Annons

Nya fasta pentax när?

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland,
Jag tycker inte du behöver försvara Pentax. Att det fattas är ett faktum och det skulle inte behöva vara så dyrt. Deras nya 16-50/2.8 är ju rätt ljusstark och är en zoom. Jag håller med om att det inte bara är Pentax som fattas ljusstarka vidvinklar, utan i stort sett alla tillverkare, men med Canon har man iaf möjligheten om man är beredd att betala. Som vidvinkel räknar jag optik upp till 40mm inkl. cropen.
Fasta gluggar är dock rätt nedprioriterat idag och det verkar som de flesta mest satsar på zoomar, i synnerhet Pentax som inte har så många proffsanvändare. Nu har de iofs sina pancake, men personligen tycker jag inte de är intressanta. Hade mycket hellre sett en 21/2.0 i fullstort format än deras 21/3.2 pancake.
 
Jag försvarar inte Pentax, jag förklarar bara skillnaden mellan APS-C och 35mm utifrån en jämförelse mellan Pentax och Canon. Att peka på skillnader kan väl knappast vara ett försvar? Jag förstår inte vad du menar faktiskt.

Canon har möjligheten med ljusstarka vidvinklar därför att de har 35mm DSLR, det har ingen annan tillverkare. För mindre sensorformat så finns inte detta "många ljusstarka vidvinklar".

Det är fel att säga att Pentax "i synnerhet" satsar på zoomar. Pentax har tagit fram fler fasta gluggar för APS-C formatet än någon annan tillverkare. När du skriver att Pentax "i synnerhet" satsar på zoomar så får du det att låta som att de satsar mer på zoomar än någon annan. Varken Canon, Nikon, Sony eller Olympus har tagit fram lika många fasta gluggar för APS-C som Pentax har gjort. De flesta av dem fortsätter ju bara med sina gamla gluggar för 35mm formatet. Olympus är den som främst är i behov av fasta gluggar, de har nästan enbart zoomobjektiv - och de har ändå flera professionella användare tack vare att deras E-1 först och främst satsade på profesionella användare.

Det finns inga fasta EF-S vidvinklar från Canon och de har bara ett fast EF-S objektiv (ett 60mm macro). Nikon har bara en fast DX glugg och det är en fisheye. Sony har ingen fast DT glugg alls. Olympus har en fisheye och ett 25mm från leica, som alltså motsvarar ett standardobjektiv (50mm) på 35mm, och ett par macro och tele.

Pentax har 2 fasta raktecknande vidvinklar för APS-C (de har en fisheye zoom istället för fast fisheye). Totalt så har Pentax just nu 4 fasta gluggar för APS-C, i September kommer två till (200 och 300) och senare under hösten så väntas 35 f/2.8 Macro, 35 standard och 55 f/1.4.

Så nog tycker jag du är orättvis mot Pentax systemet när du antyder att Pentax inte satsar på fasta gluggar. Just satsningen på fasta gluggar är en uttalad målsättning hos Pentax, vilket chefen K D Torigoe har bekräftat i tidigare intervjuer.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Klart jag förstår att det finns skillnader. Jag skrev tidigare att Pentax inte var ensamma om sakna fasta vidvinklar. Men att det skulle vara svårt att tillverka fasta vidvinklar för APS-C sensor är inte sant.
Jag ser ett speciellt behov hos Pentax eftersom de..

1. Uppenbarligen inte har en fullformatare planerad, vilket både Nikon och Sony verkar ha på ingång. Olympus och Leica har en hel del fasta objektiv, men fattas objektiv på vidvinkelsidan precis som Pentax. Pga den lilla sensorn kan de dock tillverka kompaktare zoomobjektiv med bättre ljusstyrka och större omfång. Deras 14-35mm f/2 lär väl släppas ihop med den nya proffskameran.

2. De har plockat bort de flesta småbildsobjektiven ur sortimentet som 20/2.8, 24/2 och 28/2.8.
 
Jag har inte skrivit att det är svårt att tillverka fasta vidvinklar för APS-C, det jag skrev är att det är dyrare än motsvarande bildvinkel för 35mm därför att de behöver vara vidare. Det är mer komplicerat och dyrare att konstruera en högpresterande 14mm för APS-C än en 20mm för 35mm. Däremot så är det inte dyrare att konstruera en 14mm för APS-C jämfört med en 14mm för 35mm format. Du hävdar att det är billigare, jag hävdar att APS-C objektiven förvisso blir billigare än samma brännvidd på 35mm, men vidvinklarna blir dyrare för samma *bildvinkel*. Billigare brännvidd men dyrare bildvinkel alltså, därför att du måste göra en 14mm i APS-C för att få 20mm motsvarighet i 35mm format.

Pentax har upphört med många av sina fasta gluggar för 35mm därför att de satsar på nya fasta gluggar för APS-C och de gör detta mer än någon annan. Som jag skrev så fortsätter ju bara Canon, Nikon och Sony med de gamla fasta som de redan har.

Pentax erbjuder kostnadseffektiva lösningar för bred vidvinkel för APS-C. Ska du ha en 14 f/2.8 till en Canon 350/400 eller 30D så kostar det över 20 000, det är över 20 000 för Nikon D80 också (finns ingen lösning med AF för D40). Det kostar under 7 000 spänn för Pentax...

Det är bara Pentax som satsar på fasta vidvinklar för mindre sensorformat än 35mm sensor. Det tar dock tid att skaffa fram dem.

Bara i år så har Pentax följande objektivlanseringar kvar att göra:
16-50 f/2.8, 50-135 f/2.8, 60-250 f/4
35 f/2.8 Macro, 35 SDM (okänd bländare), 55 f/1.4
200 f/2.8, 300 f/4.5.
17-70 (okänd bländare), 55-300 (okänd bländare).

Detta är 10 APS-C objektiv före nyår! Rätt imponerande för en liten tillverkare som Pentax.
Till våren kommer fler fasta vidvinklar, men det är teleobjektiv som användarna har önskat sig mer så därför har de fått höge prioritet än fasta vidvinklar. Det går inte att tillfredsställa hela marknaden på en gång, utan man får välja att prioritera och höstens prioritering ligger på telen och olika zoomar, plus objektiv med standardbrännvidd. Till våren finns utrymme för att satsa på nya vidvinklar igen. Jag förväntar mig ett 16 f/2,8 (som ett komplement till de som köpt en kitzoom men inte har råd med 16-50 f/2.8 zoomen) - kanske även en 18 f/2.0. En 16 f/2.8 (med liknande design som 14 f/2.8:an) borde kunna säljas för en 4 900 kr tycker jag.

Några nya 24 eller 28:eek:r lär det knappast bli, det är brännvidder för småbild inte för APS-C.

Hälsar
R
 
Men en 14mm för en APS-C sensor är ju inte en riktig 14mm eftersom den inte tecknar ut 14mm utan 21mm. Kan inte hålla med om att det är dyrare och vidvinkelzoomarna som finns för APS-C nu är lika vidvinkliga som de som fanns till film och inte är de dyrare heller.
En fast och ljusstark 24mm ser jag nästan som ett måste eftersom det blir motsvarigheten till en 35mm, som är en väldigt viktig brännvidd för väldigt många.
Aja, man får väl se vad som händer, men jag tycker iaf Pentax är ett intressant märke. Hoppas de släpper mellanformataren, eftersom det skulle bli ett perfekt komplement till deras APS-C DSLR sortiment.
 
Snälla du, jag har ju skrivit flera gånger nu att en 14mm alltid är en 14mm - oavsett format. Det är "riktig" 14mm oavsett om det är APS-C eller 35mm, för det är en riktig 14mm brännvidd. Däremot så ger ju brännvidden olika *bildvinklar* på olika format, samma brännvidd och samma optiska konstruktion, men olika bildvinklar. Att göra en 14mm för APS-C blir billigare än 14mm för 35mm därför att 14mm för APS-C innehåller mindre glas, men det är fortfarande en 14mm som tecknar ut 14mm brännvidd.

DA 14 f/2.8 för APS-C är i storlek klart mindre än 14mm objektiv för 35mm format, men det är ungefär lika stort som FA 20 f/2.8 för 35mm. Så för vidvinklar ger APS-C ingen storleksfördel sett till bildvinkel, däremot kraftig storleksfördel sett till brännvidd.

Mellanformataren är på väg...
Mer info efter sommaren. :)

Hälsar
R
 
SMC-DA 300mm förväntas i september enl Pentax hemsida. I vilken storleksordning kan priset på detta objektiv tänkas hamna, om någon vågar sig på en kvalificerad gissning? Jag funderar på ett 300mm fast objektiv men det kanske finns bra alternativ?
 
Tack för ditt svar.
Sigman var väl i dyraste laget. Jag är i USA i september och överväger att köpa ett objektiv då, och försöker att på "hemmaplan" vara klar över vad jag ev ska köpa på plats. 10.000 kr här behöver kanske inte bli fullt så mycket där och det ska jag nog mäkta med. Av ditt svar får jag väl dra slutsatsen att det är att hoppas att objektivet finns i september.
Jag ser att man nu kan lämna preorder på kommande vidvinkelobjektiv, men har inte sett den möjligheten på det fasta objektivet ännu.
 
MartinB skrev:
.......Fasta gluggar är dock rätt nedprioriterat idag och det verkar som de flesta mest satsar på zoomar, i synnerhet Pentax som inte har så många proffsanvändare. Nu har de iofs sina pancake, men personligen tycker jag inte de är intressanta. Hade mycket hellre sett en 21/2.0 i fullstort format än deras 21/3.2 pancake.
Snart kommer Carl Zeiss med några objektiv med manuell fokus motsvarande Pentax A-bajonett.
Före Nyår lovar dom:
"Lenses for the K bayonet will initially be available as Distagon T* 2.8/25 and 2/35, Planar T* 1.4/50 and 1.4/85 as well as Makro-Planar T* 2/50 and 2/100. In the future, the SLR line of lenses will be expanded to offer demanding photographers an even larger selection of focal lengths for their work."
Men dom finns nog redan till Nikon.
 
Förresten så är produktionen satt till 1 000 exemplar i månaden av 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8 vardera. Känns lågt, men jag antar att Pentax börjar på en låg nivå för de är osäkra på hur marknaden kommer att reagera på dessa objektiv. Om beställningarna visar sig överträffa produktionsantalet, så kan de säkert skruva upp produktionen.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.