Annons

Nya HSM Sigmagluggar till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
"シグマ、ペンタックス用「120-400mm F4.5-5.6」「150-500mm F5-6.3」を14日に発売 Sigma, Pentax, för "120-400mm F4.5-5.6" "150-500mm F5-6.3" release av 14, 2007"
Är inte det när dom kom med gluggarna, 2007?
Vi får se ...
 
Nån som kan förklara varför man inte får med bildstabiliseringen i sigma gluggarna när man kör Pentax?
Just för ett lång tele så inbillar jag mig att det borde bli minst lika bra eller bättre om man har den i gluggen och inte i huset, t ex stabiliserad sökarbild när man försöker fota flygande fågel ser jag som ett +.
 
Antagligen för att man då direkt kan jämföra vilket som är bäst, och det vore inte kul för förloraren.
 
Nej, självklart är det inte roligt för Sigma, men i vissa fall kan det finnas en vits med att ha stabiliserad glugg. Prylarna måste ju in i optiken ändå, så varför inte bjuda på det?
 
Inte säkert att Sigma förlorar. Men ett annat tänkbart skäl är kanske att det inte finns någon ström att hämta i pentax bajonetten, eller finns det?
 
Inte säkert att Sigma förlorar. Men ett annat tänkbart skäl är kanske att det inte finns någon ström att hämta i pentax bajonetten, eller finns det?


Nog borde det finnas ström alltid, åtminstone i de hus som stöder SDM.

Anledningen är kanske att Sigma vill slippa klagomål från alla knasbollar som kör med antiskak både på objektiv och på hus. Eftersom de två systemen inte arbetar ihop så blir det ju lite kontraproduktivt.

Sen är ju inte alla pentax hus stabiliserade, finns kanske dessutom en del som fortfarande kör analogt. Så visst är det styggt av sigma.
 
Är ändå tveksam till strömmen. Fokusmotorn är väl styrd från kameran så kameran lägger nog bara ut ström när den vill justera fokus. Fokus ok = ingen ström.
 
Inom 4/3 systemet finns tydligen både stabiliserde hus och objektiv och kör man med båda blir det inte bra.

Men det kanske är så att det bara är spänning på SDM kontakterna när man behöver fokusering. Om dom varit förutseende borde ju optiken prata med huset via de andra kontakterna och sköta spänningen via SDM kontakterna... då borde det "bara" vara en mjukvaruuppdatering.
 
På gluggar längre än ca 300mm tror jag att det skulle vara fint med stabiliserad sökarbild, alltså stabiliserad glugg. Men det gäller bara när man tittar i sökaren, liveview funkar ju från sensorn, så där går det bra med K20D. Sen kan man undra hur ofta fotografer använder 300mm+ utan stativ, och när den elektroniska sökaren kommer spelar det ingen roll längre.

Förövrigt är det samma kontakter som sitter på analoga Z-serien, men där används dom till zoommotorn, dom FA-zoomar som har motorzoom kan man köra motorzoom med på K10D/K100D super och senare, men inte den avancerade zoom-styrningen.

Innanför fattningen sitter dom 2 strömkontakterna, alltså plus och minus, eftersom dom är 2 så är det strömmen och ingen styrning.

SDM är ganska nytt, så därför har det inte kommit några pirat gluggar än med fokusmotor till Pentax.
 
Innanför fattningen sitter dom 2 strömkontakterna, alltså plus och minus, eftersom dom är 2 så är det strömmen och ingen styrning.

Den logiken begrep jag mig inte på, att det är två kontakter säger inget om vilka signaler de innehåller. Men troligtvis kan kameran styra ut strömmen där precis som den vill. Så om ett objektiv identifierar sig som ett objektiv som vill ha ström, så kan kameran ge det, efter en firmware uppdatering. Alltså precis vad som hände innan de första SDM objektiven kom.

Tyvärr sätter det nog käppar i hjulen för alla andra utom Pentax, eller åtminstone fram till att Pentax släpper ett objektiv som vill ha ständig ström.
 
Jag citerar mig själv:
"dom FA-zoomar som har motorzoom kan man köra motorzoom med på K10D/K100D super och senare"

Alltså, gluggarna får ström till zoomen från elkontakterna på K10D m fl, tex med FA28-105/4-5,6 och FA70-200/4-5,6.
 
Då är det väl bara politiska skäl kvar. Ingen av dom vill avslöjas som den sämre, alltså bäst att inte tävla.
 
Nån som kan förklara varför man inte får med bildstabiliseringen i sigma gluggarna när man kör Pentax?

Av den enkla anledningen att ett bildstabiliseringssystem i gluggen inte är kompatibel med ett bildstabiliseringssystem i kameran. Om båda systemen körs samtidigt så ligger de och kompenserar för varandra vilket i praktiken innebär att de kommer att röra sig hela tiden och man får alltså helt oanvändbara bilder.

Pentax kamerorna har ingen avkänning av ett optiskt bildstabiliseringssystem i objektiven, om de hade det skulle de kunna stänga av det inbyggda systemet för att förhindra effekten.

Visserligen kan användaren stänga av kamerans system manuellt, men vi vet ju hur lätt det är att glömma och om användaren glömmer något så skäller användaren på tillverkaren för att tillverkaren har gjort något som man måste tänka på och därmed kan glömma.

Därför har Sigma valt att plocka bort deras bildstabiliseringssystem från gluggarna. Samma gäller gluggarna för Sony som också har inbyggt system i kameran.
 
Men verkar ändå ok.. fick det här mailet från Cyberphoto nyss också.

"Den kommer ut på sidan om ca 30 minuter, priset 6295:- och den finns i lager hos våran leverantör!"
 
Nu har jag fått min glugg

Köpte en Sigma 150-500 DG HSM på Cyberphoto i onsdags och idag var det dags att betala och packa upp doningarna. Jädrar vicken klump det var. Jag har monterat objektivet på min K10 D och HSM funkar. Det går kanske inte så fort men det är tyst! Det här ska bli kul jag har verkligen väntat och längtat och jag tror att HSM var värt att vänta på. Jag ville bara skryta lite. Återkommer med testbilder snart!

Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.