Photocon
Aktiv medlem
Det handlar väl mest om att få vill köpa en ny kamera för 20-25 tkr och månaden efter släpps efterföljaren. Hur många av er hade tyckt det var så kul, även om det med "den gamla" går att ta lika bra bilder. Tycker det är fjantigt med kommentarer typ "det är inte kameran som tar bilderna utan fotografen". Om man tycker så finns det bra begagnade analoga kameror från 80-talet. Foto som hobby är en prylsport. Har alltid varit och kommer alltid att vara. Precis som golf. Man slår sällan längre med en ny driver, men det är fan så mycket roligare att spela med senaste prylarna!
Förvisso är foto en materialsport i mångt och mycket och jag kan hålla med om att uttrycket "det är inte kameran som tar bilderna utan fotografen" är något som man tröttnat på också i tråd efter tråd.
Icke desto mindre hade den som skrev kommentaren (mahsar) en bra formulering i sitt inlägg: "du kan vänta men dagens bilder kan du inte ta med morgondagens kameror." .
Vi behöver ju inte dra till med analoga kameror från 80-talet. Räcker med 4-5 år gamla D800,,D4 eller 8 år gamla 1DsMkIII. I aps-c segmentet finns ju gamla X-Pro 1, där version 2 visserligen har många förbättringar men "gamlingen" fortfarande har en respektingivande IQ trots färre mp. Finns många fler exempel.
Jag tycker det är sunt tänkande i det som en del framhåller här: D v s att köpa det näst senaste. En orsak är uppgradering 2 sällan är revolutionerande medan version 3 ofta är ett rejält lyft. Steget mellan D800 och D810 är inte stort.
Här tycker jag Fuji är ett utmärkt exempel på att göra rejäl skillnad: X-Pro 1 höll man liv i många år och köparna fick undan för undan en kamera med fler förbättrade funktioner p g a 5 st FW-uppgraderingar som inte kostade något mer än tiden att ladda ned och installera dem. När man sedan gör X-Pro 2 har kamerans prestanda ökat rejält på många områden.
Vad jag vänder mig emot är precis vad jag skrev tidigare: Varför ska man oroa sig för vad nästa modell får för prestanda redan när kameran är mer eller mindre nyutkommen. Det om något tar väl bort fotoglädjen med en ny kamera. I synnerhet om man är väldigt nöjd med kameran och den räcker till och blir över för ens behov ska väl inte "uppgraderingsångest" få grumla fotoglädjen.
Men visst fasiken är det kul med nya prylar. Tyvärr skriker plånboken/bankkortet av balansångest hos de flesta och digitalkameror är ju som framkommit inga lysande investeringsobjekt. De är bruksföremål som ska användas.
Mvh//Lennart