Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya 18-300!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon har släppt detta nya objektiv: http://nikon.se/sv_SE/product/nikko...zoom/af-s-dx-nikkor-18-300mm-f-3-5-5-6g-ed-vr

Här snackar en fotograf om det här objektivet och det andra nya objektivet (24-85)
http://froknowsphoto.com/2-new-nikon-lenses/

Lite beroende på hur skarp osv 24-85 kommer vara tror jag att han kan ha fel, även många proffs tycker det är jobbigt att släpa runt på 1kg-objektiv. Ska bli intressant att se hur bra den kommer att bli. Fotografer var ju kanonnöjda med f2.8 zoomar för 10 år sedan och med tanke på hur ISO-rejset tuffat frammåt så är f4.5 på en modern kamera ljusstarkare än f2.8 på en 10år gammal kamera.

/Karl

Närgräns på 0,45 meter vid 300mm brännvidd! Det var inte illa! Ger väl ungefär 1:1 avbildningsskala då, om inte brännvidden i praktiken är väldigt mycket mindre än 300mm vid närgränsen. Mitt gamla och ganska usla Sigma 70-300 DG gav ju 1:2 avbildningsskala vid dess närgräns på 0,95m i makroläget. Så det här säkert ett mycket bra alternativ för de mindre kvalitetsmedvetna hobbyfotograferna som vill ha ett tele med makroegenskaper som bonus... :)

Närgräns på 0,45 meter vid 300mm brännvidd! Det var inte illa! Ger väl ungefär 1:1 avbildningsskala då, om inte brännvidden i praktiken är väldigt mycket mindre än 300mm vid närgränsen. Mitt gamla och ganska usla Sigma 70-300 DG gav ju 1:2 avbildningsskala vid dess närgräns på 0,95m i makroläget. Så det här säkert ett mycket bra alternativ för de mindre kvalitetsmedvetna hobbyfotograferna som vill ha ett tele med makroegenskaper som bonus... :)

Äh glöm det.. står ju 1:3,2 på i specifikationerna på Nikons hemsida. Måste vara grym brännviddsförkortning då vid närgränsen jämfört med oändligt. Annars får jag inte ihop den här ekvationen...

Äh glöm det.. står ju 1:3,2 på i specifikationerna på Nikons hemsida. Måste vara grym brännviddsförkortning då vid närgränsen jämfört med oändligt. Annars får jag inte ihop den här ekvationen...

Det är ju väldigt vanligt. Nya 70-200/2,8 håller cirka 135 mm vid närgränsen om jag inte har fel för mig.

Nästan alla objektiv "zoomar" med fokusen. Till och med mitt AFS50f1.4G zoomar med fokusen fast omvänt, det är som mest "tele" vid närgränsen. Det är ganska lätt att testa rör inte den riktiga zoomen om objektivet har sådan och titta sedan i objektivet när du fokuserar från oändligt till närgränsen, så ser man det hela klart och tydligt (även om bilden kommer vara suddig för det mesta).

De enda objektiven jag har som inte verkar lida av detta är AFS28-70f2.8D och AF28-85f3.5-4.5

På mitt AFS-DX18-200f3.5-5G.VR så ändras dessutom distortionen och området det täcker upp på FX rätt mycket med fokusen.

/Karl

Kolla detta inlägg, 18-300 bättre centerskärpa än 70-300 VR på 300 mm?!

forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=41875605

Kolla detta inlägg, 18-300 bättre än 70-300 VR på 300 mm?!

forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=41875605

Jag har läst test som visar att 28-300 också är bättre eller lika bra på på alla brännvidder mellan 70 och 300 jämfört med 70-300VR. 18-300 har det dock lite lättare då det inte behöver fylla ut hela FX-området.

Undrar när/om vi får se FX28-450?

/Karl

Jag har läst test som visar att 28-300 också är bättre eller lika bra på på alla brännvidder mellan 70 och 300 jämfört med 70-300VR. 18-300 har det dock lite lättare då det inte behöver fylla ut hela FX-området.

Undrar när/om vi får se FX28-450?

/Karl

Blir förvånad då dels jag tycker 70-300 är så bra att 18-300 verkligen måste prestera och dels att de klarar bygga en så bra superzoom, en bra telezoom "känns" ju mkt lättare konstruera.

Blir förvånad då dels jag tycker 70-300 är så bra att 18-300 verkligen måste prestera och dels att de klarar bygga en så bra superzoom, en bra telezoom "känns" ju mkt lättare konstruera.

Jo, men 70-300VR har 6 år på nacken nu, utvecklingen går frammåt. Det superzoomarna brukar lida av i större grad än t.ex. en tele-zoom är distortion. Det syns inte på MTF-charten.

/Karl

Har varit kanonnöjd med mitt 18-200mm, det har använts flitigt i alla situationer och helt klart det mest använda objektivet för min del. Men jag råkade ha sönder det för andra gången nu precis och förra reparationen gick på 5000kr så nu har jag beställt 18-300 istället för att laga det gamla ännu en gång. Det släpptes väldigt lägligt på marknaden =) Jag brukar iof. aldrig köpa något utan att läsa recensioner men jag har svårt att se att de skulle misslyckas när det har gjort en sådan succé med 18-200. Ska bli intressant att testa, borde dumpa ner i brevlådan snart.

Om ni undrar hur jag lyckades ta sönder det gamla två gånger: Första gången gjorde en trippel bakåtpiruett på en isfläck och landade rakt på kameran. Andra gången hoppade jag över en bergsravin med kameran på ryggen och objektivet omedvetet utdraget i 200mm, fick sig en ordentlig knäck som sabbade skärpan.. Så superzoomar får man hantera varsamt! Mekaniken är minst sagt komplicerad..

Har fått testat det lite nu och jag är mer än nöjd. Det ger skarpa fina bilder vid alla brännvidder som vad jag kan minnas är bättre än mitt 18-200. Men min favoritdetalj är 18mm-spärren som låser objektivet så att det inte åker ut när man bär kameran på ryggen, det störde jag mig riktigt mycket på med 18-200. Man märker verkligen hur bra VR är vid 300mm, känns magiskt när den aktiveras. Jag ska inte uttala mig om distortion, skärpa, vinjetting eller abbreviations, det låter jag proffsrecensionerna avgöra.

Det väger ju lite mer men det kan jag nog vänja mig vid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar