ErlandH
Aktiv medlem
Frågan är dock om man kan ha en extern skärm samtidigt som man ansluter en kortläsare till den.
Javisst. Har du inte läst tråden? En adapter för just detta (och ström) finns ju t o m hos Apple.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är dock om man kan ha en extern skärm samtidigt som man ansluter en kortläsare till den.
Iom lanseringen av nya Macbook så gör Apple en rockad i modellprogrammet - förra veckan var MB den billigaste (instegs)modellen och MBA den lite dyrare för den som är villig att betala för lägre vikt mm.
Ett eye-fi kort till kameran kanske?
Javisst. Har du inte läst tråden? En adapter för just detta (och ström) finns ju t o m hos Apple.
Jag stoppar in minneskortet direkt i datorn. Orkar inte släpa omkring på så stora saker som denna. Behöver dessutom lite mer kraft.
/Karl
Vad orkar du inte släpa på? Att du stoppar minneskorten direkt i datorn är ganska irrelevant i en tråd som handlar om en dator som saknar inbyggd kortläsare.
Kikade nyss på Apples hemsda och blev sugen på den nya MacBook
Den nya processorn... Jag kan inte så mkt om detta. Kan den funka att redigera raw-filer från en fullformatare med hyfsad hastighet tro? Lightroom och PS och enklare filmredigeringsprogram.
1. Den har ingen fläkt eftersom det inte behövs med en processor som bara drar 5W.
2. Eftersom usb-c är den nya standard som kommer att slå ut praktiskt taget alla andra anslutningar på datorer så kommer det inom bara några månader att finnas alla möjliga tillbehör från en uppsjö av tillverkare. Anslutningar kommer inte att vara något stort problem. Och vad är det, för övrigt, mer än ström och eventuell extern skärm som du behöver sladd till?
Det är väl enklare att köra över wi-fi? ...Men visst vore det bättre om den haft en usb-c till.
Jag stoppar in minneskortet direkt i datorn. Orkar inte släpa omkring på så stora saker som denna. Behöver dessutom lite mer kraft.
/Karl
1. Den har ingen fläkt eftersom det inte behövs med en processor som bara drar 5W.
2. Eftersom usb-c är den nya standard som kommer att slå ut praktiskt taget alla andra anslutningar på datorer så kommer det inom bara några månader att finnas alla möjliga tillbehör från en uppsjö av tillverkare. Anslutningar kommer inte att vara något stort problem. Och vad är det, för övrigt, mer än ström och eventuell extern skärm som du behöver sladd till?
CF för att inte tala om XQD korten brukar inte ha kortläsare i datorn. Extern kortläsare blir det.
Det är rätt få nya kontakter som är plugkompatibla med gamla, så det var väl väntat. Det kommer väl att finnas adapters att köpa så att man kan använda gamla apparater med nya apparater?Nackdelen med USB-c är att den inte alls är bakåtkompatibel så det kommer dröja länge innan ens 10% av alla dator har den.
Det kommer väl att finnas adapters att köpa så att man kan använda gamla apparater med nya apparater?
Ja, precis på samma sätt som det i dag finns adaptrar (fast vi kallar dem sladdar) från usb-a till de olika typerna av usb-b kommer det givetvis att finnas sladdar med usb-c i en ände och usb-b i den andra.
Ja, precis på samma sätt som det i dag finns adaptrar (fast vi kallar dem sladdar) från usb-a till de olika typerna av usb-b kommer det givetvis att finnas sladdar med usb-c i en ände och usb-b i den andra.
Du kommer säkert att kunna köpa usb-a till usb-c-adaptrar för ett par tior också.
...
... nog är usb-a och c är knappast elektroniskt kompatibla? Alltså krävs inte bara "sladd" utan både kontakt och protokolladapter i det som du kallar "sladd"...
Jag har köpt t ex usb-a till lightning-sladdar för en tia styck (de höll visserligen inte så länge ...) och det finns väl ingen anledning till att usb-c till lightning-laddar (eller usb-c till usb-b) ska vara så mycket dyrare när den kinesiska massatillverkningen har kommit igång.20 kr?
Tillåt mig tvivla...det kommer ta lång tid innan priset fallit så mycket om det någon gör det. Ingen av dagens alla adaptrar kostar så lite. En enkel ethernät elelr HDMI adapter kostar fortfarande tio gånger mer.
Det är jag typ men vad hjälper det när det kommer nya sakerJag är ju inte dataingenjör, men usb-c är väl bara en fysisk förändring, protokollet är fortfarande usb3 som är kompatibelt med usb2 som är kompatibelt med usb1.
Jag har köpt t ex usb-a till lightning-sladdar för en tia styck (de höll visserligen inte så länge ...) och det finns väl ingen anledning till att usb-c till lightning-laddar (eller usb-c till usb-b) ska vara så mycket dyrare när den kinesiska massatillverkningen har kommit igång.
Jag är ju inte dataingenjör, men usb-c är väl bara en fysisk förändring, protokollet är fortfarande usb3 som är kompatibelt med usb2 som är kompatibelt med usb1.
Jag har köpt t ex usb-a till lightning-sladdar för en tia styck (de höll visserligen inte så länge ...) och det finns väl ingen anledning till att usb-c till lightning-laddar (eller usb-c till usb-b) ska vara så mycket dyrare när den kinesiska massatillverkningen har kommit igång.