Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon 70-200mm f/4L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som har köpt och testat, jämfört med föregående modell?

https://www.canon.se/lenses/ef-70-200mm-f-4l-is-ii-usm-lens/

Fotosidan har precis testat och jämfört med tidigare modell men det har du kanske sett?

Jag sålde mitt 70-200 4 l is för ett år sedan men har nu beställt nya is ii. Ska bli spännande att jämföra. Hade egentligen tänkt köpa 2.8 varianten pga bättre af och ljusstyrka men när det nu bara skiljer gällande ljusstyrkan så föll valet på den lite mer lätthanterliga 4:an igen. Jag kan återkomma om du inte får napp bland övriga medlemmar.

går ej läsa hela testet

Man måste vara plus medlem vad det nu innebär... :/

Återkom gärna hur du upplever den.

Jag hade 70-200 2.8 is II men den var för tung och släpa på... kör med 135 2.0 till porträtt istället.

Man måste vara plus medlem vad det nu innebär... :/

Återkom gärna hur du upplever den.

Jag hade 70-200 2.8 is II men den var för tung och släpa på... kör med 135 2.0 till porträtt istället.

Kort sammanfattning från fotosidan test men också från andra trovärdiga tester.
Marginellt snabbare af och mjukare vid filmning, bättre stabilisering med nytt läge, skarpt ut i hörnen på full öppning, mindre av kromatiska fel, bättre skydd mot smuts på linserna, marginellt bättre bildkvalitet pga bättre kontrast. Bättre i motljus.

Jag hoppas personligen på att motljusegenskaperna blivit riktigt bra. Canon har använt olika varianter av coating på 4:an jämfört med 2.8:an men med samma syfte att uppnå detta. Jag fotar gärna porträtt i motljus och blir det då bättre kontrast och mindre ljusstudsande i linsen så vore det toppen. Ska bli kul att testa.

Jag tycker också 2.8 versionen är väl tung vid porträttfoto men
resultatet är fint. Det blir bra även med 4:an såvida inte ljuset tryter för mycket. En lins som stannar hemma ger inga bilder alls dock så tror 4:an blir bästa kompromiss för mig.

Återkommer:)

bokeh

Tack för sammanfattning :)

kollade på en jämförelse mellan 2.8 IS II och 4.0 IS II och bokeh verkar vara rätt likvärdig.

Det är nog bokeh och skärpan först och främst som är viktigast för mig... sen vikten på objektiven. Gick inte och släpa runt på 2.8 IS II en hel dag.

Tack för sammanfattning :)

kollade på en jämförelse mellan 2.8 IS II och 4.0 IS II och bokeh verkar vara rätt likvärdig.

Det är nog bokeh och skärpan först och främst som är viktigast för mig... sen vikten på objektiven. Gick inte och släpa runt på 2.8 IS II en hel dag.

Kanske något bättre till och med. Teoretiskt ger ju 9 bländarlameller bättre fokusbollar :). Hursomhelst de exempel jag sett har haft mjuk härlig bokeh.

Första testet

Hej igen!

Fick mitt objektiv idag på eftermiddagen. Har varit ute och stressat fram några bilder innan allt ljus försvann.

Gällande det yttre så känns version II lite exklusivare med sin nyans. Det svarta blir riktigt snyggt emot det gråvita :). Frontlinsen är några mm större vilket ger objektivet ett lite annat utseende till det bättre (subtilt). Annars känns allt som innan förutom att zoomringen ger lite mer motstånd åt det positiva hållet. Mitt förra ex tycker jag kändes lite för odistinkt, på gränsen till sladdrigt.

Jag är väldigt nöjd med resultatet gällande skärpa rakt ut ur boxen. Tycker att den är lite vassare än från förra generationen. Kan inbilla mig men tycker jag får mer detaljer från min 50mp sensor också. Hoppas det framgår från bilden på de håriga bladen som är en 1:1 crop att objektivet gör ett bra jobb. Vid 1:1 med 50mp så är det verkligen inget stort område av ursprungsbilden det handlar om. Gillar också läge 3 på bildstabiliseringen. Det märks inte att is är på förrän det är dags att titta på resultatet. Har inte stressat systemet fullt ut men stabiliseringen har fungerat fint. Handhållet på 200mm och 1/25s blev det knivskarp. Även i dessa fall syns oskärpan tydligare från 50mp vid pixelpeeping än tex 24mp eftersom 1:1 bilden är mer förstorad, mao bra resultat. Mjölkkannan är ett exempel på detta om det går att se. Ska försöka lyckas med 5 stegs stabilisering ikväll.

Färger, bokeh och motljusegenskaper behöver jag testa mer kring men att de är minst lika bra som på förra versionen råder det inga tvivel om. Jag hoppas det ska gå att se lite även om bilderna blir små. Du får också ha överseende med de rent motivmässiga valen. Det fick bli lite vad som dök upp :).

Tryckte du på beställningsknappen?

Bilagor

• namnlöst-6635.jpg
    namnlöst-6635.jpg
    482.8 KB · Visningar: 75
  • namnlöst-6629.jpg
    namnlöst-6629.jpg
    433.5 KB · Visningar: 65
  • namnlöst-6648.jpg
    namnlöst-6648.jpg
    368.8 KB · Visningar: 43
  • namnlöst-6655.jpg
    namnlöst-6655.jpg
    368.4 KB · Visningar: 50
  • namnlöst-6672.jpg
    namnlöst-6672.jpg
    172.7 KB · Visningar: 38
Fick mitt objektiv idag på eftermiddagen. Har varit ute och stressat fram några bilder innan allt ljus försvann.

Tryckte du på beställningsknappen?

Verkar som sagt vara en riktigt fin objektiv. Detta är något som saknas i min ryggsäck.

Skärpan och bokeh ser ut och sitta där det ska. Tack för bilderna.

Lyckades lugna ner mig med beställningen, phew... det var nära. Kände hur HA begäret växte fram. men jag ska vänta lite till men snart slår jag nog till. :p

Funderar på om jag skulle nöja mig med föregående versionen? Fotograferar inte så jätte mycket längre.

Är det värt pengarna?

Verkar som sagt vara en riktigt fin objektiv. Detta är något som saknas i min ryggsäck.

Skärpan och bokeh ser ut och sitta där det ska. Tack för bilderna.

Lyckades lugna ner mig med beställningen, phew... det var nära. Kände hur HA begäret växte fram. men jag ska vänta lite till men snart slår jag nog till. :p

Funderar på om jag skulle nöja mig med föregående versionen? Fotograferar inte så jätte mycket längre.

Är det värt pengarna?

Jag tycker det är svårt att svara på. Jag sålde mitt i tron att det förmodlig skulle bli systembyte. Jag hade inte bytt upp mig till nya versionen om jag haft ver1 kvar idag. Däremot var det självklart med nya versionen nu när jag började om lite. Jag hade först tänkt köpa nya 2.8 versionen så i förhållande till det kändes det som billigt :). Min sensor kräver mycket av objektiven och vanligtvis så betyder uppdateringar en hel del gällande skärpa/detaljer när objektivet som byts ut är från före 2009. Bra is hjälper också mycket i vissa situationer.

Stabiliseringen är på en ny nivå definitivt. Jag körde serier om 5 bilder med start på 200mm ostabiliserat, då var en av 5 lite blurrig. Fyra steg lyckades jag hålla det på samma nivå. Femte steget lyckades jag inte fullt ut men fick 2 av 5 bra. 4.5 steg skulle jag nog säga att jag kan få ut. Det var jag inte nära med ver1.

Det är ett fantastiskt bra objektiv men det är ver 1 också :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar