Annons

Nya kameror till sommaren - officiellt.

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Officiellt från Pentax Tyskland: "Alle Freunde des PENTAX System, die zur PMA Neuigkeiten zum Nachfolgemodell der K20D erwarten, müssen wir bis zum Sommer vertrösten.Vorher wird nicht mit Informationen zu neuen SLR Kameras gerechnet."

Alla vänner till Pentax systemet - den väntande nyheten på PMA om efterföljaren till K20D, är senarelagd till sommaren. Innan dess kommer vi ej släppa information om nya SLR kameror.

http://www.pentax.de/de/news/1131/foto_news.php

Pentax väljer att hålla en låg profil på PMA och kommer med information om de nya modellerna till sommaren, eftersom det är först då som de kan börja att levereras. Alternativet hade varit att släppa nyheterna nu, med leverans först till sommaren och frågan är om kunderna hade tyckt det varit roligt att vänta 4 månader på kameran...

Något som antagligen spelar roll för beslutet att senarelägga presentationen, är det kärva ekonomiska läget och det faktum att Pentax fortfarande har K200D och K20D i lager som de behöver sälja ut. De hinner nog tömma lagret till sommaren.

Väldigt positivt är att det kommer nya kameror från Pentax, inklusive en efterföljare till K20D, och det är ju nu ännu mer officiellt. (Pentax har pratat om det tidigare också, men det är alltid bra att de fortsätter prata om det om nu någon tvivlade på att de skulle stanna kvar i kamerabranschen...).
 
[...]
Väldigt positivt är att det kommer nya kameror från Pentax, inklusive en efterföljare till K20D, och det är ju nu ännu mer officiellt. (Pentax har pratat om det tidigare också, men det är alltid bra att de fortsätter prata om det om nu någon tvivlade på att de skulle stanna kvar i kamerabranschen...).


Inte för att min tyska är något vidare, Roland, men inte står det väl i den offciella informationen att det kommer nya kameror i sommar? En mer pessimistisk tolkning säger mig att de inte kommenterar en eventuell efterföljare till K20D förrän i sommar.

/Jimmy
(som ändå hoppas du har rätt ;)
 
Från att Pentax varit en aktör med proffskameror på analoga tiden (6x7 samt 6x4,5) så har dom tappat den marknaden totalt. Det är synd för jag tyckte om pentax handhavande samt optiken. Till 6x7 fanns vidvinkeln 55mm och jag har aldrig haft någon optik som tecknat motljus så bra som den gjorde.
Jag har tom sparat 6x4,5N med 3st optik för Pentax skulle komma med sin digitala mellanformatare (är det för 4år sen den skulle kommit?)
Oavsett den kom aldrig. Det är bara att inse dom är från åkta och har totalt tappat hela prosidan dom har inte ens fått fram en ff. Från att varit ett kamera märke med många modefotografer 6x7 och natur, resor med 6x4,5 så har dom nada. Det är tyvärr sanningen. Ove som körde pentax mellanformat i många år och gillade det.
Jag tycker det ser märkt ut för pentax nu eller var det samsung?
 
På Photokina 06 visades en 645D prototyp innanför glas, om dom bedömde att den skulle bli för dyr eller vad det var som gjorde att dom inte lanserade den vet jag inte. Visar man en prototyp så är det antagligen för att känna på intresset...

Nu är det möjligt att Samsung har/kan ta fram en sensor för 645 och då är det nog attraktivare för Pentax, men frågan är om Pentax är intresserade och Pentax vet mer än mig om vad Mamiya håller på med. Och om Canon eller Nikon möjligen har planer på MF. Vad Samsung har för planer påverkar oxå, vill dom bara satsa på APS?, vill dom också ha 645? eller vill Samsung oxå satsa på småbild?

Om man tänker sig en Pentax 645D, så konkurrerar den inte med Hasselblad och Leicas priser utan Mamiya och Canon/Nikons toppmodeller som jag ser det. Frågan är då om det finns utrymme för försäljningsvolymer?
 
Jag fattar inte varför Pentax kör sig själva i graven.. vad är vitsen med det?
Om de nu inte visar en färdig mellanformatare med minst 36x48 sensor utan lulllull redo för butiken med samma pris som D3X eller lägre förstås. Då finns det hopp.
 
.........
Något som antagligen spelar roll för beslutet att senarelägga presentationen, är det kärva ekonomiska läget och det faktum att Pentax fortfarande har K200D och K20D i lager som de behöver sälja ut. De hinner nog tömma lagret till sommaren..........

Mindre försäljning ger med några månaders framskjuten nylansering lika mycket pengar i kassan för nuvarande produkter. Det är ett sätt att betala investeringarna för produkterna(K200/20D). Samsung sa i höstas något om att dom skulle utveckla tekniken med sesorer för andra tillämpningar, antagligen video och höghastighetsfoto (bilder/sek), det kan oxå spela in i en senare lansering.

I sommar kanske vi med K10D kan uppgradera oss till K20D billigt, istället för K30D, som kanske kommer att kosta mer än K20D vid lanseringen. = en mer avancerad K30D kanske hamnar på 15-17.000:-
 
Sen kan man ju fundera om en K30 blir samma "halvfabrikat" som K10 var, som trots att den blev vald till bästa hit och dit, uppvisade sådana brister att den snabbt ersattes av k20. Så en K40 = färdig K30 är kanske vad man egentligen vill ha.
Glömmer aldrig hur besviken jag blev när jag fick min K10 som sedan snabbt ersattes av en K20.
...och den lyckokänslan har inte släppt än.

lm
 
Förstår inte heller vad han menar, bytte upp mig från en k10 till en k20. Visst är vissa grejer bättre, af och brus tex, men inte märker jag så stor skillnad på bilderna....
 
Officiellt från Pentax Tyskland: "Alle Freunde des PENTAX System, die zur PMA Neuigkeiten zum Nachfolgemodell der K20D erwarten, müssen wir bis zum Sommer vertrösten.Vorher wird nicht mit Informationen zu neuen SLR Kameras gerechnet."

Alla vänner till Pentax systemet - den väntande nyheten på PMA om efterföljaren till K20D, är senarelagd till sommaren. Innan dess kommer vi ej släppa information om nya SLR kameror.

http://www.pentax.de/de/news/1131/foto_news.php

Pentax väljer att hålla en låg profil på PMA och kommer med information om de nya modellerna till sommaren, eftersom det är först då som de kan börja att levereras. Alternativet hade varit att släppa nyheterna nu, med leverans först till sommaren och frågan är om kunderna hade tyckt det varit roligt att vänta 4 månader på kameran...

Något som antagligen spelar roll för beslutet att senarelägga presentationen, är det kärva ekonomiska läget och det faktum att Pentax fortfarande har K200D och K20D i lager som de behöver sälja ut. De hinner nog tömma lagret till sommaren.

Väldigt positivt är att det kommer nya kameror från Pentax, inklusive en efterföljare till K20D, och det är ju nu ännu mer officiellt. (Pentax har pratat om det tidigare också, men det är alltid bra att de fortsätter prata om det om nu någon tvivlade på att de skulle stanna kvar i kamerabranschen...).

Du säger "Innan dess kommer vi ej släppa information om nya SLR kameror". Jobbar du på Pentax officiellt nu? Jag har alltid trott att du haft en fot inne i det bolaget men nu skriver du som om det är båda?
 
Roland översatte bara vad tyskarna skriver i citet ovan. Ett par citationstecken hade kanske gjort det tydligare för dig som inte förstår tyskan!

Mvh
Jonas
 
Roland översatte bara vad tyskarna skriver i citet ovan. Ett par citationstecken hade kanske gjort det tydligare för dig som inte förstår tyskan!

Mvh
Jonas

Med tanke på att Roland ibland låter som han vore anställd av Pentax ibland, så är det nog tydligare om han använder citationstecken när han citerar.

Det är f.ö. helt sant att min tyska är dålig trots tre års studier i grundskolan på 60-talet. Jag kan självklart som alla mina ödesbröder och -systrar rabbla allt möjligt på tyska:

"an, auf, hinter, in, neben, über, for und zwichen" och en massa annat som vi nog aldrig riktigt förstod meningen med. Kära frau Löwenberg förlåt! Det var inte bara ditt fel att vi var ointresserade av tyska. För mig var det nog bara lite för nära andra världskriget. Tyskland var hopplöst ute redan då.
 
Varför inte använda Google Translate? Den klarar att översätta från tyska till svenska om man så vill. Även om grammatiken och vissa ord blir fel så kan det ju vara lättare att läsa ändå :)

http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.pentax.de%2Fde%2Fnews%2F1131%2Ffoto_news.php&sl=de&tl=sv&history_state0=

Tack, visst, det är ett utmärkt tips. Fastastisk gratisresurs som dock har sina småproblem (tycker faktiskt den missar helt relativt ofta). Har dock aldrig använt annat än den engelska översättningen. Jag använde tidigare ett annat översättningsprogram som faktiskt fixade finska i jobbet. Vi hade personal i ett dotterbolag som bara talade finska och det var ganska kul att de normalt faktiskt förstod vad översättningsprogrammet gjorde och vise versa, även om det blev lite lustigt ibland.

Man kan dock tycka att det är lite synd at vi inte är bättre på tyska än vi ofta är vi svenskar. Vi missar en massa intressant för att vi är så fullständigt vända västerut efter kriget. Innan kriget var det något helt annat. Den generationen som var ung under kriget talade oftast bättre tyska än engelska, möjligen med undantag för göteborgarna som alltid haft bättre kontakt med engelsmännen än riket i övrigt.
 
Min Tyska är nog ännu sämre

........
Det är f.ö. helt sant att min tyska är dålig trots tre års studier i grundskolan på 60-talet. Jag kan självklart som alla mina ödesbröder och -systrar rabbla allt möjligt på tyska:

"an, auf, hinter, in, neben, über, for und zwichen" och en massa annat som vi nog aldrig riktigt förstod meningen med. Kära frau Löwenberg förlåt! Det var inte bara ditt fel att vi var ointresserade av tyska. För mig var det nog bara lite för nära andra världskriget. Tyskland var hopplöst ute redan då.

Men du läste ju Tyska i 3 år!! Själv läste jag i 7an, anno 1967. Tyska tyckte jag var ganska populärt, kanske pga att det är ett viktigt språk. Min lärarinna var Tyska och bäst och roligast av mina lärare. synd att man inte kan/har tränat Tyskan genom media osv.
 
Men du läste ju Tyska i 3 år!! Själv läste jag i 7an, anno 1967. Tyska tyckte jag var ganska populärt, kanske pga att det är ett viktigt språk. Min lärarinna var Tyska och bäst och roligast av mina lärare. synd att man inte kan/har tränat Tyskan genom media osv.

Motivation Bo Erik! Motivation! Jag tror inte jag varit bättre om jag så läst 7 år. Hemma hos mig stödde man Sovjetunionen och Sveriges Kommunistiska Parti även efter kriget och innan det senare blev Vänsterpartiet Kommunisterna(VPK) och mer nypressade Vänsterpartiet. Ingen vidare grogrund för något tyskt inte. Tyskan försvarade sin ställning som tredjespråk i skolan (och det med rätta), för trots allt så var ju Tyskland vår största handelspartner och skolan har alltid värnat om sina traditioner.
 
Du säger "Innan dess kommer vi ej släppa information om nya SLR kameror". Jobbar du på Pentax officiellt nu? Jag har alltid trott att du haft en fot inne i det bolaget men nu skriver du som om det är båda?

Nu är du larvig. Jag översatte deras egen text texten på tyska till svenska.
Jag jobbar inte för företaget för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.