ANNONS
Annons

Nya fasta pentax när?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Hur går det med de nya fasta pentax-linserna som ska komma?
Hittar inget på google och hittar inte senaste pentax lens roadmap.

Har ett 50mm f/1.4 och har kommit på att bilderna helt enkelt blir mycket trevligare med avseende på färger, oskärpa osv (plus att man komponerar mer vedvetet med endast en brännvidd) jämfört med zoom.

Jag är ruggigt sugen på da 35mm limited macro och DA* 55 1.4. Är inte missnöjd med FA 50 men 55an borde väl knappast vara sämre på något och det är trevligt med nya saker, 5mm till och * (stjärna).

Min fotoväska i huvudet just nu ut såhär:
K10d + BG
Sigma EX 10-20mm
Pentax DA* 16-50mm
Pentax DA* 60-250mm
Pentax limited macro 35mm
Pentax DA* 55mm

Smidigt att man är sugen på saker som inte går att köpa =P...

vart har du fått tag på 60-250? kommer inte till sverige førrens till jul enligt cyberphoto.

Edit: såg att det stod "i huvudet" nu...

jag ær ju sjælv sugen på næmnda glugg så jag hajade till, VA! Vart!.

ja du førstår :)

Pentax uppdaterar sin "objektivkarta" (lens roadmap) två gånger per år - 1) våren i samband med PMA mässan i USA som är slutet av februari - början av mars. 2) efter sommaren, början av hösten, det brukar vara september.

Så jag räknar inte med någon information från Pentax gällande detta föränn efter sommaren.

Jag är övertygad om att objektivkartan redan är uppdaterad inom Pentax, men informationen kommer inte bli officiell än på ett par månader.

Hälsar
R

Någon som har lust att spekulera lite om DA 35mm SDM? Som vad den får för ungefärligt pris, ljusstyrka och så. Och om det är värt att vänta på den istället för att köpa ett FA 50/1.4?

J.Paul skrev:
Någon som har lust att spekulera lite om DA 35mm SDM? Som vad den får för ungefärligt pris, ljusstyrka och så. Och om det är värt att vänta på den istället för att köpa ett FA 50/1.4?
En sak som är säker är att den blir dyrare än FA50/1,4, om det sen blir ljusstyrka 1,4 eller möjligen 2,0 vet vi inte men jag lutar mot 1,4. Men det är möjligt att den bygger på optiska konstruktionen från FA35/2,0 som var lyckad (en riktigt bra glugg).
Lättare att ta FA35 och med SDM, nya SP (Super protection antireflexbehandling) och ny "kropp" så har man ett nytt objektiv.
DA35/2 SDM 3000-3500:-
DA35/1,4 SDM 3500-4000:-
Kan bli en 5 hundring lägre oxå beroende på prispolitik.
DA35/2,8 Makro limited 6000:-
35mm nu med digitalkameror räknas som "normal" objektiv, medan 50mm räknas som "porträtt" objektiv, det är olika brännvidder som naturligtvis kan användas till samma motiv.
Man kan säga att FA50/1,4 för småbild ersätts av DA35 SDM för digitalt, och att FA50/1,4 ersätts av DA*55/1,4 SDM konstruktionsmässigt, som ersätter FA*85/1,4 från analogt till digitalt.
Att inte det står om ljusstyrkan på DA35 SDM kan indikera att den kommer först nästa år men vem vet...
"Moderna" motljusskydd följer med DA objektiven och SDM objektiven kanske har vridbar fokusring i autofokusläge oxå, jämfört med FA50.

Senast ändrad:
Lär få vänta ett tag alltså innan kameraväskan är som den "borde" vara...

Jag landar för övrigt på Borneo imorgon, där ska jag bestiga Mt Kinibalu, vandra i regnskog och hälska på brunei. Sen bär det vidare till Malaysias paradisöar med dykning och kite-surf.

=D

Ja, SDM objektiv har QuickShift focus - du behöver inte ställa om kameran till manuellt fokus utan det räcker med att röra fokusringen så ställs allt om automatiskt. Precis som DA serien utan SDM.

Hälsar
R

Senaste informationen (från Pentax US kundtjänst) är att DA 35 f/2.8 Macro Limited, DA 17-70 och DA 55-300 väntas bli lanserade i December, tillsammans med 60-250 f/4 SDM. 200 f/2.8 och 300 f/4 står kvar på September, 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8 börjar levereras i dagarna från fabriken vilket gör att den svenska lanseringen kring slutet av Augusti står fast (några exemplar kan eventuellt komma tidigare).

Hälsar
R

Bofoto2 skrev:

DA35/2 SDM 3000-3500:-
DA35/1,4 SDM 3500-4000:-
Kan bli en 5 hundring lägre oxå beroende på prispolitik.
DA35/2,8 Makro limited 6000:-

Personligen har jag svårt att se att priset på en 35/1,4 skulle bli så lågt. Jag skulle gissa på ett pris på minst 5000. De två andra priserna du nämner låter däremot ungefär rätt.

Att köpa ett FA 35/2,0 nu kanske inte är så smart med tanke på vad som kommer och med tanke på att det kostar 3000 kr redan nu, men FA 50/1,4 är så billigt nu så det förlorar man nog inte lika mycket på.

Knappast att priserna blir lägre än så där, och det är för dyrt för mig. Jag har bestämt mig för att inte vänta på det som kommer :p

Senaste nytt från Pentax är att DA Star 16-50 f/2.8 släpps till försäljning i Japan den 11 augusti och DA Star 50-135 f/2.8 släpps den 27 augusti.

Svensk lansering borde ligga på slutet av augusti för 16-50 och början av september för 50-135, men det kan ju inträffa att de kommer hit snabbare.

De är i produktion nu. :)

Hälsar
R

Kommer det nån ljusstark fast optik också? f/2.4 som snabbaste objektiv på en APS-C sensor är inte dugg imponerande. Jag vet att det finns äldre och snabbare gluggar, men jag pratar om de nya prylarna nu. Jag bryr mig personligen inte om pancake. Kompakta gluggar kan jag ha på min M8:a...

Åh, Pentax har en DA Star 55 f/1,4 SDM på gång, vet dock ej när. Den finns listad i objektivkartan från i väras. Mer info troligen efter sommaren när objektivkartan uppdateras igen.

Sedan så vet vi ju inte om nya DA 35 SDM blir 1,4 eller 2,0 eller 2,8. Alla vägar öppna eller vad man ska säga... Efter sommaren vet vi hur ljusstarkt det är! :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Åh, Pentax har en DA Star 55 f/1,4 SDM på gång, vet dock ej när. Den finns listad i objektivkartan från i väras. Mer info troligen efter sommaren när objektivkartan uppdateras igen.

Sedan så vet vi ju inte om nya DA 35 SDM blir 1,4 eller 2,0 eller 2,8. Alla vägar öppna eller vad man ska säga... Efter sommaren vet vi hur ljusstarkt det är! :)

Hälsar
R

Tack för svaret Roland! Synd att de inte verkar ha några fasta vidvinklar planerade..

MartinB skrev:
Tack för svaret Roland! Synd att de inte verkar ha några fasta vidvinklar planerade..

Det finns ju 14 f/2.8 och 21 f/3.2.
Inte så snabba, men snabba vidvinklar kostar ju asmycket... Jag tippar hursom på att det kommer nya vidvinklar nästa vår. Nu under hösten så satsar Pentax på normal till och med tele.

Hälsar
R

Kollar man på Canon så är det bara att välja och vraka bland ljusstarka vidvinklar. Det ska inte dessutom inte behöva vara så dyrt, speciellt till en ASP-C sensor.
Visserligen passar ju M-systemet rätt bra till ljusstarka gluggar i vilket fall som helst. En K10D skulle vara som ett komplement. Har lite svårt att bestämma mig dock, eftersom det verkar komma väldigt många intressanta prylar i höst från alla möjliga märken..

Vidvinklar är dyrare till APS-C jämfört med 35mm formatet, det är teleobjektiven som är billigare.

Skälet är att de behöver vara mer vidvinkliga på APS-C och ju vidare brännvidd desto högre pris.

Låt mig ett exempel.
Pentax DA 14 f/2.8 kostar 6 655 kr. Det ger en vidvinkel vars täckning motsvarar 20mm på 35mm formatet.

En 14 f/2.8 för Canon ligger på 20 895 kr, så visst är brännvidden 14 klart billigare på APS-C - men egentligen ska du jämföra med 20mm på 35mm för det är den bildvinkel du får. En 20 f/2.8 kostar hos Canon 4 850 kr.

Visst är 14 f/2.8 objektiv på en APS-C mindre än 14 f/2.8 på en 35mm, men det är större än 20mm f/2.8 på 35mm. För 14mm är ändå 14mm oavsett sensor/film storlek.

Du påstår att det finns massor av ljusstarka vidvinklar till Canon, och ja visst finns det ljusstarka vidvinklar - för 35mm. Du behöver alltså en 5D eller dyrare kamera för att de ska vara ljusstarka vidvinklar. På en 30D eller 350D/400D så är de inga vidvinklar längre, utan de är standardobjektiv.

Deras 24 f/1.4 för 12 950 kr motsvarar ett 36mm objektiv på APS-C, och 35mm brukar ju anses vara den övre gränsen för vidvinkel på 35mm, över detta upp till 55-58mm är det standardobjektiv.
Deras 28 f/1.8 för 4 595 kr ger en bildvinkel på APS-C motsvarande 42mm på 35mm formatet.

Sedan så har ju inget av Canons fasta "vidvinklar" bildstabiliseringsfunktion, vilket alla Pentax objektiv har på K10D eller K100D. Tyska FotoMagazin gjorde nyligen ett test av bildstabilisering och K10D hade den mest effektiva funktionen av alla kameror i testet.

Det är på telesidan du vinner.
Priset för ett Pentax 50-135 f/2.8 är 8 995 kr, det ger samma bildvinkel som 70-200 f/2.8 för 12 795 kr hos Canon på 35mm.

Canon saknar fasta vidvinklar för deras mindre digitala format, utan deras utbud är anpassat efter 35mm. Pentax satsar hårdare än någon annan på att ta fram nya objektiv anpassade för APS-C och för att frigöra resurser till detta så har de gamla vidvinklarna för 35mm lagts ner (eftersom de inte är vidvinklar på APS-C). En tydlig målsättning hos Pentax är att ersätta 35mm brännvidder med brännvidder på APS-C som ger samma bildvinkel. Dvs, det är större chans att de släpper en ny 18 f/2.8 än en 28 f/2.8 exempelvis. (om de nu kommer att göra det alls).

Om du tittar på Canons utbud för den mindre sensorn i 30D och 350/400D så finns inte dessa ljusstarka vidvinklar som du talar om. Om du vill använda de ljusstarka vidvinklarna hos Canon som just vidvinklar, så är det 5D som är valet. För samma pris som en 5D så kan man köpa tre stycken K10D.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar