Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
Hej! Jag börjar lära mig min nybörjarkamera lite mer nu. Jag hittade en picture adjust. Och då kan man ställa in olika saker. Den har alltid stått på "normalt" allting. Men vad tycker ni jag ska ha om jag liksom tar kort lite här och där.
Inställningar:
1. Contrast: 1.hög 2. normal 3. låg
2. Sharpness: 1. hög 2. normal 3. låg
3. Saturation: 1. hög 2. normal 3. låg
4. noice reduction: 1. hög 2. normal 3. låg

Vad ska jag ha för allmänna bilder.
Om någon bryr sig så kan jag säga att jag har en panasonic lumix dmc FZ50.

Ärligt talat så tycker jag det är skitsvårt att välja någon specifik inställning som passar det mesta. Bäst resultat tycker jag man får med neutrala inställningar i kameran och sedan justera kontraster, mättnad, skärpa osv i datorn skilt för varje bild.

Fota RAW så kan du lägga på vilken profil du vill i efterhand istället. Det är alltid lättare att vara efterklok, vilket man med framgång kan vara när man fotar med RAW.

/Karl

Okej, tack! Men när ni fotar i RAW, och sedan lägger in det i t.ex. Lightroom, vad ändrar ni då`? Liksom går ni igenom varje bild och bara lägger på lite av det ena eller det andra eller vad? Eftersom jag har fått klart för mig att RAW bilder är inte bra som de är. =)

Mecka lite hipp som happ i LR? Inte en sekund - gör de ändringar som behövs för att DU ska vara nöjd. Skit i vad andra har för "favoriter".

Eftersom jag har fått klart för mig att RAW bilder är inte bra som de är. =)

Raw bilden kan vara bra som den är, skillnaden är att den inte har tagit någon hänsyn till dom inställningar du gjort i kameran innan bilden togs, det är alltså det "rena" negativet där du i efterhand i lugn och ro kan göra just dom justeringar du beskriver i ditt första inlägg. Men som sagt ovan, det är bara du som kan bestämma hur dina bilder skall se ut.

/ Christer

Du bör också känna till att grundinställningarna varierar rätt avsevärt inte bara emellan olika kameratillverkare, utan många gånger även mellan olika modeller från samma tillverkare. I och med att du inte har angett vilken kameramodell du har, så är det inte möjligt för någon att tala om för dig ens vad man själv tycker passar ens egen smak för olika bilder! Och din smak kan ju som sagt avvika.

Det bästa är ändå att i alla lägen fota i RAW och sen lägga lite tid på att fixa i ordning bilderna i efterhand.

Fotar man i JPEG duger bilderna säkert ofta som "semesterkort" för "svensson", men då har man ändå sumpat chansen att kunna redigera bilderna i efterhand på ett bra sätt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar