Måste erkänna att jag blivit en aning vilseledd av Nikons nya Z-objektiv som oftast (numera) saknar omställningsknapp för (A/M) på objektivet. När detta saknas finns en valmöjlighet i menyn ”f2, Reglage, Anpassningar” där man kan välja vilket man vill använda på focusringen (A/M, Bländare, Exponeringskomp., ISO, Inget). Den här valmöjligheten i menyn ser annorlunda ut om objektivet har en omställningsknapp för (A/M) på objektivets utsida. Då står det endast (Bländare, Exponeringskomp., ISO, Inget) i menyvalet. Dvs valmöjligheten (A/M) försvinner ur menyn! Detta har jag inte noterat tidigare. Mitt tidigare inlägg, som skulle vara en kommentar till ”Ionians” inlägg angående samma inställningsmöjlighet (se #3.279), blev därför inte korrekt och jag vill härmed be om ursäkt för denna otydlighet.
Dessutom har jag heller inte förrän nu noterat att objektivet Z 24-120/4S, som jag hänvisade till i mitt inlägg, faktiskt råkar ha en A/M-knapp på utsidan. Trotts att jag använt objektivet frekvent under mer än ett års tid. Slarvigt! Detta gjorde att när jag tittade i menyn saknades förstås A/M-valet i meny ”f2” när detta objektiv satt på kameran (Z8). När jag nu också provar objektivet på Z6 blir det samma resultat, såklart! Har aldrig tidigare trott att kamerans menytexter kan ändras beroende på vilket objektiv som sitter på. Det vanliga brukar väl vara att text som inte är valbar i en given situation anges med nedtonad text, men visas ändå.
För att återgå till ”Ionians” inlägg ang. Z 180-600 så skall den också ha en knapp för omställning av (A/M) på utsidan och borde därför inte visas i menyn som bilden visar i inlägget. Jag misstänker att den kopierade bilden kan komma från ”Terry Vander Heidens” video på YouTube, om Nikon Z 180-600/5,6-6,3 VR? Den bilden är i så fall felaktigt och rörde till begreppen något.
Att jag tog upp frågan om konturförstärkning i AF-läge hade egentligen annan orsak vilket jag redan redogjort för. Kan väl tillägga att det är ganska märkligt med övergång till M vid vridning på focusringen när det ändå återgår automatiskt till AF när avtryckaren trycks ner!