Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya kamerahus påverkar krav på ljusstyrka

Produkter
(logga in för att koppla)
Fairchild har några maffiga bildsensorer, som kräver kylsystem för att fungera som det är tänkt. Deras CCD 595, med 81 megapixlar, går löst på en miljon ungefär. Fast då får du bara sensorn, inte elektroniken som gör något med bilden den fångar och långt mindre någon kamera eller optik.
Formatet är 80 * 80 mm, föresten.

Nu är det ju inte sånt här vi tänker på för att fotografera talgoxar, men jag nämner det ändå, för att ge lite perspektiv på vad som redan finns, om det inte spelar någon roll vad det kostar.

Jag valde medvetet att inte "blanda in" bildstabilisering i min diskussion, eftersom det inte kan hjälpa vid "rörligt mål". Intressant det där med kontrollerade temperaturer, det var teknik på en nivå jag inte kan något om själv... Däremot så är jag fortfarande lite intresserad av det där med rejäla teknikskiften. Plötsligt står det någon nöjd kameratillverkare och har fullständigt omdefinierat begreppen för hur man bygger ljuskänsliga och brusfria sensorer. Först då måste alla hänga på.

Det där med storleken på utrustningen är ju också intressant, det blir ju spännande om man tänker sig en framtid, där om 20 år ingen behöver större objektiv än vad ett normalobjektiv är idag, även om man ska fotografera vid dåliga ljusförhållanden och snabba motiv.

Tycker att utvecklingen har kört fast det senaste taget. Sen denna Mpixel hysteri som inte har något med verkligheten att göra. Verkar nu som utvecklingen går mot större sensorer men det kräver större objektiv.

Stabilisator som nu är nästan standard har gjort mera för bildkvalitet än ny generation av sensorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar