Efter att precis köpt en D750 såg jag det här :
https://photographylife.com/nikon-d610-d750-and-d810-sale-free-battery-grip#more-126898
:-/
Med all min erfarenhet så säger detta mig att Nikon eller fotoaffären själva kommit på ett sätta att boosta försäljningen på tre kameror.
Trenden just nu är att hålla uppe slutsumman genom att ibland stimulera med mer prylar för pengarna eller genom cashback. I båda fallen finns det en högre listpris som man alltid kan falla tillbaka på.
Detta har varit en framgångsrik strategi för Canon med flera. Nikon har provat lite olika strategier på senare år. Nikon har gått ifrån fokus på volym till fokus på lönsamhet. Det innebär också att prisstrategier och marknadsaktiviteter justeras därefter. Det är inte konstigt om Canon, Nikon, Fujifilm med flera då kör liknande kampanjer.
På senare tid har du kunnat köpa 7D Mark II med batterigrepp till kampanjpris. Det betyder inte att 7D Mark II kommer att bytas ut de närmsta året/åren. Det är istället så att nästan alla kameror säljer bäst under de första månaderna. Då är de iofs som dyrast, men folk som köat för en kamera är inte så priskänsliga. Ofta ser en viss prissänkning efter några månader. Men det nya är att man sedan försöker hålla listpriset för ett kamerahus fast på den nivån. Men för att ändå sälja mer så gör man olika kampanjer i form av extra tillbehör, cashback, annonskampanjer mm då och då. Detta är också klokt då produktcyklerna blivit längre.
Att alla tre skulle bytas ut samtidigt är helt osannolikt. Någon av modellerna byts säker ut inom ett åt. Med tanke på att både D610 och D810 saknar inbyggd wifi så kanske någon av dem står näst på tur. Nikon vill kanske också komma med en mindre FX-kamera än D5 med 4K-video. I vilket fall är nog D750 inte den som byts ut snarast.
Det finns säkert personer inom fotobranschen som vet mer om prisstrategier och kampanjmakeri. Det vore kul att höra.