åt med de flesta dedikerade L-plattor. T ex den jag länkade till i inlägget ovan.Så gör jag och är inte jättenöjd över det. Vill inte heller ha L-platta då den sitter för uttagen på sidan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej - uttagen kommer man åt med de flesta dedikerade L-plattor. T ex den jag länkade till i inlägget ovan.Så gör jag och är inte jättenöjd över det. Vill inte heller ha L-platta då den sitter för uttagen på sidan.
Vill man inte beställa direkt hos RRS i USA så kan man beställa RRS (med mera) hos Augenblicke-Eingefangen i Rostock (Tyskland); https://www.augenblicke-eingefangen.de/search?sSearch=nikon+z6&p=1
Ja - vinkelslip är en effektiv problemlösareJo, det blir nog en L-platta. Finns ju att få tag på i Sverige. Om jag stör mig på den så kan jag ju alltid såga till den till önskad form.
Hur mycket skiljer det i höjd mellan kamera och FTZadaptern? Jag tänkte att man kunde fräsa av lite på adaptern, för det finns väl ändå inte något vitalt där.
Jag använder Three Legged Things modell Zelda och jag tycker den fungerar bra. Går att komma åt alla uttag på kamerasidan.Jo, det blir nog en L-platta. Finns ju att få tag på i Sverige. Om jag stör mig på den så kan jag ju alltid såga till den till önskad form.
Rimligen sitter drivningen till bländarmekanismen i klumpen undertill. Hur mycket det är emellan den och botten vet jag inte.Hur mycket skiljer det i höjd mellan kamera och FTZadaptern? Jag tänkte att man kunde fräsa av lite på adaptern, för det finns väl ändå inte något vitalt där.
Funkar den bra ergonomiskt?Jag använder Three Legged Things modell Zelda och jag tycker den fungerar bra. Går att komma åt alla uttag på kamerasidan.
Jag tycker det. Den sitter på för jämnan och är inte i vägen.Funkar den bra ergonomiskt?
Hur mycket skiljer det i höjd mellan kamera och FTZadaptern? Jag tänkte att man kunde fräsa av lite på adaptern, för det finns väl ändå inte något vitalt där.
Sannolikt inte eftersom bländarmekaniken, som sagt, rimligen sitter i klumpen undertill. Ett roterbart fäste innebär då med hög sannolikhet en väsentligt större adapter, eftersom man knappast kan börja snurra runt mekaniken.Det hade ju varit smart om man hade kunnat rotera stativfästet på adaptern som man brukar kunna göra på en del teleobjektiv.
Lyssnar Nikon på oss, månntro?
Sitter det inte en del elektronik i "klumpen"också (efter vad jag hört). (Så vinkelslip eller fräsmaskin kanske inte är att rekommendera för anpassning)Sannolikt inte eftersom bländarmekaniken, som sagt, rimligen sitter i klumpen undertill. Ett roterbart fäste innebär då med hög sannolikhet en väsentligt större adapter, eftersom man knappast kan börja snurra runt mekaniken.
Nej, jag upplever den större. Har till och med problem att se hela sökaren när jag har glasögon på mig. Något jag aldrig haft problem med på D800 eller D700.Är sökarbilden lika stor på en z6 som på en dslr (ff). D v s upplevs bilden man ser i sökaren lika stor?
Finns tyvärr ingen z-kamera på någon butik i Närke, vad jag har sett, så jag har inte haft möjlighet att klämma på någon.
Enligt Nikons sätt att speca:Nej, jag upplever den större. Har till och med problem att se hela sökaren när jag har glasögon på mig. Något jag aldrig haft problem med på D800 eller D700.