Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Mer ström?
Njae, alltså när slutaren går så drar kameran en viss mängd ampere men inte sjutton drar den MER ampere för att slutaren går en gg till.
Mer förbrukad effekt under en viss tid kanske man kan använda som begrepp vilket definitivt är en källa till värmeproblem.

Att läsa ut AF- och exponeringsdata ur bildsensorn med högre frekvens drar mer ström.

Senast ändrad:
Att läsa ut AF- och exponeringsdata ur bildsensorn med högre frekvens drar mer ström.

Det finns 2 sake som drar mängder av ström.
Skärmen och EVF-sökaren. Resten kan du glömma. Jag har kört någon solnedgång med över 1 000 bilder med Fuji. Detta är långt mer än den borde klara.
Tro mig det. Det är skärmen och sökaren som drar ström. Allt annat kan vi glömma.

Det tror jag faktiskt. Jag brukar köra mina Fujikameror på 11 fps. Sedan skall ju en hel del annat vara på plats. Det bör vara bra ljus så man kan hålla ner ISO. Blir ISO högt får man ingen bra upplösning på hundens nos/ögon.
Nu har jag en helt svart hund som gör det klart svårare för kameran. Hade tidigare en hund som var svart/vit/brun vilket var klart enklare för kameran.
En del tycket hockey vara mycket svårare. Jag säger tänk igen. En hund som drar järnet rör sig i cirka 50 km/t men deras huvud som endera är 1 meter upp i luften och nästa bråkdelen av en sekund nästan rör vid marken är en utmaning både för fotografen och kameran.
Min 5D MKIV är för närvarande bäst men min X-T2 är inte långt efter.
När jag får en Canon R som slår min 5D MKIV kommer jag uppgradera. För mig är det kameran som är allround. Kan ta bra portätt, landskap och action samt har bra DR.
Jag gillar verkligen mina Fuji-kameror och använder dem mest. Ibland ser jag att jag kan få bättre bilder med Canon FF.
Detta gäller kanske i 5% av de bilder jag tar.
Jag kommer inte uppgradera till Canon R förrän jag ser klara fördelar. Den här gången skall jag skynda långsamt. Har lagt ner för mycket pengar på fotografering utan mina bilder blivit bättre. Det som gett mig mest de senaste åren är att använda Godox blixtar både i dagsljus och inomhus när det är mörkt.
Tror Kasper håller med om det.

Fota hundar är nog det svåraste jag fotar, ska prova att skruva upp bps nästa gång men som sagt, för de flesta motiv för min del blir resultatet snarare sämre än bättre om jag lockas att spraya istället för att vara sniper.

https://media.istockphoto.com/photos/puppy-beagle-running-on-snow-picture-id463701005

Fota hundar är nog det svåraste jag fotar, ska prova att skruva upp bps nästa gång men som sagt, för de flesta motiv för min del blir resultatet snarare sämre än bättre om jag lockas att spraya istället för att vara sniper.

https://media.istockphoto.com/photos/puppy-beagle-running-on-snow-picture-id463701005

Jag brukar köra bilderna i skurar om 5-6 bilder. Fast vill man verkligen testa hur bra AF-C fungerar skall man prova att fota en svart hund i full fart. Till och med flygande pippifäglar är enklare.

Bilagor

• _ALM1307.jpg
    _ALM1307.jpg
    132.6 KB · Visningar: 19
Med vilken bildfrekvens?

Den gången körde jag väldigt många HDR-bilder. Så lite användning av EVF-sökaren och skärmen men mycket av allt annat.
Nu tycker jag inte detta är ett stort problem. Fotar jag med Fuji har jag alltid med några extra batterier. De väger som en tändsticksask.
Med Canon klarar de fler bilder men väger också var och en betydligt mer.

Mina cyklar och bilar viftar kanske inte lika mycket på vingarna men jag tycker jag drunknar i bilder om jag bara gasar på. I många fall får jag sämre resultat om jag tar många bilder än om jag bara i lugn och ro väntar in rätt tillfälle och sen tar två bilder.

Det är roligare att komma hem med några få bra än hundratals bilder som kan vara svåra att välja mellan, dessutom tar det förvånansvärt lång tid att gallra.

Håller med helt och hållet. Jag plåtar sport ibland och det är ingen idé att dundra på med långa serietagningar. Stor risk att den rätta bilden ändå hamnar mellan bildrutorna. Bättre att försöka lära sig hur sporten går till och efter ett antal besök går det bättre att få till resultatet med de nya kunskaperna. För mig är det snarare viktigt att kamerorna kan tömma bufferten och på det sättet inte hindra fotografen. Det borde vara ett ickeproblem med Nikon Z och XQD-kort? Troligtvis ändå bättre med kommande CF Express.

Håller med helt och hållet. Jag plåtar sport ibland och det är ingen idé att dundra på med långa serietagningar. Stor risk att den rätta bilden ändå hamnar mellan bildrutorna. Bättre att försöka lära sig hur sporten går till och efter ett antal besök går det bättre att få till resultatet med de nya kunskaperna. För mig är det snarare viktigt att kamerorna kan tömma bufferten och på det sättet inte hindra fotografen. Det borde vara ett ickeproblem med Nikon Z och XQD-kort? Troligtvis ändå bättre med kommande CF Express.

Håller med om att det där att komma hem md 2 000 bilder från en hockeymatch verkar extremt. Hur hittar man de bästa bilderna i djungeln. Tycker det mer verkar vara en mardröm. Det är ungefär lika många bilder jag tar under en vecka på en drömsemester.

Håller med om att det där att komma hem md 2 000 bilder från en hockeymatch verkar extremt. Hur hittar man de bästa bilderna i djungeln. Tycker det mer verkar vara en mardröm. Det är ungefär lika många bilder jag tar under en vecka på en drömsemester.

De flesta sportfotografer håller sig till korta sekvenser, med hög frekvens (kanske 3-4 bilder i stöten). Då blir det inte så vansinnigt mycket.

Tror inte det är så vanligt att "filma" ...

Då har du alltså inte provat hur mycket kortare batteritid man får när kameran måste mäta ljuset med högre frekvens?

Jag har inget större problem med batterier. Det där argumentet hör man ofta.
Nu råkar jag då fota med både Canon dSLR och Fuji. Fujin har väldigt små och lätta batterier. Canon större och tyngre.
På en normal fotopromenad kommer mina cirka 300-500 bilder på ett Fujibatteri räcka och bli över.
Sedan kostar dessa batterier cirka 100 kr på nätet.
När jag fotar saker som bröllop eller dop kör jag altid med batterigrepp och klarar över 1 000 bilder med 3 batterier i kameran.
Min Canon kan ta många fler bilder per batteri men de batterierna är också mycket dyrare och tyngre.
Det tar mig några sekunder att byta batterier. Har lite svårt att se det som ett problem.

Jag har inget större problem med batterier. Det där argumentet hör man ofta.
Vilket argument? Det var en fråga.

Den underliggande frågan är alltså fortfarande varför Z-kamerorna låser exponeringen när man fotograferar med de högre bildfrekvenserna. Min tes är att det kan bero på batteriets kapacitet och att Nikon inte vill att kameran ska få dåligt rykte om sig att ha ett klent batteri.

Vilket argument? Det var en fråga.

Den underliggande frågan är alltså fortfarande varför Z-kamerorna låser exponeringen när man fotograferar med de högre bildfrekvenserna. Min tes är att det kan bero på batteriets kapacitet och att Nikon inte vill att kameran ska få dåligt rykte om sig att ha ett klent batteri.

Jag tror nog det mer handlar om processorn i kameran är för svag. Det var också länge Fujis bekymmer.

Jag förstår fortfarande inte hur kameran skall dra mer ampere för att man läser ut oftare.
Du får gärna utveckla den teorin.
Mer effekt per tidsenhet Ws Wattsekunder, javisst. Men inte mer ström.

Jag hade exakt samma invändning men du hann före.

Möjligen menade vår i övrigt noggranna Per amperetimmar för att man lockas ta fler bilder om det går undan.

Möjligen menade vår i övrigt noggranna Per amperetimmar för att man lockas ta fler bilder om det går undan.
Ja det är riktigt. Batterikapacitet brukar också mätas i Ah.

Inte lockas; kameran tar ju faktiskt fler bilder ju högre bildfrekvens man ställer in). Batteriet tar slut på kortare tid om man inte kompenserar genom att ha längre uppehåll mellan avfyrningarna.

Ja det är riktigt. Batterikapacitet brukar också mätas i Ah.

Vet inte om du försöker lära någon att amperetimmar förkortas Ah. Men nu skrev du ström.

Inte lockas; kameran tar ju faktiskt fler bilder ju högre bildfrekvens man ställer in). Batteriet tar slut på kortare tid om man inte kompenserar genom att ha längre uppehåll mellan avfyrningarna.

Jo lockas, det är ett val, t ex jag gör inte det valet trots att mina kameror klarar högre frekvens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar