martinot
Aktiv medlem
Nej. Du skrev att du har småbild som referens och det har inte jag, jag tänker inte på det sättet. Möjligtvis kan jag fundera på brännvidden. Men köper jag ett system är det det dom gäller och dess förutsättningar. Det är ju helt irrelevant hur det systemets/formatets förutsättningar ser ut på ett annat. För mig.
Om du har två system; låt oss säga ett m43 och ett Fuji APS-C. Du ser sedan ett objektiv från Panasonic som är 20/1,7 och ett från Fuji som är 23/2,0. Du funderar nu på att köpa ett av de (du har inte råd, eller behov av bägge). För att enkelt kunna jämföra både ekvivalenta vinklar och ljusinsamling så är det perfekt att kunna räkna på cropfaktorn mellan de.
Att jag personligen främst använder småbild som referens är enbart en historisk vana för just mig. Finns inget vetenskapligt eller religiöst "rätt" bakom det valet.
Du kan givetvis räkna på ekvivalent bländare och bildvinkel utifrån ett annat sensorformat som referens och utgångspunkt.
Föredrar du att tex. hellre ha APS-C eller m43 som referens för ekvivalensen så kan du självklart utgå från det (du får bara räkna med andra cropfaktorer som då blir aktuella för den referensen som du valt). Inget fel på det.