Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom kontakten får plats på ena sidan borde det gå att få in en på andra sidan också. Det är ofta rätt praktiskt med flera.
Det kanske är fullt där?

Det behövs ledningsdragning till båda sidorna av dator om man ska en port på varje sida. Det kanske är besvärligt. Man sparar också några cent på att bara ha en port och varje liten besparing spelar roll för slutsumman. Apple har ju dessutom en minimalistisk designfilosofi för vissa av sina produkter. Det kan också ha spelat roll.

En sån här liten och lätt dator skulle jag nog bara vilja ha som resedator för resor där jag inte har behov av några periferienheter. Eftersom jag har en MacBook Pro nu som arbetsdator så kommer jag nog hellre att välja något i den storleken också när det blir dags att byta.

Detta är inte en Apple- vs PC-tråd. Jag har tagit bort off topic och ber er hålla er till ämnet, tack.

/Mod

De tänkte nog att backuper görs numera mot Apples molntjänster, och det är väl rimligt för de allra flesta som inte har 36 MP-kameror ...

De tänkte nog att backuper görs numera mot Apples molntjänster, och det är väl rimligt för de allra flesta som inte har 36 MP-kameror ...

Min D700 har bara 12MP och den kan man lätt dra av 10-20GB en dag på, det är rätt kämpigt att få upp i ett moln från många ställen i världen.

/Karl

Min D700 har bara 12MP och den kan man lätt dra av 10-20GB en dag på, det är rätt kämpigt att få upp i ett moln från många ställen i världen.

/Karl

Alla ställen skulle jag vilja säga.

Men, det här med kontakten (1), så man ska ladda, koppla in extern hårddisk och kortläsare i samma kontakt. Gärna också en mus.

Vad blir det för prestanda då? Går det ens?

Men, det här med kontakten (1), så man ska ladda, koppla in extern hårddisk och kortläsare i samma kontakt. Gärna också en mus.

Och på en iPad kan man inte heller koppla in en hårddisk, kortläsare, ström och mus samtidigt... Hur tänkte Apple där!? [ironi]

På många kommentarer här låter det som att Apple riktar denna mot fotografer på språng som vill koppla in en massa saker till den. Den här riktar sig till personer som (typ) bara använder datorn till att sitta och skriva/maila/surfa på ett café/bibliotek/föreläsning eller liknande. En iPad skulle nog ha räckt prestandamässigt för de flesta i målgruppen, men tangentbordet är den stora skillnaden.

Till fotografer på språng har Apple Macbook Pro 13" som lämpar sig väldigt mycket bättre till det som många här inte tycker att nya Macbook duger till.

Om det hade varit möjligt att göra en dator lika liten som Macbook men med alla prestanda och portar som Macbook Pro har så tror jag inte att Apple hade skippat det bara för att jävlas. ;)

Och på en iPad kan man inte heller koppla in en hårddisk, kortläsare, ström och mus samtidigt... Hur tänkte Apple där!? [ironi]

På många kommentarer här låter det som att Apple riktar denna mot fotografer på språng som vill koppla in en massa saker till den. Den här riktar sig till personer som (typ) bara använder datorn till att sitta och skriva/maila/surfa på ett café/bibliotek/föreläsning eller liknande. En iPad skulle nog ha räckt prestandamässigt för de flesta i målgruppen, men tangentbordet är den stora skillnaden.

Till fotografer på språng har Apple Macbook Pro 13" som lämpar sig väldigt mycket bättre till det som många här inte tycker att nya Macbook duger till.

Om det hade varit möjligt att göra en dator lika liten som Macbook men med alla prestanda och portar som Macbook Pro har så tror jag inte att Apple hade skippat det bara för att jävlas. ;)

Har förra Air och just för resan, ta backupper för bilderna, grovgranska, skriva mail och ha kontakt med allt och alla, skriva lite dokument...perfekt. Viss photoshoppning kan vara bra om man behöver visa något på plats.

Både min desktop och jobblaptop har en pajad USB3-port...och om det bara finns en kan det betyda slutet på backuper på en resa så att bara ha en port...hur tänkte de där?

Med en pajad USB-C på en MBA kan du inte ens använda datorn eftersom du inte kan ladda den...
Vem har inte en krånglande eller paj USB-port på en bärbar som är ett par år gammal? Och då har man ändå 2-4 portar att slita på samt de används inte dagligen som man måste för att ladda en MBA.

Om ett par år kan man nog köpa billiga MBA med trasig USB-port...

Med en pajad USB-C på en MBA kan du inte ens använda datorn eftersom du inte kan ladda den...
Vem har inte en krånglande eller paj USB-port på en bärbar som är ett par år gammal? Och då har man ändå 2-4 portar att slita på samt de används inte dagligen som man måste för att ladda en MBA.

Om ett par år kan man nog köpa billiga MBA med trasig USB-port...

Kul att dra igång en backup eller annan överföring, upptäcka att det kommer ta en bra stund, ser att batterierna kommer ta slut...och så kan man inte stoppa i laddaren för porten är ju upptagen.

Och att tömma minneskorten...jag kommer ofta med tre kort eller så efter en dags fotande...om man inte har hubben med sig så måste man alltså ladda in bilderna till datorn, sen ur med kortläsare och in med extern disk, kopiera dit. Upprepa.

Kan vi inte konstatera att MacBook inte är en lämplig dator för resande fotografer och istället diskutera vad man kan ha den till?

(Den som inte tycker att den duger till någonting alls behöver knappast bry sig om den. Det finns alternativ.)

Kan vi inte konstatera att MacBook inte är en lämplig dator för resande fotografer och istället diskutera vad man kan ha den till?

(Den som inte tycker att den duger till någonting alls behöver knappast bry sig om den. Det finns alternativ.)

Håller med, bättre att se den som ett kraftfullare alternativ till iPad.

Kul att dra igång en backup eller annan överföring, upptäcka att det kommer ta en bra stund, ser att batterierna kommer ta slut...och så kan man inte stoppa i laddaren för porten är ju upptagen.
...

Fast nu så finns det ju redan en adapter som gör att du kan ladda datorn, och använda en USB-enhet, och en extern skärm. På samma gång.

Fast nu så finns det ju redan en adapter som gör att du kan ladda datorn, och använda en USB-enhet, och en extern skärm. På samma gång.

Får bli så, den gamla MBA är den dator jag varit mest nöjd med genom tiderna. Vill verkligen köpa denna. Guldfärg blir kul. Sånär som på kontakten är det den mest lämpade dator den resande fotografen kan ha. Liten, lätt, bra skärm, riktigt tangentbord och kraft nog att photoshoppa vid behöv.

Prestandan är egentligen inte något större problem. Mus tar nästan ingen bandbredd alls och en Bluetooth-mus kan jag i vilket fall rekommendera. Bandbredden borde räcka för både extern hårddisk och kortläsare, korten orkar bara med en 100-200MB i sekunden och externa portabla hårddiskar orkar oftast inte heller med mer. Problemet är att du behöver en USB-hub för att koppla in mer än 1 sak.
USB-c finns än så länge bara för USB3.0 men nästa månad kommer USB-C med USB3.1 vilket är dubbelt så snabbt som USB3.0.

/Karl

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto