Annons

Nya Macbook som nöjesmaskin och lättare bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig en Macbook och nu tycker jag dom har blivit riktigt prisvärda. Funderar på den svarta med 160gb hårddisk och 2gb ram.

Kommer använda den för bildbehandling ibland, men inte som primär dator. Det kommer förmodligen handla om att tanka in bilder, bedöma och sortera, kanske lite levels och liknande och sedan slussa vidare till en stationär för dom bilder som kräver lite tyngre körningar. Alternativt koppla upp Macbooken till min externa Sonyskärm och köra bildbehandling på den.

Att jag vill ha Macbooken är för att jag vill ha en så portabel dator som möjligt.

Vad tror ni? Jag vill ju samtidigt inte att datorn segar ner sig helt när man har PS och bridge (CS 3) uppe samtidigt och bedömer och sorterar bilder.

magnus
 
Nja....

Fick just mun MacBook (som jag vann i en fototävling) men den e nog inget jag kan rekommendera för bildbehandling. Skärmen är otroligt känslig för betraktningsvinkeln men detta kanske gäller alla laptop?
En extra mus e nog oxo nödvändigt och gärna en annan skärm men då försviner ju smidigheten....
Har inte installerat cs3 ännu så jag kan inte säga hur pass väl det funkar. Annars e de en kanondator!!
Mvh/Stefan
 
Ja macarna är ju fina datorer. Kanske MacBook Pron skulle vara bättre med tanke på bildbehandling.

Har en PowerBook G4:a från 2003. Tänkte sälja bort den MEN! fixade mer minne, ny HD, AirPort och webcam + Leopard. Fungerar utmärkt!
 
Re: Nja....

stefan p skrev:
Fick just mun MacBook (som jag vann i en fototävling) men den e nog inget jag kan rekommendera för bildbehandling. Skärmen är otroligt känslig för betraktningsvinkeln men detta kanske gäller alla laptop?
En extra mus e nog oxo nödvändigt och gärna en annan skärm men då försviner ju smidigheten....
Har inte installerat cs3 ännu så jag kan inte säga hur pass väl det funkar. Annars e de en kanondator!!
Mvh/Stefan

Ajdå, är skärmen så kass? Har ingen erfarenhet av Mac så jag vet inte vad deras billigare skärmar går för. Förmodar att det alltså sitter en Tn-panel i Macbookarna, vilket ju inte är nåt att bedöma bilder på riktigt.
 
TBStoor skrev:
Ja macarna är ju fina datorer. Kanske MacBook Pron skulle vara bättre med tanke på bildbehandling.

Har en PowerBook G4:a från 2003. Tänkte sälja bort den MEN! fixade mer minne, ny HD, AirPort och webcam + Leopard. Fungerar utmärkt!

MacBook Pro är inte lika prisvärd i mina ögon. Man betalar rätt mycket extra för ett tåligare chassi och ett onödigt vasst grafikkort. sen blir de ju tyngre och större och det vill jag inte ha.
 
Macbook Pro har dock en väldigt bra skärm som duger fint för bildbehandling, speciellt om man väljer den matta skärmen. Stor skillnad mot vanliga macbooken och väljer du en pc med samma bestyckning hamnar du på nästan samma pris. men då är det oftast en plastdator.

vad jag vet är det samma vikt på macbook som på macbook pro trots en större skärm.
 
Det är väl TN-panel i MacBook Pro? Jag har en sådan med matt skärm. Prestandamässigt räcker datorn mer än väl till mina bilder i CS3.

Jag gör allt färgkritiskt arbete på en extern LaCie-skärm. Datorns skärm är inte tillräckligt bra. Jag har alla palletter på den inbyggda och enbart bilden på den externa. Det fungerar bra med att ha den stora skärmen ovanför datorn. Jag slipper vrida huvudet hela tiden för att titta på palletterna.
 
MacBook

Har själv en MacBook (vit) med 2GB ram.

Prestandan tycker jag är helt ok, men den stora svagheten är tyvärr skärmen. Den funkar utmärkt till att kolla film, skriva, koda och så.
Dock är, som nämns ovan, betraktningsvinkeln i vertikalled mycket känslig. Och dessutom är svärtan rätt så ojämn (jag ska iofs. lämna in den för granskning - kan vara ett garantiärende).

I övrigt är det en kanondator!
Tyst, funktionell, skönt tangentbord, webbkamera...

Min fru har en MacBook Pro och den har en väldigt fin skärm (den matta, 15,4"). Men den är bra mycket större och aningens tyngre. Och coolare :-(
 
nyligen köpt min första mac, en macbook med 2 gb minne.
på denna kör jag CS3 utan problem, visst tuggar den en stund när man lägger på tunga filter men inte så det stör.
otroligt nöjd med allt, en snygg vit sak som alltid fungerar.
skärmen är dock liten(kör med extern skärm), det där med betraktningsvinkeln har jag inget problem med, jag brukar sitta framför datorn när jag använder den inte bredvid!

tyngden stör mig lite, den väger lika mycket som min 3 år gamla, dubbelt så stora pc-laptop.

köp om du vill ha en portabel dator med bra prestanda och som är driftsäker.
 
Tycker inte macbooken är lika prisvärd nu som när den kom men det är ju fortfarande en riktigt trevlig dator. Men som vanligt är Apples uppgraderingspriser löjliga - för runt 3000 kr kan du köpa 4 Gb ram och 250 Gb hårddisk och sätta i själv, i macbooken (ej pron) är det väldigt lätt gjort. Apple tar ca 10000 för samma uppgradering...
 
Valfritt

Tyvärr har Apple sjukt höga priser som du säger.

Men jag uppgraderade från 1 till 2 gig för 570 kr (TBH via prisjakt.nu) och det tog prick 4 minuter. (via den smarta luckan i batterifacket - design...)

En större disk kostar ju lika som för en sk. PC om man köper den hos en datafirma nere på hörnet.
Jag hävdar att just MacBooken faktiskt ÄR prisvärd, sett till smidighet och helhetsupplevelse.

Men då ska man alltså inte köpa minne på Apple Store...
 
Jag haller med foregande talar, den duger bra till lattare bildbehandling och som nojes maskin 1080p ar inga problem men som sagt skarmen har kass betraktningsvinkel.
 
PerFogelberg skrev:
Det är väl TN-panel i MacBook Pro? Jag har en sådan med matt skärm.

Det beror nog på hur gammal din macbook pro är. Sedan några månader är det LED-skärmar på pro:n och det är stor skillnad mot de gamla skärmarna. Jämförde med en kompis och hans skärm hade klart sämre ljusstyrka och dessutom vinjetterade den.
 
Slowfinger skrev:
Det beror nog på hur gammal din macbook pro är. Sedan några månader är det LED-skärmar på pro:n och det är stor skillnad mot de gamla skärmarna. Jämförde med en kompis och hans skärm hade klart sämre ljusstyrka och dessutom vinjetterade den.
Det är LED-skärm i den jag har.
 
Re: Valfritt

Mikael F skrev:
Tyvärr har Apple sjukt höga priser som du säger.

Men jag uppgraderade från 1 till 2 gig för 570 kr (TBH via prisjakt.nu) och det tog prick 4 minuter. (via den smarta luckan i batterifacket - design...)

En större disk kostar ju lika som för en sk. PC om man köper den hos en datafirma nere på hörnet.
Jag hävdar att just MacBooken faktiskt ÄR prisvärd, sett till smidighet och helhetsupplevelse.

Men då ska man alltså inte köpa minne på Apple Store...

Är inte en MacBook jag ska köpa utan en iMac och frågan lyder, var köper man en sådag till lägsta kostnad, både inom Sverige och inom EU?
 
Verkar vara lite delade meningar här... Tack för alla synpunkter. Fler får gärna tycka till och ge lite tips.

Magnus
 
Re: Valfritt

Mikael F skrev:
Tyvärr har Apple sjukt höga priser som du säger.

Men jag uppgraderade från 1 till 2 gig för 570 kr (TBH via prisjakt.nu) och det tog prick 4 minuter. (via den smarta luckan i batterifacket - design...)

En större disk kostar ju lika som för en sk. PC om man köper den hos en datafirma nere på hörnet.
Jag hävdar att just MacBooken faktiskt ÄR prisvärd, sett till smidighet och helhetsupplevelse.

Men då ska man alltså inte köpa minne på Apple Store...

Menade inte att den inte skulle vara prisvärd nu, bara att den var än mer prisvärd när den kom eftersom konkurransen var begrensad då, fanns knappt nån core duo i samma storlek/prisklass för PC. Nu finns det ju fler med motsvarande spec som är antingen billigare eller mindre, typ Dells m1330.
 
Vänta på uppdateringen?

Jag har en MacBook 2,0GHZ C2D med 2GB ram, snart ett år gammal. Den är absolut smidig, och jag bara älskar den! Använde den till allt innan jag köpte nya iMacen. iMacens prestanda är grym! CS3 är inga som helst problem och med Leopard tycks det gå ännu fortare!

Skulle jag vara du skulle jag antingen satsa på en portabel dator som du kan ha som "avlastning" åt dina bilder eller på en presterande dator och då en iMac istället för MacBook Pro.

Allra bäst är såklart MacPro men smakar det så kostar det...

Det är sent så vet inte om mitt inlägg gjorde dig något klokare men jag hoppas det. :)
 
Blev en MacBook Pro, 15,4", 2,2ghz. Väntar hem den vilken dag som helst :)!

Funderar dock på att slänga in 2 st 2gb minnen relativt omgående. Då får man ju faktiskt 4gb för knappa 1000 kr. Men vi får se, just nu sitter jag med PC och 1,5gb, så det är möjligt att Mac och 2gb flyter på bra mycket bättre.

Well, första steget in i Mac-världen har alltså tagits nu. Får se om man blir kvar där eller hur det blir...

Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.