Annons

Nya Macbook som nöjesmaskin och lättare bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte i förrgår till en Macbook (C2D@2GHz 1Gb ram och 80Gb HDD). Mest för att utvärdera om detta är något för mig, oohhh ja, det var det =)

Fruktansvärt nöjd, har kört Windows sedan 1994 och hade absolut inga problem med att komma igång med den. Allt funkar smidigt, inget krångel mm. mm. Skärmen suger, men jag skall som sagt inte använda den för bildbehandling utan mest för utvärdering av OSX... sedan blir det säkert byta av den stationära burken till en mac feting.

Nyårslöftet, aldrig mer en Windowsdator i mitt hem!

God fortsättning!
Mvh // Martin
 
Behöver man köra nån brandvägg eller antivirus på en Mac?

Hur gör ni Mac-användare?

Det finns väl ingen inbyggd brandvägg? Hur aktiverar man den i såfall?
 
mange78 skrev:
Behöver man köra nån brandvägg eller antivirus på en Mac?

Hur gör ni Mac-användare?

Det finns väl ingen inbyggd brandvägg? Hur aktiverar man den i såfall?

Antivirus kan du hoppa över, såvida du inte kör windows på den också, då behöver du antivirus precis som vanligt.

Brandvägg finns inbyggd, kommer inte ihåg om den är aktiverad per automatik men den finns i Systeminställningar och är enkel att slå på.
 
Inget antivirus behövs vilket är underbart. I alla fall inte än så länge.

Brandvägg finns inbyggd i operativet och är påslagen som standard. Annars är det bara att gå in på Systeminställningar-Fildelning och klicka igång den.
 
Slowfinger skrev:
Inget antivirus behövs vilket är underbart. I alla fall inte än så länge.

Brandvägg finns inbyggd i operativet och är påslagen som standard. Annars är det bara att gå in på Systeminställningar-Fildelning och klicka igång den.

Hittade ingen på eller av direkt. I alla fall inte under mappen "säkerhet". Under fliken "brandvägg" var standardinställningen på min "Tillåt alla inkommande anslutningar". Är det den korrekta inställningen?
 
Ah, nu hittade jag nåt under delning>fildelning. Den skall väl vara i läge "av", vilket då innebär att brandväggen är "på". Har jag förstått rätt?
 
Nej! Klicka på den mittersta fliken där det står "Brandvägg". Nedanför den står det "Brandvägg på" om den är på. Annars klickar du på "Starta".

Nu har jag OS X Tiger iof sig men det är säkert likadant i Leopard.
 
Slowfinger skrev:
Nej! Klicka på den mittersta fliken där det står "Brandvägg". Nedanför den står det "Brandvägg på" om den är på. Annars klickar du på "Starta".

Nu har jag OS X Tiger iof sig men det är säkert likadant i Leopard.

Nej, under systeminställningar>delning finns ingen flik som heter brandvägg, däremot under systeminställningar>säkerhet finns en flik som heter brandvägg. Där kan jag inte välja att slå på eller av brandväggen, utan endast följande alternativ:

- Tillåt alla inkommande anslutningar
- Blockera alla inkommande anslutningar
- Ställ in åtkomst för särskilda tjänster och program

Hur skall denna vara inställd tro?
 
Jag har aldrig rört min brandvägginställning och den står på "- Tillåt alla inkommande anslutningar" som default.

Vad detta menas med vette fasiken =)

Mvh // Martin - som nyss fått en ny macbook då den förra hade pixelfel!
 
Anderzon skrev:
Jag har aldrig rört min brandvägginställning och den står på "- Tillåt alla inkommande anslutningar" som default.

Vad detta menas med vette fasiken =)

Mvh // Martin - som nyss fått en ny macbook då den förra hade pixelfel!

Nej, alternativen är lite förvirrande?! Standardinställningen låter ju lite som "fritt fram för åtkomst till min dator", och det är ju inte riktigt det som man vill ha kanske...
 
Använd helst den strängaste inställningen, "Tillåt endast nödvändiga tjänster" alternativt "Ställ in åtkomst för specifika tjänster och program" där man kan lägga till egna val. Det sista alternativet (Tillåt alla inkommande anslutningar) är det sämsta, mest öppna alternativet.
 
Jag tror tyvärr att standardinställningen är att den är av. Kör Leopard och blir faktiskt väldigt förvirrad av alternativen. Fråga på forum.macworld.se eller 99mac.se - dom har nog koll. :)
 
Svar: Ja, standardinställningen är "Tillåt alla inkommande anslutningar".

Förslag, ändra till "Tillåt endast nödvändiga tjänster", det är den strängaste inställningen.
 
Akerstrom skrev:
Svar: Ja, standardinställningen är "Tillåt alla inkommande anslutningar".

Förslag, ändra till "Tillåt endast nödvändiga tjänster", det är den strängaste inställningen.

Finns ingen "Tillåt endast nödvändiga tjänster". Däremot en som heter "Ställ in åtkomst för särskilda tjänster och program". Den har jag valt nu, då verkar det som att man blir tillfrågad innan något skumt kan hända.
 
Värt att uppgradera RAM-minnet?

Hur stor skillnad gör en dubblering av RAM-minnet i MacBook Pro? Är det någon som testat? Är det värt 1000kr?

PC märker man ju ganska stor skillnad på, men jag är mer osäker gällande Mac, ex. skall ju operativsystemet kunna nyttja prestandan bättre i en Mac, så 2gb kanske räcker en bra bit.
 
Re: Värt att uppgradera RAM-minnet?

mange78 skrev:
Hur stor skillnad gör en dubblering av RAM-minnet i MacBook Pro? Är det någon som testat? Är det värt 1000kr?

PC märker man ju ganska stor skillnad på, men jag är mer osäker gällande Mac, ex. skall ju operativsystemet kunna nyttja prestandan bättre i en Mac, så 2gb kanske räcker en bra bit.

Bättre investering kan du inte göra :)
 
Re: Re: Värt att uppgradera RAM-minnet?

madsochmarja skrev:
Bättre investering kan du inte göra :)

För 815SEK uppgraderar jag min macbook fr. 1GB till 4GB på dustinhome.se.

Jag har inte köpt PsCs3 än men planerar detta inom kort... antar att jag kommer märka en markant skillnad eller? Driver ju runt Nikon Capture NX rätt hyffsat med D3ans och D2x:ens filer idag.

Mvh // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.