Annons

Nya kameror till sommaren - officiellt.

Produkter
(logga in för att koppla)
citat:...........
Kommentar:
Faktum är att jag idag har raderat allt jag haft i min kameraväska på FS. Man kan ju bara undra hur ett försäkringsbolag skulle se på en sån här sak om de visste. Klar riskexponering är det. Om man dessutom lite glad upplyser om att man ska åka iväg nånstans så vet ju buset dessutom precis när de kan komma och hämta åtminstone en del av grejorna.

Det låter lite överdrivet, TV, stereo och sånt låter mer lätt sålt och är sånt som buset "kan" lite bättre. Men jag har inte uppdaterat skrytlistan på ett bra tag delvis pga exponering. Som tur är så är tjuvarna ofta mycket dumma och kommer inte på att leta i forum, men en del proffs är sluga...
 
Det låter lite överdrivet, TV, stereo och sånt låter mer lätt sålt och är sånt som buset "kan" lite bättre. Men jag har inte uppdaterat skrytlistan på ett bra tag delvis pga exponering. Som tur är så är tjuvarna ofta mycket dumma och kommer inte på att leta i forum, men en del proffs är sluga...

Allvarligt talat, jag tror inte mycket på dessa uppräknade fotoprylar, som många säger sig ha, i kameraväskan eller på hyllan, kan vara naiva drömmar och i andra fall, - se på mina leksaker fenomen!

Ganska ointressant, att veta hur mycket utrustning en del andra fotografer har!
 
Allvarligt talat, jag tror inte mycket på dessa uppräknade fotoprylar, som många säger sig ha, i kameraväskan eller på hyllan, kan vara naiva drömmar och i andra fall, - se på mina leksaker fenomen!

Ganska ointressant, att veta hur mycket utrustning en del andra fotografer har!


Men i en bättre värld är det ju utmärkt att folk kan söka på vilka som har en viss pryl man kanske vill köpa om någon är villig att sälja. I en del fall är det ju svårt att hitta saker på en liten marknad som den svenska.
 
Misstänker att elektroniken behöver lite luft för att det ska bli luftväxling för kylning av elektroniken. Hoppas att vi slipper inbyggd fläkt i framtiden.

Har själv den charmiga men egensinniga? Richo R8.

För min del har jag inget direkt emot sökarna på mina APS. En nackdel med det formatet och speciellt kompakter är dynamiska omfånget, men där har det kommit diverse tricks för att lösa problemet. Det är naturligtvis så att marginalerna är större på småbildskamerorna, men det behövs för att få in utvecklingskostnaderna pga den mindre produktionen. En APS på över 10.000:- har oxå högre marginal än en kamera på 5000:-. Det blir tydligare när man tänker på hur mycket av 5000:- som försvinner för tillverkaren i transport och försäljningsled...

Jag tror istället att instegs DSLR mer eller mindre tynar bort till förmån för mikrosystemen som du bortser ifrån. Men tills dess tror jag att instegaren Pentax K-m kommer att sälja bra(prova AF i svagt ljus med den). Dom DSLR som ligger över insteg och nästa steg(som 50D) kommer att finnas kvar och sen blir det SB(småbild) i proffsklassen. Men bara 5-10år sen har spegeln smällt klart och Mikrosystemen tar över.

Vad gäller Pentax så ligger en chans i MF med 645an, än så länge behöver dom inte konkurrera med lågt brus på högiso och bara Hasselblad och Mamiya är för närvarande konkurrenter. Vad som händer med MF är kanske lite osäkert, men antagligen växer formatet, både i försäljning och antagligen formatet som kan bli fulla 6X4,5 och möjligen 6X6 för Hasselblad.

Nä jag har inte glömt 4:3.
Jag skrev följande i ett inlägg ovan:
"APS-C kommer tappa både uppåt till FF och nedåt till det mer smidiga 4:3-kamerorna. Jag tror att det snart bara kommer finnas instegsmodeller kvar på APS-C-marknaden och det för att det är det enda sättet de stora har att möta just 4:3 DSLR:er i det korta perspektivet."

Jag tror tyvärr även att MF hotas av FF. Den typen av kommentarer finns redan från en del på FS som ser FF kvaliteten som tillräcklig ofta och man får som sagt en mainstream FF idag för 1/10 eller 1/15 av vad exv. en Hasselbladare kostar. FF är ett väldigt attraktivt formst för många idag.
 
Men i en bättre värld är det ju utmärkt att folk kan söka på vilka som har en viss pryl man kanske vill köpa om någon är villig att sälja. I en del fall är det ju svårt att hitta saker på en liten marknad som den svenska.

Jo, jag vet, det finns en liten fördel, att kunna söka bland olika fotoprylar, dela erfarenheter, eventuellt fråga om det är till salu.
 
Nä jag har inte glömt 4:3.
Jag skrev följande i ett inlägg ovan:
"APS-C kommer tappa både uppåt till FF och nedåt till det mer smidiga 4:3-kamerorna. Jag tror att det snart bara kommer finnas instegsmodeller kvar på APS-C-marknaden och det för att det är det enda sättet de stora har att möta just 4:3 DSLR:er i det korta perspektivet."

Jag tror tyvärr även att MF hotas av FF. Den typen av kommentarer finns redan från en del på FS som ser FF kvaliteten som tillräcklig ofta och man får som sagt en mainstream FF idag för 1/10 eller 1/15 av vad exv. en Hasselbladare kostar. FF är ett väldigt attraktivt formst för många idag.

Nu måste man, i denna högteknoligiska fotovärld, vi lever i, se i vilket sammanhang används vissa ord, - "MF", vad menas här?
Jovisst, "MellanFormat", men jag läste det först, som tidigare var vanligast, - ManualFocus
 
Nu måste man, i denna högteknoligiska fotovärld, vi lever i, se i vilket sammanhang används vissa ord, - "MF", vad menas här?
Jovisst, "MellanFormat", men jag läste det först, som tidigare var vanligast, - ManualFocus

Lätt förvirrat, kan bara hålla med om det. Visst fan är det vanligast med MF=Manual Focus.
 
Liksom "FF", som att det inte räcker med SB = småbild, eller 135 och 35mm. Kanske Nikons termer, DX för APS, FX för 35mm och MX för mellanformat, men då återstår 4/3, Panasonics M43 och Samsungs M-APS. Kanske 43X för 4/3, M43 och AX för M-APS kan slå igenom?
 
Jag tror att på sikt blir det mindre sensorer med både fler o brusfria pixlar.

Trevlig helg
:)

Hejsan Peter.Jag förstår inte varför sensorena skulle bli mindre.Om man jämför olympus mindre modeller med tex pentax km så är vikten och storleken inte någon större skillnad att då satsa pengar på att bygga upp ett nytt system som inte är bättre än det som redan dom andra märkena har tror jag inte alls på.Jag tror att olympus gjorde ett misstag med deras system för utvecklingens skull.Själv tycker jag att det är ett fåtal kameror som känns bra i handen utan att man ska behöva köpa till ett batterigrepp för att det skall kännas balanserat och stadigt.
 
Hejsan Peter.Jag förstår inte varför sensorena skulle bli mindre.Om man jämför olympus mindre modeller med tex pentax km så är vikten och storleken inte någon större skillnad att då satsa pengar på att bygga upp ett nytt system som inte är bättre än det som redan dom andra märkena har tror jag inte alls på.Jag tror att olympus gjorde ett misstag med deras system för utvecklingens skull.Själv tycker jag att det är ett fåtal kameror som känns bra i handen utan att man ska behöva köpa till ett batterigrepp för att det skall kännas balanserat och stadigt.

Hej

Jag kan inte så mycket ingående om kameror, utan jag grundar min tanke på hur det sett ut på utvecklingen av datachip med allt vad det innebär.

För runt 10 årsedan så kunde man läsa att nu är snart gränsen nådd för hur mycket man kunde krympa transistorerna osv, efter detta har ju den gode Moore fått se att sin lag stämmer "Takten som gäller sedan många år tillbaka ger en fördubbling var 24:e månad".

Jag menar inte att det går att direkt föra över det på sensorer till kameror, men nästan;)

Tänk hur mycket pengar ett företag skulle kunna tjäna på att kunna använda samma sorts sensor i alla sina kameror, och där skillnaden ligger i optik, kamerahus och finesser.

Ja, jag hade gärna haft en FF från Pentax, fast jag tror att i framtiden är det mindre sensorer som gäller.

Detta är bara lite spekulationer från mig, som dock inte är så insatt i en kameras uppbyggnad.

Ha en kalasbra lördag
Skål
 
Jag förstår inte snacket med att små sensorer skulle vara framtiden. En stor bra boxare slår en liten bra boxare. En stor bra högtalare låter bättre än en liten bra högtalare och en stor bra sensor levererar bättre bilder än en liten bra sensor. Vad är det för svårt att förstå det?

Om vi nu har en liten sensor som ger kanonfina bilder måste ju en sensor som är dubbelt så stor ge ännu bättre bilder - om kvalitén är densamma. För det är ju ändå så att det är kvalitén på bilden som räknas.
Och man kan aldrig komma dithän att man får perfekta bilder för det finns alltid en situation när sensorn inte räcker till, exempelvis mörker.

Det är väl möjligt att vi i framtiden får media att vi kan lagra hela vår omgivning i 3d, i ett knappnåls huvud - med riktigt där är vi inte än.
lm
 
Jag förstår inte snacket med att små sensorer skulle vara framtiden. En stor bra boxare slår en liten bra boxare. En stor bra högtalare låter bättre än en liten bra högtalare och en stor bra sensor levererar bättre bilder än en liten bra sensor. Vad är det för svårt att förstå det?

Om vi nu har en liten sensor som ger kanonfina bilder måste ju en sensor som är dubbelt så stor ge ännu bättre bilder - om kvalitén är densamma. För det är ju ändå så att det är kvalitén på bilden som räknas.
Och man kan aldrig komma dithän att man får perfekta bilder för det finns alltid en situation när sensorn inte räcker till, exempelvis mörker.

Det är väl möjligt att vi i framtiden får media att vi kan lagra hela vår omgivning i 3d, i ett knappnåls huvud - med riktigt där är vi inte än.
lm



och nu har jag läst igenom alla dessa, Kul! Vem myntade uttrycket:" tala alltid sanning,så slipper du komma ihåg vad du har sagt"
TREVLIG HELG!
 
Jag förstår inte snacket med att små sensorer skulle vara framtiden. En stor bra boxare slår en liten bra boxare. En stor bra högtalare låter bättre än en liten bra högtalare och en stor bra sensor levererar bättre bilder än en liten bra sensor. Vad är det för svårt att förstå det?

Om vi nu har en liten sensor som ger kanonfina bilder måste ju en sensor som är dubbelt så stor ge ännu bättre bilder - om kvalitén är densamma. För det är ju ändå så att det är kvalitén på bilden som räknas.
Och man kan aldrig komma dithän att man får perfekta bilder för det finns alltid en situation när sensorn inte räcker till, exempelvis mörker.

Det är väl möjligt att vi i framtiden får media att vi kan lagra hela vår omgivning i 3d, i ett knappnåls huvud - med riktigt där är vi inte än.
lm

Hej Lothar.Boxare och högtalare det kan nog diskuteras men angående kamerasensorer så verkar det ju så även om skillnaderna inte är astronomiska.Framtiden man får väl hoppas att det kommer en riktig prisdödare i ff konkuransen,det skulle vara spännande
 
Sensorstorlek

Förutsättningen för att resonera kring storlek på sensorer är att man tänker tekniskt samma sätt att tillverka på. Antag att man har en annan teknik på ett helt annat sätt. Då är det fullt möjligt att en liten sensor kan vara bättre än en annan större konventionellt tillverkad. Idag kan vi se i mörker med en fantastisk bildkvalité som för något decenie sedan bara var drömmar. Morgondagens teknik omvandlad i en kamera?

Jag tycker numer att det snackas alldeles för mycket teknik och sensorstorlekar i stället för att kanske diskutera gluggar. Där är det verkligen bildkvalité och hämta och inte minst skillnader.

Har man sett vad ett riktigt bra digitalt bakstycke på en "riktig" fullformatare kan åstakomma kan man bara börja drömma. Först då inser man våra lite lättare handburna sakers begränsningar...

Jag kommer att byta upp mig om Pentax kommer med en Autofokus som i hastighet är bättre än KM-modellen samt har en seriebildshastighet på minst 5 bps och till sist har en bildkvalité som är i klass med konkurrenterna oavsett sensorstorlek aps-c eller FF eller vad det nu kan bli....

Jag förstår inte snacket med att små sensorer skulle vara framtiden. En stor bra boxare slår en liten bra boxare. En stor bra högtalare låter bättre än en liten bra högtalare och en stor bra sensor levererar bättre bilder än en liten bra sensor. Vad är det för svårt att förstå det?

Om vi nu har en liten sensor som ger kanonfina bilder måste ju en sensor som är dubbelt så stor ge ännu bättre bilder - om kvalitén är densamma. För det är ju ändå så att det är kvalitén på bilden som räknas.
Och man kan aldrig komma dithän att man får perfekta bilder för det finns alltid en situation när sensorn inte räcker till, exempelvis mörker.

Det är väl möjligt att vi i framtiden får media att vi kan lagra hela vår omgivning i 3d, i ett knappnåls huvud - med riktigt där är vi inte än.
lm
 
Canon, Nikon och Sony hoppades på att instegsmodellerna för 24x36 skulle attrahera masskonsumtion, men det är uppenbart nu att så blir det inte. Så 24x36 börjar dö på konsumentmarknaden, samtidigt som proffsen drar ner på sina inköp.

Därför menar jag att Canon, Nikon och Sony är mer illa utsatt än Pentax är - för Pentax har inte hoppat på 24x36 racet och drabbas därför inte av det kostnadskrävande marknadskrig som pågår där. Sony är nog det företag som ligger sämst till och det kan bli så att deras satsning på 24x36 blir företags fall när det gäller systemkameror.
Lovade mig själv att jag skulle lägga detta inlägg på minnet, för senare användning. Känns som detta är en lämplig dag att plocka fram riks-oraklet Mabos bara 6mån gamla synpunkter på framtiden för 24x36 i allmänhet, och Sony i synnerhet. Ironiskt nog blev det just Sony som kom med den första <$2000 FF-kameran...

När kommer Sonys fall, Roland?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.