Annons

Nya Nikon D200 för 9995:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Zotamedu skrev:
Och jag är inte alls bitter för att jag gav 5000:- mer för ett halvår sedan...
Jag med, nästan. Fjorton lakan med studentrabatt, och jag ångrar mig inte en sekund. Maken till bra kamera är svårt att hitta. Jag har plåtat för tio gånger pengarna sett i fotoglädje, om man nu kan mäta den i pengar:)
Om man inte använder höga ISO-tal så är D200 fortfarande i toppklass. Den har inte blivit ett dugg sämre sen den släpptes.

Tillägg: Olyckligtvis är jag en sån som fotar mycket vid just höga ISO, men det duger. Långt "brusfriare" än film fortfarande, och det duger gott. Blir bilderna dåliga så är det jag som är en dålig fotograf. Kameran är fantastisk.
 
Varför är det en sån hysterisk rea på D200?? Inte precis nån Epa-kamera om man säger så. Den borde attrahera många köpare ännu ett tag. Skall den bort från marknaden inom kort?
 
Aton_ skrev:
Varför är det en sån hysterisk rea på D200?? Inte precis nån Epa-kamera om man säger så. Den borde attrahera många köpare ännu ett tag. Skall den bort från marknaden inom kort?

D200 ersätts med D300 så det är naturligt att D200 reas bort. Dessa kameror kommer inte att finnas samtidigt parallelt med varandra.
 
Aton_ skrev:
Varför är det en sån hysterisk rea på D200?? Inte precis nån Epa-kamera om man säger så. Den borde attrahera många köpare ännu ett tag. Skall den bort från marknaden inom kort?
Den har ju ersatts av D300. Då är det bättre att sälja av sina lager av D200 och ta in D300 istället. Dessutom är det svårt att motivera det gamla priset när man kan få en D300 för nån tusenlapp mer än vad en D200 kostade för ett par månader sedan.

Om man inte driver en expert butik vill säga. Såg i veckan att de också sänkt priset på D200 med 18-70. Konstigt nog kostade den fortfarande mer än vad jag gav. Förstår inte riktigt varför någon vill handla på expert.
 
Aton_ skrev:
Varför är det en sån hysterisk rea på D200?? Inte precis nån Epa-kamera om man säger så. Den borde attrahera många köpare ännu ett tag. Skall den bort från marknaden inom kort?

Jepp.. Både den och D2X är discontinued. Nu ska Nikon tömma hyllorna. Men det lär dröja ett tag.. Minns en tråd här på FS där Expert i Trelleborg sålde en EOS 10D (2007) för mer än en ny 30D... tjena mittbena.
 
Hej, första inlägget här :)

Länge varit inne på D80 med 18-70 objektivet. Men har kommit fram till att jag använder zoomen väldigt sällan på min KM Dimage Z3. Tror nog att jag slår till på en d200 + AF50/1.8D i helgen på Kameradoktorn.

Tycker ni att det är klokt ska jag tänka om igen?

Kan man testa kamerorna inne hos Kameradoktorn?

Mvh // Jakob
 
Tycker inte alls det låter så dumt.
50mm är tok skarp och du kan fota utan blixt tack vare ljusstyrkan. Dock är AF inte lika snabb som på 18-70 pga att 50mm saknar egen fokus motor.

Men börjar du med denna fasta brännvid så märker du sen åt vilket håll du ska gå när det e dax att komplettera med fler objektiv. Om du behöver mer vidvinkel i dina foto situationer eller mer tele.

50mm kommer du alltid ha nytta för.
 
hordac skrev:
Länge varit inne på D80 med 18-70 objektivet. Men har kommit fram till att jag använder zoomen väldigt sällan på min KM Dimage Z3. Tror nog att jag slår till på en d200 + AF50/1.8D i helgen på Kameradoktorn.

Tycker ni att det är klokt ska jag tänka om igen?

Jag tycker att det är dumt att inte utnyttja den mycket kraftiga rabatt som du får på ett s.k. kitobjektiv. Om du köper en 18-135 tillsammans med D80 kostar den 2300:- I lösvikt hos Cyberfoto går den på 3900:-. Även om du köper en 50:a så blir en 18-135 en perfekt semesteroptik.

När du säger att du inte använder zoomen, vilken brännvidd är den normalt inställd på? Max vidvinkel?

Objektivet på din Z3 har brännvidden 5.83 – 69.9mm (35mm motsv 35 – 420mm). En 50:a på en D80 motsvarar ungefär dubbla minsta brännvidden på din Z3, skulle du klara dig med den som enda brännvidd? Prova att ställa in din Z3 på 12.5 mm och plåta en dag, så upptäcker du om 50 mm skulle duga på en D80 som enda optik. Jag tror inte det.

Per.
 
perstromgren skrev:
Jag tycker att det är dumt att inte utnyttja den mycket kraftiga rabatt som du får på ett s.k. kitobjektiv. Om du köper en 18-135 tillsammans med D80 kostar den 2300:- I lösvikt hos Cyberfoto går den på 3900:-. Även om du köper en 50:a så blir en 18-135 en perfekt semesteroptik.

När du säger att du inte använder zoomen, vilken brännvidd är den normalt inställd på? Max vidvinkel?

Objektivet på din Z3 har brännvidden 5.83 – 69.9mm (35mm motsv 35 – 420mm). En 50:a på en D80 motsvarar ungefär dubbla minsta brännvidden på din Z3, skulle du klara dig med den som enda brännvidd? Prova att ställa in din Z3 på 12.5 mm och plåta en dag, så upptäcker du om 50 mm skulle duga på en D80 som enda optik. Jag tror inte det.

Per.

Två helt olika svar, hehe. Tänkt på vad ni båda sagt och känner mig... inte speciellt mycket klokare, haha!
Har suttit i x antal timmar nu och blandat in ännu kamera, Canon 30D. Tror jag läst varenda jämförelse tråd här på sidan och det verkar omöjligt att hitta någon vinnare.
Får göra så att jag testar hur de olika känns och tar den som känns bäst.
tack för hjälpen iaf.
/jakob
 
Benganbus skrev:
Så nu blir det marknaden som bestämmer! ;)

Å vissa kommer att gilla det, andra inte! ;)
Ja, jag menade att det är köparna som står för ovettet. Självklart försöker man som säljare få ut så mycket som möjligt, men hur man som köpare kan ha så enormt dålig koll begriper jag inte. Att hitta den för 9 lakan ny är inte så lätt, men för 10 finns den på massor av ställen.
 
Mattias Bell skrev:
Expert? Det är väl där man kan prova saker innan man handlar dem på nätet?

Jag har inget emot Expert, men deras priser är höga tyvärr.

... arbetar på expert... ... ... vi hade Sveriges lägsta pris på Nikon D40 under julen... 3999 med bundlad kit...

och 5999kr för D40x med kit och 500kr i presentkort...

rätt bra priser?
 
Jeppe skrev:
Jepp.. Både den och D2X är discontinued. Nu ska Nikon tömma hyllorna. Men det lär dröja ett tag.. Minns en tråd här på FS där Expert i Trelleborg sålde en EOS 10D (2007) för mer än en ny 30D... tjena mittbena.

gammal lagervara som ingen eg bryr sig om att kränga... kan användas som ett säljargument om man sköter sina kort rätt...

konsumenter har noll koll på läget eg (det hade jag också innan jag började jobba inom branschen också) (många fula knep).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.