Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen kan man ju tänkas vilja testa vad grejerna klarar, punkt slut, oberoende av vad som står i manualen. Alla får samma förutsättningar.

I detta fall blev det bekräftat. I andra fall klarar kamerorna mycket mer än utlovat.

Nej.

Det är inte lagligt att testa sådant, eller så är det åtminstone iaf. väldigt oförskämt att göra så!

Läste in mycket ironi i Martinots kommentar. F.ö. är jag helt ense om att Sonys proffskamera bör jämföras med konkurrenterna även när det gäller vädertålighet.

A7Riii är väl som D8x0 serien. Är inte det proffs?

Nej, ingen av dem har integrerat vertikalgrepp som gör dem tillräckligt macho för att vara proffskamera. :)

(Det har förvisso inte A9 heller men den är macho för att den är snabb istället. :)

A7RIII bör nog jämföras med just de kameror den jämfördes med i testet på Imaging Resource, och ingen av dem hör till toppskiktet i "proffsklassen".

Tror det är A9 som är Sonys första semipro/prohus (och har för mig jag läst att det faktiskt är mer gediget tätat än den vanliga A7-bas-serien bland Sonys FE-hus).

A9 är deras D5. Dvs snabba sportkameror etc.

D8x0 och A7R är högupplösta. Fortfarande proffs. Tex Studio, Landskap, Porträtt, Produktfoto. Tror fler proffs använder D8x0 än D5.

D8x0 och A7R är de högupplösta. Fortfarande proffs.

Kan ha fel, och finns inget svart/vitt, men jag brukar personligen se Canon 1DX-serien, Nikon D4/s, D5, D500 som Prohus (integrerade vertikalgrepp, Ethernet, etc), och Nikon 800-serien och 5D-serien som semi-pro-hus (D750 som entusiastserie, och D600-serien och 6D-serien som instegskameror).

D8x0 och A7R är högupplösta. Fortfarande proffs. Tex Studio, Landskap, Porträtt, Produktfoto. Tror fler proffs använder D8x0 än D5.

Termen "proffskamera" är lite luddig. En kamera som en yrkesfotograf använder är väl närmast definitionsmässigt en proffskamera, oavsett vilken slags kamera det är?

Kan ha fel, och finns inget svart/vitt, men jag brukar personligen se Canon 1DX-serien, Nikon D4/s, D5, D500 som Prohus (integrerade vertikalgrepp, Ethernet, etc), och Nikon 800-serien och 5D-serien som semi-pro-hus (D750 som entusiastserie, och D600-serien och 6D-serien som instegskameror).

Termen "proffskamera" är lite luddig. En kamera som en yrkesfotograf använder är väl närmast definitionsmässigt en proffskamera, oavsett vilken slags kamera det är?

Hur räknar Nikon för att för att ta del av deras proffsservice NPS?

Jo två D8x0 hus och några objektiv av rätt kaliber.

Hur räknar Nikon för att för att ta del av deras proffsservice NPS?

Jo två D8x0 hus och några objektiv av rätt kaliber.

Tror inte man kan sätta direkta och absoluta likhetstecken mellan NPS-krav och Prohus.

Det finns proffs som tex. har enklare hus som backup i deras yrke. Det viktigaste kravet för NPS är ju att man kan bevisa att man är yrkesverksam fotograf (om inte så får man nöja sig med NPU, som har ungefär samma utrustningskrav).

Även D750 räknas in i NPS, och det är definitivt inget Prohus (amatörslutare, inget PC-uttag för blixt, etc.).

Själv så räknar jag personligen (men säger inte att det är något absolut facit) in att Prohus skall ha rejäla integrerade vertikalgrepp, Ethernetuttag och kunna gå att använda som reservhammare.

Tror inte man kan sätta likhetstecken mellan NPS-krav och Prohus. Det finns proffs som tex. har enklare hus som backup i deras yrke. Det viktigaste kravet för NPS är ju att man kan bevisa att man är yrkesverksam fotograf (om inte så får man nöja sig med NPU, som har ungefär samma utrustningskrav).

Även D750 räknas in i NPS, och det är definitivt inget Prohus (amatörslutare).

Själv så räknar jag personligen (men säger inte att det är något absolut facit) in att Prohus skall ha rejäla integrerade vertikalgrepp, Ethernetuttag och kunna gå att använda som reservhammare.

"P" i NPS betyder Pro. Men min erfarenhet är att det är fler proffs som använder D8x0 än D5, och av de som använder D5 är påfallande många, om inte majoriteten icke-proffs.

Jag hade en D4 och jag älskade den, fantastisk kamera, men den levererade inte högupplösta bilder. Ett proffskrav.

"P" i NPS betyder Pro. Men min erfarenhet är att det är fler proffs som använder D8x0 än D5, och av de som använder D5 är påfallande många, om inte majoriteten icke-proffs.

Även "P" i NPU betyder Pro. Fast man kan vara ren amatör. Så jag skulle inte ta det så bokstavligt.

Det viktiga för skillnaden mellan NPS och NPU är som sagt inte utrustningen, utan om man kan bevisa att man är yrkesverksam fotograf, eller inte.

Sedan, som PMD är inne på, så finns det de som har fotografi som fulltidsyrke, men som fotar med ganska enkla m43-kameror eller Polaroidkameror.

Jag hade en D4 och jag älskade den, fantastisk kamera, men den levererade inte högupplösta bilder. Ett proffskrav.

Du får skälla på Nikon. :)

(Det sagt så har jag flera amatörkameror som har helt fantastisk bildkvalitet.)

Även "P" i NPU betyder Pro. Fast man kan vara ren amatör. Så jag skulle inte ta det så bokstavligt.

Det viktiga för skillnaden mellan NPS och NPU är som sagt inte utrustningen, utan om man kan bevisa att man är yrkesverksam fotograf, eller inte.

Sedan, som PMD är inne på, så finns det de som har fotografi som fulltidsyrke, men som fotar med ganska enkla m43-kameror eller Polaroidkameror.

Jag kör foto fulltid sen nyligen men det ändrar som sagt inte utrustningen. Modellfotografer fotar inte med en D5 utan en D8x0 (byt ut mot Canon / Sony motsvarigheter).

Pro.

D850 är bättre än D5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar