Annons

Nya servern "rockar fett"

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Bra jobbat fotosida! Jag tycker sidan svarar bra mycket snabbare nu efter serverbytet, speciellt vid sökningar av bilder, t ex senast inlagda.

Jag är inte helt nöjd, det finns fortfarande en flaskhals någonstans. Men det är bara att trimma vidare det....

Bara så att ni vet, så är fotosidan och dess hastighet den snabbaste snyggaste fotosajten av ett större hörn av Inet...

Och det är fakta, inte något slags tyckande. :)

-Christian

julgus skrev:
[på tal om det... vad är det för server, cpu- antal, internminne, Linux/Windows, MySql.. kul att veta...

Exakt hur det ser ut varierar, den ändringen vi gjorde härrom kvällen var en del av ett större projekt. Tanken är att vi skall öka från en maskin till två eller tre inom kort, och då är tanken att separera databas och webblager.

Just nu kör Fotosidan på en

Dell PowerEdge 2650
Redhat 9
2 st 2.8Ghz(minns inte exakt) Xeon
1 GB minne (blir 3 innan helgen...hoppas vi)
Apache 1.3.x
PHP 4.3.x
MySQL 4.0.x

Den stora ändringen som orsakat oväntade och oönskade sidoeffekter är att vi byte från MySQL 3.x med MyISAM till MySQL 4.0.x med InnoDB.

Den ändringen medförde att minnesförbrukning steg rätt krafigt. Så nu är problemet med maskinen att den swappar när vi kommer upp i över 100 samtidiga på Fotosidan, som inte är någon ovanlig belastning.

-Thomas

Senast ändrad:
cwe skrev:
Bara så att ni vet, så är fotosidan och dess hastighet den snabbaste snyggaste fotosajten av ett större hörn av Inet...

Och det är fakta, inte något slags tyckande. :)

-Christian

Det är oket att smöra för mig och Christer, vi gillar sånt :)

Samtidigt så är inte nöjda med hur den nya server beter sig ännu. Det skall kunna gå fortare ....

-Thomas

men smör är onyttigt ju? jag använder olivolja, fast mycket av den.

Hej svejs Thomas!
-Christian

Nu kan inte jag något om datorer.. Men är inte 1gb minne lite? Jag kör ju 2 på min lila burk?
Är det inte därför det swappar när det inte finns tillräckligt med minne?

Forslund skrev:
Nu kan inte jag något om datorer.. Men är inte 1gb minne lite? Jag kör ju 2 på min lila burk?

(Har lite svårt att besvara frågan utan komma in på den religösa diskussionen Windows vs. Linux)

1GB minne är inte "lite" minne för en server som inte kör massa GUI eller annan gegga från ett företag i Redmond.

Är det inte därför det swappar när det inte finns tillräckligt med minne?

Jo visst är det så.
Men det kom inte som någon "överaskning" för mig och Christer. Det var att MySQL med InnoDB behövde så mycket mer minne som överaskade oss.

-Thomas

ps. Nu sitter det 3GB minne i maskinen.

talthoff skrev:

Jo visst är det så.
Men det kom inte som någon "överaskning" för mig och Christer. Det var att MySQL med InnoDB behövde så mycket mer minne som överaskade oss.

Var givetvis inte meningen att berätta hur ni skulle sköta ert jobb;) Var bara nyfiken att lära mig hur det funkar!

Forslund skrev:

Var givetvis inte meningen att berätta hur ni skulle sköta ert jobb;) Var bara nyfiken att lära mig hur det funkar!

Jag tolkade dig inte så heller.

Jag bara förklarade vad det var som överaskade oss, eftersom jag vet att det är fler som läser den här tråden.

-Thomas

IE krasch...

Jag kan bara notera fenomenet att sedan 'uppgraderingen' så kraschar IE märkbart oftare när jag är och 'vandrar' runt på fotosidan, vilket jag inte upplevde alls innan..

(nej, det händer inte på andra sidor, bara här..)

Har mycket svårt att tro det beror på servern, kanske sidorna kommer in snabbare nu så din dator storknar :)

Är det fler som börjat se dylika problem får vi undersöka förståss; hör av er.

Igår var det sirap men efter lunchens övningar så rockar servern verkligen fett. Bra jobbat!

talthoff skrev:
Tanken är att vi skall öka från en maskin till två eller tre inom kort, och då är tanken att separera databas och webblager.
Skulle en mellanlagrande proxy göra nytta?

Rödluvan och Myskul förresten... Man behöver inte nämna Microsoft för att starta religiösa diskussioner om det valet :)

Kanske. Men mycket på fotosidan är personligt anpassat, tex antal inlägg per sida i forumet, vilka menyer som finns, antal tumnaglar per bildsida etc så det får isåfall vara en proxy som can cacha individuellt baserat på ett antal cookies och helt exkludera vissa sidor. Har du förslag på någon?

Jag applicerar dock egen cachning på de sidor som laddas extremt mycket, tex förstasidan.

Största boven i databasprestandaproblemet har varit komplexa sökfrågor från Sök bilder odyl (tex slumpvis sökning) som låst tabeller i databasen under lång tid; ett problem vi nu slipper från [tar i trä...] då vi bytt till "InnoDb", som nämnts ovan.

jpersson skrev:
Skulle en mellanlagrande proxy göra nytta?

Troligen inte i detta fall, men jag utesluter inget. Exakt hur Mainloops maskiner används och hur framtiden ser ut ändras "konstant". En annan dimension är ju att det inte bara är Fotosidan vi hanterar på dessa maskiner. Vi ett +10 kunder som kör CommunityLib hos oss idag, och fler blir det...

Det som belastar våra servers är till absolut största del att alla sidor är dynamiska, en sid laddning består ofta av ett antal SQL-frågor. För att minska denna belastning så cache:ar vi svaren på SQL frågor, exempelvis på första sidan eller "senaste foruminlägg" i X minuter.

Nästa stora last är komplicerade sökfrågor av bilder/gallerier och där hjälper inte cache hanteringen till, och det är oxå här vi får se hur bra/dåligt vägval MySQL tar ibland..

Om valet står mellan att köra en eller två maskiner som frontends (dvs. med full applikationslogik) mot en databasmaskin eller att köra en eller två proxys gåendes mot en applikationsserver med databasen lokalt så är jag ganska övertygad om att inblandningen av proxyn inte gör att man kan hantera större last för samma pengar.

-Thomas

När det gäller ''content mangement'' (jag hatar svengelska) så har jag bättre koll på Zope. Där kan man vinna en del på mellanlagring och utvecklingsversionen av Squid har stöd för ESI. Det kan bli riktigt intressant så snart läget har stabiliserat sig.

Ni känner ert eget system bäst. Det borde gå att utläsa en del från loggarna och det är jag säker på att ni redan har gjort. Dessutom så kan jag inte klaga på prestandan. Ni vet vad man säger; man ska inte fixa det som fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar