Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya produkterna - 5D, 1D Mark II N, 24-105/4L IS, 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Skilj på vattenånga och vattenimma. Moln är inte vattenånga - vattenånga är osynlig - utan kondenserat vatten i droppform (låt vara mycket små droppar - imma). I detta vatten kan luftföroreningar lösa sig, osv. I vatten som kondenserat på t ex optik kan dels partiklar fastna och dels föroreningar lösa sig.

Du har rätt i att imma och ånga inte är samma sak. Detta har inte heller påståtts i mitt inlägg. Dock bildas imma (vattendroppar) av ånga och ångan blandas med andra parttiklar i den stund den kondeseras till imma. Alltså kan du få orenligheter på imman, samma slutsats som du kommer fram till och samma sak som jag redan nämnde i mitt inlägg. Vattenångan är dessutom inte osynlig alltid, du kan se det ovanför varma ytor, det får luften att dallra.

Till syvende och sist, moln är både vattenånga och kondenserat vatten. Men jag tycker att vi kommer lite väl långt från ämnet och går dessutom till rena petitesser.
 
Eeros skrev:
Som sagt, jag har ändå aldrig haft problem efter att objektiv blivit våta. Då kameran kan kommunicera med objektivet (står i mitt inlägg) förutsätter jag att elektroniken fungerar. Även orenligheter nämnde jag redan i mitt inlägg.

Våta utanpå spelar inte så stor roll. Men om de blir våta innuti så är det annorlunda
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lite priser

Eeros skrev:
Då Jarl tydligen kan ta 5 bilder/s, testade jag kameran ännu en gång med tider på 1/250 s ner till 1/1500 s. Kunde fortfarande inte få ut fler än 2 eller 3 bilder per sekund med fulladdat batteri.

Då är det något knas med din kamera. Min 20D rappade på fint på dagens fotboll.
 
Vad tycker Ni är rimliga kriterier för att byta upp sig?...

Själv skulle jag aldrig byta upp mig mot en direkt uppföljare till en kamera i samma segment, det kostar för mycket att sälja sin exempelvis 10D för att sedan köpa en 20D. Hellre vänta ett släpp till eller köpa en 1D MkII eller liknande då skillnaden i prestanda är betydligt större. Att byta upp sig från 10D till 20D är ju lite "måste ha det senaste" och blir ganska dyrt om man efter varje ny modell köper nytt. Varför inte vänta till 20D:s efterföljare släpps. Det blir mer ekonomiskt på det sättet. Detta gäller naturligtvis inte bara 10D/20D.

Så tycker jag i alla fall.
 
downtown skrev:
Vad tycker Ni är rimliga kriterier för att byta upp sig?...

Själv skulle jag aldrig byta upp mig mot en direkt uppföljare till en kamera i samma segment, det kostar för mycket att sälja sin exempelvis 10D för att sedan köpa en 20D. Hellre vänta ett släpp till eller köpa en 1D MkII eller liknande då skillnaden i prestanda är betydligt större. Att byta upp sig från 10D till 20D är ju lite "måste ha det senaste" och blir ganska dyrt om man efter varje ny modell köper nytt. Varför inte vänta till 20D:s efterföljare släpps. Det blir mer ekonomiskt på det sättet. Detta gäller naturligtvis inte bara 10D/20D.

Så tycker jag i alla fall.

Håller i princip med, även om skillnaden mellan just 10D och 20D är lite större än jag själv trodde. På grund av att 20D är så mycket snabbare i handhavandet och har bättre autofokus så känns den mycket trevligare att arbeta med. Bildkvalitetsmässigt (när man träffar rätt med båda) är det dock kanske inte så stor skillnad att man behöver uppgradera. Summan av alla småsaker gör det till en helt annan kamera tycker jag. Jag har ändå fortfarande kvar min 10D, den är "still going strong".
 
downtown skrev:
Vad tycker Ni är rimliga kriterier för att byta upp sig?...

Själv skulle jag aldrig byta upp mig mot en direkt uppföljare till en kamera i samma segment, det kostar för mycket att sälja sin exempelvis 10D för att sedan köpa en 20D. Hellre vänta ett släpp till eller köpa en 1D MkII eller liknande då skillnaden i prestanda är betydligt större. Att byta upp sig från 10D till 20D är ju lite "måste ha det senaste" och blir ganska dyrt om man efter varje ny modell köper nytt. Varför inte vänta till 20D:s efterföljare släpps. Det blir mer ekonomiskt på det sättet. Detta gäller naturligtvis inte bara 10D/20D.

Så tycker jag i alla fall.


Jag har gjort precis så som du tycker man inte skall gära , men för mig fanns det ett par stora skillnader mellan dessa 2 kameror.

20D går bra att använda ända upp till iso1600 medans jag personligen tycker 10D slutar vid 400.
Titta på mitt test på 3200 mellan dessa kameror
http://www.sportfoto.nu/brus

Den sega uppstarten på 10:an mot 20

och den snabbare serietagningen.

Men när nästa kamera kommer måste den komma med mycket nytt för att jag skall byta ,ok en större skärm är ju inte fel , men det måste vara fler saker och mer än 8,5 Mpix är jag inte heller ute efter.
 
dpreview har nu uppdaterat sin sida med mer information och testbilder med 24-105/4L IS USM!

http://www.dpreview.com/articles/canoneos5d/

En sak jag tidigare har missat är att man nu ser ISO-värdet i sökaren men bara när man ändrar det. En steg i rätt riktning jämfört med 20D osv.
 
Senast ändrad:
Omöjligt - han har varit Nikonsidornas enfant terrible. Alltid när Nikon har gjort något har Kim varit där och talat om att Canon är bättre.
 
dagr skrev:
dpreview har nu uppdaterat sin sida med mer information och testbilder med 24-105/4L IS USM!

http://www.dpreview.com/articles/canoneos5d/

En sak jag tidigare har missat är att man nu ser ISO-värdet i sökaren men bara när man ändrar det. En steg i rätt riktning jämfört med 20D osv.

Ja och var det inte så att man kunde "tjuvkoppla den" till 50 ASA med??? Det sista är något jag OFTA saknar..... Skulle vilja komma ner till 25 asa ibland :) Detta är att få så kort skärpedjup som möjligt...
 
Maverick28 skrev:
Ja och var det inte så att man kunde "tjuvkoppla den" till 50 ASA med??? Det sista är något jag OFTA saknar..... Skulle vilja komma ner till 25 asa ibland :) Detta är att få så kort skärpedjup som möjligt...

Aldrig funderat på att köpa dig ett gråfilter?
 
Linmajon skrev:
Ok, stora sensorer ÄR dyra, det har vi nog hört men kostar en dubbelt så stor sensor som sitter i ex. 350D så oändligt mycket mer? 350-sensorn kan inte kosta så många hundralappar att ta fram. Att 5D sensorn skulle kosta i storleksorningen 20000:- verkar helt otroligt.
Någon som har fakta i målet? Jag gissar vilt på att 5D sensorn kostar max 3000:- i tillverkning.



Jag läste på dpreview`s forum där någon skrev att 350 sensorn troligen skulle kosta ca: 60$ och en FF ca: 600$.

Vet ej om detta stämmer dock!

:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.