Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Kikade nyss på Apples hemsda och blev sugen på den nya MacBook
Den nya processorn... Jag kan inte så mkt om detta. Kan den funka att redigera raw-filer från en fullformatare med hyfsad hastighet tro? Lightroom och PS och enklare filmredigeringsprogram.

Senast ändrad:
Kikade nyss på Apples hemsda och blev sugen på den nya Air.
Den nya processorn... Jag kan inte så mkt om detta. Kan den funka att redigera raw-filer från en fullformatare med hyfsad hastighet tro? Lightroom och PS och enklare filmredigeringsprogram.
Kan ju självklart inte säga säkert då den inte släppts än. Men har haft en Air tidigare och den blev stekhet när jag redigerade (väldigt enkla saker ska tilläggas). Inget jag rekommenderar. Kör på Macbook Pro retina istället tycker jag

Kikade nyss på Apples hemsda och blev sugen på den nya MacBook

Skärmytan på 12 tum är en musbio att redigera på. Har du extern skärm kan det gå.
Fast jag skulle nog också gått på en Macbook Pro med Retina. Helst 15 tum om du tänker använda datorns egen skärm till redigeringen.

Ahhh såg nu att den bara var 12". Bummer! Iof tänkt som resedator. Har en iMac hemma.

Som resedator fungerar den säkert utmärkt. Har ibland min egen lilla MacBook air 11 som är 4 år gammal nu. Har 2 Gb minne. Trots det fungerar den tack vare sin SSD.
Använder den för att backa upp kameran till 2 externa hårddiskar och redigerar enstaka bilder, radera misslyckade bilder mm.

Så visst går det.
Det går att jobba på 12 tum men det känns väldigt litet om man är van vid en stor skärm.

Blev väl inte sådär jätte imponerad, men för resan kanske den fungerar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20173-apple-slapper-slimmad-macbook-utan-flakt

Slö processor, högsta upplösning på webcam är 480p och man kommer behöva en uppsjö av adaptrar.
Ingen fläkt men jag är inte förvånad för var ska den få plats?

Som jag förstod det så kan du inte ladda datorn samtidigt som du ansluter något till den då det inte finns några fler portar..Om du inte köper en svindyr adapter från samma företag förstås.

Vem/vilka är målgruppen? Bloggare? Detta är nog inte en maskin för att redigera videor/bilder om man kollar på speccsen..

Vem/vilka är målgruppen? Bloggare? Detta är nog inte en maskin för att redigera videor/bilder om man kollar på speccsen..

Ungefär så. Den är riktad mot användare som inte är beroende av extern hårdvara eller hög prestanda. Typ studenter, bloggare, soffsurfare o.s.v. Ganska bred målgrupp ändå skulle jag säga, det är lätt att generalisera sina egna behov annars. :)

Om jag skulle skaffa nya Macbook så är det för att ersätta min iPad snarare än min 15" Macbook Pro. Men allra helst som ett kompletterande mellansteg kanske. ;)

Ingen fläkt men jag är inte förvånad för var ska den få plats?
Som jag förstod det så kan du inte ladda datorn samtidigt som du ansluter något till den då det inte finns några fler portar..Om du inte köper en svindyr adapter från samma företag förstås.
1. Den har ingen fläkt eftersom det inte behövs med en processor som bara drar 5W.
2. Eftersom usb-c är den nya standard som kommer att slå ut praktiskt taget alla andra anslutningar på datorer så kommer det inom bara några månader att finnas alla möjliga tillbehör från en uppsjö av tillverkare. Anslutningar kommer inte att vara något stort problem. Och vad är det, för övrigt, mer än ström och eventuell extern skärm som du behöver sladd till?

samtidigt ladda och använda extern skärm? Ah - förstås - det finns en extra mojäng för sånt - 800-900SEK kanske?

1. Den har ingen fläkt eftersom det inte behövs med en processor som bara drar 5W.
2. Eftersom usb-c är den nya standard som kommer att slå ut praktiskt taget alla andra anslutningar på datorer så kommer det inom bara några månader att finnas alla möjliga tillbehör från en uppsjö av tillverkare. Anslutningar kommer inte att vara något stort problem. Och vad är det, för övrigt, mer än ström och eventuell extern skärm som du behöver sladd till?

Tror inte heller det kommer att vara något problem med anslutningarna. Man har ju bara en, så det blir ju bara ett bekymmer! :)

Men ett rätt gjorde de i alla fall och det var ju att sätta in en anslutning som alla andra också kommer att ha, så slapp vi en Applespecialkontakt. :)

Tiden får väl utvisa vilken målgrupp den har men just nu hittar jag ingen annan målgrupp än det hippa caféfolket som gärna vill visa upp sig med det senaste. För 15000:- är ju mycket pengar för en surfplatta med riktigt tangentbord.

Tror inte heller det kommer att vara något problem med anslutningarna. Man har ju bara en, så det blir ju bara ett bekymmer! :)

Men ett rätt gjorde de i alla fall och det var ju att sätta in en anslutning som alla andra också kommer att ha, så slapp vi en Applespecialkontakt. :)

Tiden får väl utvisa vilken målgrupp den har men just nu hittar jag ingen annan målgrupp än det hippa caféfolket som gärna vill visa upp sig med det senaste. För 15000:- är ju mycket pengar för en surfplatta med riktigt tangentbord.

Tror jag kommit fram till samma slutsats. Visst ser den hipp ut men där stannar det nog för mig =)

Extern hårddisk.
Men varje gång en Appleprodukt släpps, även om den har uppenbara nackdelar så försvaras den till oändlighet av vissa personer.
Notera att jag inte menar dig här.

Så en i sammanhanget slö processor till ett premiumpris, inpackat i en extremt tunn design med väldigt begränsade anslutningsmöjligheter, är ett ok köp?

14000:- för den billigaste modellen.
17000:- för den dyraste varianten.

Det är väl enklare att köra över wi-fi? Men, som sagt, billiga hubbar och andra tillbehör kommer det att finnas gott om på marknaden om några månader.

Den nya macbooken är förstås inte perfekt för alla, därför finns det ganska många andra modeller i Apples sortiment. Själv är jag ganska sugen på att byta ut min MBA11i7. Men visst vore det bättre om den haft en usb-c till.

Tror vi har fått med oss en del av de som gärna deltar i en PC vs Mac debatt.

Detta är säkert en utmärkt liten dator for den som behöver dator stor som ett kollegieblock och med ungefär samma vikt.

Samtidigt med en liten men suverän skärm. Detta med portarna verkar ni inte förstått. Det kommer finnas kablar för att koppla in det mesta. Så det bör inte vara något problem.

Själv har jag både en Macbook Air 11 och en Macbook Pro 15 Retina.

Jag väljer mellan dessa beroende vad jag skall göra. Många gånger är det den lille som få följa med även när jag är på semester och fotar mycket. Just på grund av att den är så smidig.
Prestandan räcker längre än man tror.

Är det som för trådskaparen en andra dator så kommer den säkert räcka till.
Det seriösa bildbehandlandet gör man bäst på en betydligt större skärm.

Dyr, det beror på hur man ser det. En del nöjer sig med att åka Skoda eftersom man tycker det räcker. Andra trivs bättre med att åka BMW och är beredd att betala för den skillnad det innebär.

Tycker vi svenskar blir allt mer som skottar. Det är vad det kostar som är viktigast. Att fläskiflén var billig är viktigare och att den sedan inte smakade någonting spelar mindre roll. Det var trots allt fläskfilé.

Detta är säkert en utmärkt liten dator for den som behöver dator stor som ett kollegieblock och med ungefär samma vikt.

Samtidigt med en liten men suverän skärm. Detta med portarna verkar ni inte förstått. Det kommer finnas kablar för att koppla in det mesta. Så det bör inte vara något problem.

Det tror jag också, men som bild/filmredigeringsdator får den nog stå åt sidan, iaf. för min del.

Apropå kablar och adaptrar, så är det en sak jag inte gillar med min MBPr 15". Det finns inget nätverksuttag, så man måste ha en adapter. Hur lätt är det inte att tappa bort den adaptern när man är ute och far hela tiden?
Bara ett jobbigt stressmoment att behöva fundera på om man fått med sig den eller inte.

Nu säger väl en del att man kan ju köra över WiFi istället, men det är inte alltid det fungerar så bra.
Speciellt inte om man är sportfotograf och ska leverera bilder på direkten från olika sportevenemang.

Tror vi har fått med oss en del av de som gärna deltar i en PC vs Mac debatt.

Själv har jag både en Macbook Air 11 och en Macbook Pro 15 Retina.

Jag väljer mellan dessa beroende vad jag skall göra. Många gånger är det den lille som få följa med även när jag är på semester och fotar mycket. Just på grund av att den är så smidig.
Prestandan räcker längre än man tror.

Är det som för trådskaparen en andra dator så kommer den säkert räcka till.
Det seriösa bildbehandlandet gör man bäst på en betydligt större skärm.

Dyr, det beror på hur man ser det. En del nöjer sig med att åka Skoda eftersom man tycker det räcker. Andra trivs bättre med att åka BMW och är beredd att betala för den skillnad det innebär.

Tycker vi svenskar blir allt mer som skottar. Det är vad det kostar som är viktigast. Att fläskiflén var billig är viktigare och att den sedan inte smakade någonting spelar mindre roll. Det var trots allt fläskfilé.

Man skulle också kunna säga att man köper en BMW men får en Skoda när man tittar på denna nya Mac. Eller att man betalade för en Svensk dyr fläskfilé men fick smaken av en billig urvattnad utländsk fläskfilé.

Tur de fortfarande har Air modellen så att de personer som vill ha något lätt och smidigt med helt ok prestanda inte känner sig lurade. Den har ju ett pris som motsvara prestandan. Den är ju en BMW både på utsidan och insidan i jämförelse. Eller till och med en Skoda för den delen om man nu hellre vill ha det. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto