Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny test av K20D
- Trådstartare PFH
- Start datum
interpix
Aktiv medlem
och en från Cameralabs, högst betyg i klassen för bildkvalién. En och annan miss i själva testet som tex avsaknad av isoknapp och förmodligen det klassiska handhavandefelet med bildstabiliseringen.
http://www.cameralabs.com/reviews/Pentax_K20D/index.shtml
http://www.cameralabs.com/reviews/Pentax_K20D/index.shtml
Eddy_louix
Aktiv medlem
Bra tester båda två men förstår inte varför cameralabs jämför K20D mot 450D i bildkvalitetstesterna?
Förstår ju varför dom jämför mot A350 men 450D nje.
Pentax måste nog skriva ISO på varje knapp/vred där man kan ändra iso't på, så att vissa testare förstår. =)
Om nån missat hur enkelt det är att ändra ISO på K20, kolla in här:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=28002201
Förstår ju varför dom jämför mot A350 men 450D nje.
Pentax måste nog skriva ISO på varje knapp/vred där man kan ändra iso't på, så att vissa testare förstår. =)
Om nån missat hur enkelt det är att ändra ISO på K20, kolla in här:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=28002201
Norra norrland
Avslutat medlemskap
Borde inte K20D jämföras med sony A700, nikon D300 och canon 40D??. Dessa tillhör väl samma målgrupp/kundgrupp?
interpix
Aktiv medlem
yngve lundström skrev:
Borde inte K20D jämföras med sony A700, nikon D300 och canon 40D??. Dessa tillhör väl samma målgrupp/kundgrupp?
Absolut och kanske Canon 5D. Entusiaster och profesionella som inte beböver mer än 3 bilder/sekund men som vill ha maximal bildkvalité och många inställningsmöjligheter i ett tätat hus.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
yngve lundström skrev:
Jag tycker inte det. Sony A700, 5 fps, Nikon D300 6 fps Canon 40D 6.5 fps.
Jag tycker inte att detta kan jamforas p.g.a. av detta. Pentax 2.3 fps..
Nar de kommer till bildkvalitet osv, sa kommer kan de jamforas, men sa aven med 450D, A350, etc.
interpix
Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Jag tycker inte det. Sony A700, 5 fps, Nikon D300 6 fps Canon 40D 6.5 fps.
Jag tycker inte att detta kan jamforas p.g.a. av detta. Pentax 2.3 fps..
Nar de kommer till bildkvalitet osv, sa kommer kan de jamforas, men sa aven med 450D, A350, etc.
Nej inte när det gäller seriebildstagning men det är ju bara en parameter av många som kan skilja ut en kamera från insteg till entusiast/pro. Bäst bildkvalite (om man får tro Cameralab) eller tex tätning kan ju vara kriterier som tilltalar en hel del mer avancerade fotografer.
Cameralab mätte upp 3 bps i raw i 15 bilder i följd.
Senast ändrad:
PFH
Avslutat medlemskap
Jag kan tycka att det ibland går lite hysteri i att kamerorna skall smälla av så många bilder som möjligt i sekunden. Väljer man Pentax sätter man väl för det mesta bildkvalitet före snabbhet. För gemene man räcker det för det oftast med 3 bilder i sekunden.
Vill man ha en studie i en rörelse finns burstmode på K20D. Man kan ta 21 stycken 1,6 megapixelbilder i sekunden av förvånansvärt bra kvalitet
Vill man ha en studie i en rörelse finns burstmode på K20D. Man kan ta 21 stycken 1,6 megapixelbilder i sekunden av förvånansvärt bra kvalitet
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Jag gick pa vad Pentax officiella siffror ar, 2.3 for RAW.
Visst ar det som sa att det ar bara en parameter, men en viktig sadan tror jag for manga som vill jamfora mot 40D och D300.
Tatning kan du astakomma pa andra satt, men seriebildstagning kan du inte astakomma pa nagot annat satt. Sa det ar darfor jag tror att K20D inte kommer jamforas mot 40D eller D300, jag skulle inte jamfora dessa i alla fall, den enda anledning jag behaller min 20D ar just for att den har 5 fps, annars har jag ju 5D for allt annat.
Visst ar det som sa att det ar bara en parameter, men en viktig sadan tror jag for manga som vill jamfora mot 40D och D300.
Tatning kan du astakomma pa andra satt, men seriebildstagning kan du inte astakomma pa nagot annat satt. Sa det ar darfor jag tror att K20D inte kommer jamforas mot 40D eller D300, jag skulle inte jamfora dessa i alla fall, den enda anledning jag behaller min 20D ar just for att den har 5 fps, annars har jag ju 5D for allt annat.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Men da ar du ju i en annan kategori, Full Frame..
interpix
Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Men da ar du ju i en annan kategori, Full Frame..
Går väl alldeles utmärkt att jämföra ändå. Någon kanske behöver det extra korta skärpedjupet med FF men andra kanske prioriterar tätning eller utökat dynamiskt omfång i raw.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Jag tror val att K20D inte ar speciellt mycket battre, forutom tatningen, jamfort med 5D..
Skarpedjupet ar valdigt trevligt.. inte sa mycket for att fa min 1.2 bli annu kortare, men det gor stor skillnad med 70 - 200 pa 2.8 jamfort med min 20D..
Skarpedjupet ar valdigt trevligt.. inte sa mycket for att fa min 1.2 bli annu kortare, men det gor stor skillnad med 70 - 200 pa 2.8 jamfort med min 20D..
Norra norrland
Avslutat medlemskap
Överlag när man stirrar på foruminlägg som handlar om dslr-trådar så är det ett dissikerande av höga-iso-brus jämförelser ända ned till minsta atom eller vilken automateld som kameran klarar av. Det är som om tekniken har tagit överhanden om bildskapandet.
Ligger kamerorna i samma prisklass segment så är andemeningen att dessa skall vara konkurrenter.
Då blir det upp till kunden att rannsaka sig själv vilket behov man har.
Är man skjutjärnsfotograf eller sysslar man med landskapsmotiv eller arkitektur eller allt möjligt.
Jag uppfattar canon 40d,sony a700,nikon d300,pentax k20,olympus e3 m.m tämligen jämförbara kvalitetsmässigt vad gäller vilka bilder den medelavancerade amatörfotografen leverar på alla dessa fotosajter.
Ligger kamerorna i samma prisklass segment så är andemeningen att dessa skall vara konkurrenter.
Då blir det upp till kunden att rannsaka sig själv vilket behov man har.
Är man skjutjärnsfotograf eller sysslar man med landskapsmotiv eller arkitektur eller allt möjligt.
Jag uppfattar canon 40d,sony a700,nikon d300,pentax k20,olympus e3 m.m tämligen jämförbara kvalitetsmässigt vad gäller vilka bilder den medelavancerade amatörfotografen leverar på alla dessa fotosajter.
Zewrak
Aktiv medlem
Dagligen så är det 1002 trådar på fotosidan som tar upp det ena bristfälliga testet efter det andra. I alla dessa trådar sitter samma människor och skriver samma sak i varje tråd. Oavsett vilken kamera som testats så är det precis samma saker som sägs i varenda en.
Låt mig summera alla trådar i en sväng så kan vi lägga alla dessa bakom oss
Pentaxianerna säger;
Pentax är vädertätad, bra.
Pentax har stabilisering på alla objektiv, bra.
Pentax är billiga, bra.
Canon är dyra, Dåligt
Canon har stabilisering i optiken, dåligt.
Canon har ingen tätning, dåligt.
Nikon är dyra, Dåligt
Nikon har stabilisering i optiken, dåligt.
Nikon har ingen tätning, dåligt.
Canonierna säger;
Canon har dyr optik, bra.
Canon har stabilisering i sökaren, bra.
Canon behöver ingen tätning, bra.
Pentax är vädertätad, dåligt.
Pentax har ingen stabilisering i sökaren, dåligt.
Pentax är billiga, dåligt.
Nikon är dyra, dåligt
Nikon har har inte lika bra stabilisering i optiken som Canon, dåligt.
Nikon har ingen Canon logga, dåligt.
osv osv.
Det spelar egentligen ingen roll alla som skriver i dessa trådar har redan sina system och tillräckligt med koll för att välja själva. Testerna i tidningar är gjorda för folk som har noll koll, för det är de som orkar läsa skiten som publiceras.
Tester på siter är av tekniknördar som skiter i fotografierna, bara de får pilla på knappar. Innan DSLR'na var det mobiltelefoner, innan dess var det hemdatorer, innan dess var det amatörradio och innan det tågbanor. De är super på att vrida och vända på varenda tekniskpryl in i minsta detalj. Men åter igen, vad spelar det för roll?
Förstår inte varför varenda pentax-, canon-, nikon-ägare eller vilken annan somhelst måste sitta och prisa sin kamera på ett forum och läsa tester på kameror de redan själv har?!
Låt mig summera alla trådar i en sväng så kan vi lägga alla dessa bakom oss
Pentaxianerna säger;
Pentax är vädertätad, bra.
Pentax har stabilisering på alla objektiv, bra.
Pentax är billiga, bra.
Canon är dyra, Dåligt
Canon har stabilisering i optiken, dåligt.
Canon har ingen tätning, dåligt.
Nikon är dyra, Dåligt
Nikon har stabilisering i optiken, dåligt.
Nikon har ingen tätning, dåligt.
Canonierna säger;
Canon har dyr optik, bra.
Canon har stabilisering i sökaren, bra.
Canon behöver ingen tätning, bra.
Pentax är vädertätad, dåligt.
Pentax har ingen stabilisering i sökaren, dåligt.
Pentax är billiga, dåligt.
Nikon är dyra, dåligt
Nikon har har inte lika bra stabilisering i optiken som Canon, dåligt.
Nikon har ingen Canon logga, dåligt.
osv osv.
Det spelar egentligen ingen roll alla som skriver i dessa trådar har redan sina system och tillräckligt med koll för att välja själva. Testerna i tidningar är gjorda för folk som har noll koll, för det är de som orkar läsa skiten som publiceras.
Tester på siter är av tekniknördar som skiter i fotografierna, bara de får pilla på knappar. Innan DSLR'na var det mobiltelefoner, innan dess var det hemdatorer, innan dess var det amatörradio och innan det tågbanor. De är super på att vrida och vända på varenda tekniskpryl in i minsta detalj. Men åter igen, vad spelar det för roll?
Förstår inte varför varenda pentax-, canon-, nikon-ägare eller vilken annan somhelst måste sitta och prisa sin kamera på ett forum och läsa tester på kameror de redan själv har?!
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Tror du har fatt en hel del om bakfoten.
Forst och framst, Canon's objektiv ar inte dyrare an Pentaxs, overlag. Jag tror inte nagon har sagt at tatning ar daligt.
Pa fragan varfor K20D jamfors med 450D, sa svarade jag att jag tror att det ar for att den har 2.3 fps (enligt Pentax).
Forst och framst, Canon's objektiv ar inte dyrare an Pentaxs, overlag. Jag tror inte nagon har sagt at tatning ar daligt.
Pa fragan varfor K20D jamfors med 450D, sa svarade jag att jag tror att det ar for att den har 2.3 fps (enligt Pentax).
Zewrak
Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Tror du har fatt en hel del om bakfoten.
Vad som sägs är att eftersom tätning inte ska räknas alls, eftersom det bara är ett försäljningsknep som vaggar folk i trygghet så de simmar med sin kamera i badbyxorna så är det inte bra.
Den jämförs nog med 450D på grund av att ingen har någon som helst koll på någonting. Med den logiken ska ju Nikon D40 och Canon 5D jämföras också i tester.