Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya iMac!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag säger på inget sätt att det är fel att ha en TB-port med på datorn, det jag säger är att det är sunkigt att ha USB2-portar istället för USB3-portar.
Vad jag förstår var orsaken helt enkelt att Intel inte har några chipset som stöder både TB och usb3 (fast det lär vara på väg, nästa år eller så). Och att man alltså inte behöver usb3 om man har TB, eftersom alla usb3-apparater går att ansluta till TB. Men inte tvärtom.

Vad jag förstår var orsaken helt enkelt att Intel inte har några chipset som stöder både TB och usb3 (fast det lär vara på väg, nästa år eller så). Och att man alltså inte behöver usb3 om man har TB, eftersom alla usb3-apparater går att ansluta till TB. Men inte tvärtom.

Med hjälp av en adapter vill säga.

Kan nog stämma att det saknas chipset med bägge. ASUS levererar bägge genom att skicka med ett TB-kort.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/Rampage_III_Black_Edition/

ASUS slår dock inte alls på TB-trumman på sin hemsida vilket är lite konstigt, det är i stort sett bara loggan som är med.

/Karl

Det får väl bli lösningen om man har en iMac med en TB-USB3-apapter, men varför inte bygga in USB3. Det finns väl knappt en ny PC nu utan USB3, ASUS tablet har till och med USB3. Mac användare är kanske inte så känsliga över adaptrar som ligger och skräpar på bordet.

En 1GB FW800-disk är nästan 50% dyrare än USB2/3-diskarna. Nu är väl då kanske disken bättre i FW800-disken får vi hoppas också. Saken är dock den att även dom sunkigaste diskarna numera presterar bättre än USB2, så backupbillighetsdisken kommer prestera bättre på USB3 än USB2 om den har USB3-interface.

/Karl

Apple är ju ett premiummärke. Om ägarna kan betala extra för datorn kan de också betala extra för externa diskar som presterar bättre än andra.

Och ska man bara göra enkel backup funkar ju USB2. Jag tror inte att Apple vill betala licenspengar för USB3 när de satsar på TB som de anser är bättre.

TB prylar

På NAB så släppte väl både HDSDI/HDMI granbbers från Aja och BlackMagic samt flera TB diskar ( straipade SSD) leverans var väl Q2 ...

Grymt smidigt om man vill grabba en video från en HD kamera med hög kvalitet. Att man nu kan kan redigera och fånga okomprimerad HD video på en macBook/iMac är ju ganska fränt...

På NAB så släppte väl både HDSDI/HDMI granbbers från Aja och BlackMagic samt flera TB diskar ( straipade SSD) leverans var väl Q2 ...

Grymt smidigt om man vill grabba en video från en HD kamera med hög kvalitet. Att man nu kan kan redigera och fånga okomprimerad HD video på en macBook/iMac är ju ganska fränt...

Ja, det är väldigt bra, specielt för den avancerade hobby filmaren :)

Jodå. Men det tar plats med dubbla skärmar.

En skärm framför en iMac tar inte så jättemycket plats. Det blir väl ungefär dubbla djupet, cirka 20cm istället för 10 (lite beroende på hur skärmfoten ser ut).

Det borde få plats på vilket skrivbord som helst.

Live HD mixning

Ja, det är väldigt bra, specielt för den avancerade hobby filmaren :)
Ja man kan även bygga sin egen HD broadcast studio på en MacBook Pro vilket är otroligt

BoinXTV*http://www.boinx.com/boinxtv/overview/ $495
Bkac Magic Ultra Studio http://www.blackmagic-design.com/products/ultrastudio3d/ $995

$1500 och två kameror med HDMI ut så kan du mixa hd i realtid och komprimera en livestream med tex Flash media Live encoder, Vad kostade en sådan lösning 5 år sedan?

Är det nån som har erfarenhet med TB-diskar? :)

Möjligtvis någon tekniker någonstans, för på marknaden finns det ingen än.

Det kommer sedan förmodligen dröja ett tag innan TB-diskarna kommer ha en fördel mot USB3 eftersom diskarna i dagsläget inte är snabbare än USB3.

Licensavgiften skall dock vara hög för TB så vi kommer inte få se några billiga TB-saker på marknaden.

Potentialen är dock otroligt stor hos TB så låt oss hoppas att det dyker upp intressanta TB-prylar på marknaden. Appleskärmar kommer förmodligen snart komma med TB eftersom Apple har varit med och tagit fram TB och därför förmodligen slipper avgiften.

/Karl

Tangentbord...

Jag har en liten fundering...

Jag gillar idéen med det trådlösa tangentbordet, smidigt om man vill flytta datorn osv... Den dator jag har nu har ingen numerisk del och det saknar jag ganska ofta.
Jag har en känsla av att jag kommer att flytta runt datorn en del. Är det stora tangentbordet mycket klumpigare och hur lång är sladden?
Eller ska man välja det trådlösa och komplettera med ett rent numeriskt tangentbord vid sidan om?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar