Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade en D4 och jag älskade den, fantastisk kamera, men den levererade inte högupplösta bilder. Ett proffskrav.

Gällande D4; hög upplösning är inte viktigt för alla yrkesfotografer, som tex. press.

Det finns flera yrken inom foto; allt från pressfotografer till konstfoto (och precis allt där emellan).

Gällande D4; hög upplösning är inte viktigt för alla yrkesfotografer, som tex. press.

Det finns flera yrken inom foto; allt från pressfotografer till konstfoto (och precis allt där emellan).

Jag vet, tog upp det för att folk tror att "pro" är de där med långa objektiven på matcherna.

För min del var D4 ett misstag, men väldigt roligt misstag.

Behövde högre upplösning.

Sony A7R III ???

Hej på er kära fotosidanforumtrådskamrater!

Är det någon kvar i den här tråden som har en Sony A7R III och i så fall kan berätta lite mer om hur den är att använda?

Det hjälper inte mycket för att avgöra vilka av Sonys kameror som är "proffshus".

När Sony själva listade vilka kameror som ska ingå i deras serviceprogram så var det väl A7:eek:rna om jag inte minns fel och serviceprogrammet är väl främst tänkt för de som använder husen professionellt och för avancerade entusiaster. Men jag tycker som jag tror att du också gör efter att ha läst ovan att det är ett rätt meningslöst begrepp.

Ett proffshus kan väl vara ett sådant om det marknadsförs som ett eller att det faktiskt används i professionell verksamhet av yrkesfotografer och en sådan öppen definition kommer att göra många kameror till "proffskameror".

Att däremot definiera en kamera som "proffskamera" eller inte efter prestanda tror jag bara leder ut i ingenting i bästa fall och total förvirring i det värsta.

Småläser manualen innan jag får kameran och redan på sidan 6 står det

”Notes on handling the product
• This camera is designed to be dust- and moisture-resistant, but is not waterproof or dust-proof.”

Varför gör man då ett så idiotiskt test?

/Stefan

Det står i testen också att A7R3 trots allt fungerade att fota med, D850 hade fått in någon vattendroppe i någon display, men att den torkade snabbt. man gjorde lite torkningar för att inte släppa in vatten när man tog bort objektiv.

i Denna Kamera Olympiad mellan D850 och A7R3, så tror jag D850 leder mycket klart med ungefär 10-1 Sonys etta får den för att DR vid bas-iso är tämligen lika. Det är många grenar, fler än motsvarande 10-kampare inom idrotten.

Nu förlorade den vatten testet också, kanske skulle ha sneglat på hur Pentax K1 är byggd, A7R3 kommer inte eller att totalvinna när gren Nr 11 ( autofokus ) tar sin början, så Guldmedaljen är redan i hamn för Nikon.

Hej på er kära fotosidanforumtrådskamrater!

Är det någon kvar i den här tråden som har en Sony A7R III och i så fall kan berätta lite mer om hur den är att använda?

Jodå har en A7R III en av de första och är mycket nöjd, det pratas mycket om ergonomi och en knapp för varje funktion hela tiden. Jag hade lite funderingar eftersom jag kom från senast Nikon, men kan konstatera att sättet att arbeta på men Sonyn fungerar väldigt bra för mig. Funktionsmenyn och de programerbara knapparna räcker gott. Jag ställer in kameran snabbare, beror nog mera på mig en kameran men i alla fall positivt. Tack vare den lägre vikten och storleken har jag använt den mer och kunnat resa lättare med den optik jag vill ha med. Jag har alltid gillat Nikons hudfärger, men tycker att Sony har kommit så långt att skillnaden inte är avgörande.

Tror att det, som det mesta, är en kostnadsfråga. Packningar och tätningar skulle addera på tillverkningspriset och innebära en dyrare kamera för slutkund (givet bibehållna marginaler för Sony).

Samma sak för andra tillverkare. Det är normalt bara de bättre och lite större kamerorna från tex. Panasonic, Olympus och Fujifilm som är hyfsat "vädertätade" med riktiga packningar (mina billigaste och minsta Panasonic eller Fuji är det inte, som exempel).

Skulle misstänka att Sonys Pro-hus som tex. A9 är mer ordentligt konstruerad, och även tätad med riktiga o-ringar och andra former av gummitätningar. Men så vänder det sig också till en något annorlunda kundkrets och marknad med ett kanske lite större behov av det.

Men jag undrar verkligen om det är knappar och vred på huset som inte är tätade. Där är jag rätt säker på att det suttit o-ringar länge om det nu är det du menar. Jag har för mig att ha sett den typen av tätningar när en del plockat isär kamerorna. Är inte den stora otätade kopplingen den mellan objektiv och kamerahus? Där har jag däremot aldrig sett några tätningar på några av mina hus i alla fall och en del av dessa ska också vara tätade.

Andra delar som kan var känsliga är ju de portar på huset som öppnas ofta såsom batteriluckan och i denna stoppar ju folk vertikalgrepp och där kan man ju undra hur bra det är.

Jodå har en A7R III en av de första och är mycket nöjd, det pratas mycket om ergonomi och en knapp för varje funktion hela tiden. Jag hade lite funderingar eftersom jag kom från senast Nikon, men kan konstatera att sättet att arbeta på men Soyn fungerar väldigt bra för mig. Funktionsmenyn och de programerbara knapparna räcker gott. Jag ställer in kameran snabbare, beror nog mera på mig en kameran men i alla fall positivt. Tack vare den lägre vikten och storleken har jag använt den mer och kunnat resa lättare med den optik jag vill ha med. Jag har alltid gillat Nikons hudfärger, men tycker att Sony har kommit så långt att skillnaden inte är avgörande.

Jag har också en a7riii... Jag har varit i somyträsket ett tag med a6000, a/ii och a7rii och måste säga att jag kände mig hemma direkt (bortsätt för pekskärmen som jag konstant kommer åt med nästtippen, nu mer av-aktiverad). I mitt tycke är det små men betydelsefulla uppgraderingar som gör skillnaden mot gamla Rii,

1) Batterituden 2) Dubbla minneskortplatser 3) Allmänt snabbare hantering, fokus mm. 4) Bättre hudtoner, Rii hade Cyan-stick. 5) Ännu ett snäpp bättre EVF och förmågan att följa action vid sekvenstagning är natt och dag.

När det gäller programmerbara knappar så har den fått ytterligare en mot Rii vilket gör att jag i nuläget har en knapp bara för att stänga av och på den där jäkla pekfunktionen, finns inte direkt några fler vettiga funktioner som jag behöver snabb åtkomst till.

Är supernöjd.

Det objektivet räknas kanske inte till de tätade objektiven. Hur ser det ut på din 70-200? Själva objektivet kan vara tätat i sig, men inte med full tätning med kameran.

Jag vet inte det för det är ju samma G-krav på det som på mitt 70-200mm/4 G och det ser exakt likadant ut. Jag skulle bli förvånad om 2,8 GM ser annorlunda ut i bajonetten. Ett 24-105/4 kostar trots allt 13 500:- spänn så det är ju inte ett av de billigare även om det inte kostar som ett 24-70/2,8 GM.

Jag tror din sista rad fångar det hela rätt bra!

Jag är förvånad över att de inte bara fräst in ett o-ringssäte i kamerans objektivfäste, så hade ju det varit löst. Dessutom hade man ju fått en naturlig anspänning i de fall spelet varit lite för stort. Sonys fattningars toleranser är i övrigt bra med alla mina objektiv men jag vet ju exv. hur olika gamla Konica AR kan kännas när det gäller just detta.

Jag har också en a7riii... Jag har varit i somyträsket ett tag med a6000, a/ii och a7rii och måste säga att jag kände mig hemma direkt (bortsätt för pekskärmen som jag konstant kommer åt med nästtippen, nu mer av-aktiverad). I mitt tycke är det små men betydelsefulla uppgraderingar som gör skillnaden mot gamla Rii,

1) Batterituden 2) Dubbla minneskortplatser 3) Allmänt snabbare hantering, fokus mm. 4) Bättre hudtoner, Rii hade Cyan-stick. 5) Ännu ett snäpp bättre EVF och förmågan att följa action vid sekvenstagning är natt och dag.

När det gäller programmerbara knappar så har den fått ytterligare en mot Rii vilket gör att jag i nuläget har en knapp bara för att stänga av och på den där jäkla pekfunktionen, finns inte direkt några fler vettiga funktioner som jag behöver snabb åtkomst till.

Är supernöjd.

Det finns ju flera nivåer på detta. Det man bara måste ha snabbt tillgängligt kan man lägga på knappar och vred både på kamerahus men även på G- och GM-objektiven och sedan har man ju de tolv funktioner man kan lägga under Fn-knappen som man kanske inte behöver tillgängliga direkt.

Sedan finns ju dessutom Quick Navi som nog en del kan ha missat. Det funkar ju annars så att man väljer en särskild vy (känns igen på att den är helt svart med vita symboler) med DISP (uppåt på navhjulet). Trycker man då på Fn-knappen kan man vandra mellan allt från exponerings- och blixtkompensation, bildstorlek, antiskak(på av), iso, exponering plus alla tolv funktioner under Fn och välja utan att behöva gå in i Fn-menyn explicit.

Även om jag påpekat det senare så ska jag ändå erkänna att jag sällan använder detta av något skäl. Förmodligne för att jag inte tycker jag behöver det då konfigurationen av knapparna i princip löser det jag behöver. Jag tror det här upplägget är fast så det kan inte påverkas som knappar och Fn-innehållet. Men Fn-innehållet kan åtminstone konfigureras.

Det jag däremot inte fattar är att Sony inte lagt in fler öppna variabler under Fn. Varför exv. inte göra en sammanhållen sektion för videorelaterade inställningar och en för AF om man ändå håller på. Som det nu är så har de ju bara använt den nedre tredjedelen av skärmen, så det finns en massa tomt utrymme att använda till något bättre om man bara hade haft lite större fantasi.

Så här ser det ut både i mina A7:eek:r och min A6300 och jag tror inte de ändrat det i A7r III eller A9

Sen kan man ju tänkas vilja testa vad grejerna klarar, punkt slut, oberoende av vad som står i manualen. Alla får samma förutsättningar.

I detta fall blev det bekräftat. I andra fall klarar kamerorna mycket mer än utlovat.

Sånt här är väl jättebra för det gör ju att det tillverkare som slirat här, vilket Sony verkat göra i detta avseende, får en påringning så de kan bättre sig.

Till skillnad från andra där många skrek i högan sky så tyckte jag det var helt rätt av Råd & Rön på sin tid att köpa ett antal tillverkares instegskit rakt över disk i affären och testa dessa. Det avslöjade ju bl.a. att Nikons D90 ex. inte höll måttet. Genom den debatt som följde på det så tror jag nog inte bara Nikon fick sig en ordentlig väckarklocka i örat när det gällde slutkontroll och leveranskvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar