Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny test av K20D

Produkter
(logga in för att koppla)
oh lawd...

Det är fan bara i Pentaxforumet såna här hävdelsetrådar dyker upp. Folk sitter verkligen och scannar världens medier efter positiva pentaxtester. Vad är det ni vill bevisa? ett test är ett test och kommer alltid bara vara ett test utförd av en person med sin syn att se på saker, thats it. Vem fan bryr sej igentligen? Ni har ju redan bestämt er för att Pentax är bäst, så varför läsa tester, för att få bekräftelse eller vad? Försäljningen lär väl visa om Pentax är bäst eller inte.

Inte då, ser liknande trådar varje dag oavsett märken. Jag är inte övertygad om att pentax är bäst eller att något annat märke är det heller. Varje kamera oavsett märke har garanterat sin plats.

Det är samma skit som med Linux vs Windows, PC vs Mac, C++ vs Visual Basic, Java vs C#, MySQL vs PostgresSQL. Så fort någon sätter sig vid ett forum på intraweb så är de gudar inom sitt område och det ska diskuteras kors och tvärs vilket som är bäst. Själv har jag en PC och en Mac, programmerar C++ och Visual Basic. Har både MySQL och MS SQL, kör både Windows och *nix. Och snart har jag antingen en Canon 400D eller En olympus e-510 som andra kamera.

Och på samtliga punkter använder jag det som passar bäst till det jag ska använda den till.

Tycker själv att tester är intressanta och speciellt då på nya produkter som K20D. Forumet heter för övrigt Utrustningsfrågor/Pentax så om du tycker det är underligt att det dyker upp testtips här Fredrik undrar jag om du inte hamnat på fel ställe. Appropå fanatiker så ser jag att du i din kamerväska har "dina älskade Nikonprylar"

Bl.a.genom att jag läst många trådar på fotosidan har jag kompletterat med en Sony och en Olympus dslr för att det finns fördelar i de systemen som jag saknar hos Pentax.

Senast ändrad:
-big kahuna- skrev:
oh lawd...

Försäljningen lär väl visa om Pentax är bäst eller inte.

lustigt, läste nyss läste detta :)
.....................................
What Pentax needs to sell more cameras !

"That's such a small and silly looking lens!" (ref. Limited series)

"Wow, look at how big that lens is! He must be a professional!"

-Ever wonder why Canon and Nikon make FAT lenses? It has to do with the human psyche.

Although you and I all agree that compact lenses are easier to carry around and manoeuvre, it's the unnecessarily huge lenses that impress the ignorant potential customers, and ultimately attract attention.

So, Pentax, if you're reading this, beef up your lenses. They won't perform any better, but they'll look professional!

papi skrev:
Tycker själv att tester är intressanta och speciellt då på nya produkter som K20D. Forumet heter för övrigt Utrustningsfrågor/Pentax så om du tycker det är underligt att det dyker upp testtips här Fredrik undrar jag om du inte hamnat på fel ställe. Appropå fanatiker så ser jag att du i din kamerväska har "dina älskade Nikonprylar"

Bl.a.genom att jag läst många trådar på fotosidan har jag kompletterat med en Sony och en Olympus dslr för att det finns fördelar i de systemen som jag saknar hos Pentax.

Ojoj låter dyrt med tre olika system. Varför inte använda ett komplett?

Sen må du vara intresserad av nya produkter, men att så fort ett test visar på något negativt så är du där och idiotförklarar testaren istället för att bara acceptera att folk faktiskt tycker och upplever saker olika? Tycker någon att det är ologiskt att det står ok på isoknappen, so what?

e inte det mest logiskt att jämföra va man får för pengarna?

Kamrorna konkurerar ju i prisklasser annars hade vi väl alla sprungit rundt med en hasselblad h3d eller?

-big kahuna- skrev:
Ojoj låter dyrt med tre olika system. Varför inte använda ett komplett?

Sen må du vara intresserad av nya produkter, men att så fort ett test visar på något negativt så är du där och idiotförklarar testaren istället för att bara acceptera att folk faktiskt tycker och upplever saker olika? Tycker någon att det är ologiskt att det står ok på isoknappen, so what?

Därför att det inte finns ett system som fyller mitt behov fullt ut.

Om man i testet säger att det saknas en dedikerad ISO-knapp när kameran faktiskt har en sådan är det väl ett bra påpekande? Du påstår att jag idiotförklarar testaren men lägg inte dina ord i min mun tack!

Om vi kan återgå till själva testet tycker jag det är intressant att man med DA 18-250 mäter upp 2600 lpph när samma glugg på K10D mäts till 2100 på Photozone. Det verkar mao finns några reella upplösningsfördelar med 14,6 MP även utan att använda absolut toppoptik.

ibbe76 skrev:

So, Pentax, if you're reading this, beef up your lenses. They won't perform any better, but they'll look professional!

Men alltså... långa ljusstarka telen blir lixom stora och tunga. Vilket snille skrev det där? Antagligen ingen person som manövrerar systemkameror allt för ofta?

Absolut och kanske Canon 5D. Entusiaster och profesionella som inte beböver mer än 3 bilder/sekund men som vill ha maximal bildkvalité och många inställningsmöjligheter i ett tätat hus.

Men, Patrick, hur kan du jämföra en Canon 5D med Pentax 20D?
Du använder väl själv Canon, knappas Pentax (ha-ha), borde väl inse att FF bildsensorn (Canon 5D) och APS-C bildsensorn (Pentax 20D) inte riktar sig till samma typ av fotografer.
FF är för fotografer med högsta möjliga krav på resultat, kunna använda ett objektiv, gammalt eller nytt, som det är angivet vid konstruktionen, t.ex. ett ljusstarkt 50mm original objektiv, kostar nästan ingenting alls, ger absolut högsta möjliga skärpa, kan användas till allt, utmärkt till porträtt, försök göra det med cropfaktorn av ca. 1,5 vid APS-C bildsensorn?
Det ger ca. 75mm, ingen bra brännvidd till något motiv egentligen.

FF kommer på bred front, jag själv väntar på att en känd tillverkare av elektronik/optik skall snart släppa sin första D-SLR med FF, jag vill inte på Pentax forumet nämna namnet, men denna tillverkare har tänkt inta marknadsandelar strax efter Canon och Nikon, otroligt bra med tanke på att de tog över D-SLR delen från en annan känd tillverkare, bara för några år sedan.

Visserligen, jag kan oxå säga, - vem bryr sig, eftersom jag anser, att alla tillverkare av kameror idag har lika bra produkter, bara det att jag har några fina objektiv, som bara passar till just en enda bajonett ...

-big kahuna- skrev:
oh lawd...

Det är fan bara i Pentaxforumet såna här hävdelsetrådar dyker upp. Folk sitter verkligen och scannar världens medier efter positiva pentaxtester. Vad är det ni vill bevisa? ett test är ett test och kommer alltid bara vara ett test utförd av en person med sin syn att se på saker, thats it. Vem fan bryr sej igentligen? Ni har ju redan bestämt er för att Pentax är bäst, så varför läsa tester, för att få bekräftelse eller vad? Försäljningen lär väl visa om Pentax är bäst eller inte.

Jag tycker att du ska rannsaka dig själv först.

En 30 sekunders sökning bland dina egna inlägg ger en bild av att ni sitter i samma båt.

Citat från ett av dina tidigare inlägg, och då handlar det bara någon månad sedan:

"Jag ställer mig lite tveksam till tidningen fotos "test" av en del av objektiven. För 80-400 VR t.ex som dom har skrivit ner totalt så är det rena faktafel varför jag tror att man inte testat det objektivet allt för noga."

Att du vill vara en frivillig obetald ambassadör för ett varumärke, se dina ensidiga köp rekommendationer, är det ingen som kommer att ta ifrån dig, men det blir patetiskt när du gång på gång, går in i ett "konkurrerande" märkesforum och kritiserar ensidigt.
Det är trots allt ett Pentax-forum och inga fakta fel eller vilseledande desinformation har skrivits, vad jag kan se, i denna tråd, utan åsiksutbyten.

I alla välmening
Michael

Michael f8 skrev:
Jag tycker att du ska rannsaka dig själv först.

En 30 sekunders sökning bland dina egna inlägg ger en bild av att ni sitter i samma båt.

Citat från ett av dina tidigare inlägg, och då handlar det bara någon månad sedan:

"Jag ställer mig lite tveksam till tidningen fotos "test" av en del av objektiven. För 80-400 VR t.ex som dom har skrivit ner totalt så är det rena faktafel varför jag tror att man inte testat det objektivet allt för noga."

Att du vill vara en frivillig obetald ambassadör för ett varumärke, se dina ensidiga köp rekommendationer, är det ingen som kommer att ta ifrån dig, men det blir patetiskt när du gång på gång, går in i ett "konkurrerande" märkesforum och kritiserar ensidigt.
Det är trots allt ett Pentax-forum och inga fakta fel eller vilseledande desinformation har skrivits, vad jag kan se, i denna tråd, utan åsiksutbyten.

I alla välmening
Michael

Jag orkar inte ge mej in i någon utragen diskussion, men jag ser en rätt stor skillnad här. Att gång på gång hugga på test efter test och vända ut och in på alla argument som dyker upp mot "sitt" märke är onekligen mer fanatiskt än att ge ett svar på en specifik fråga rörande ett objektiv där det faktiskt finns rena faktafel som bör tydliggöras. Jag hävdade inte att testet var felaktigt, utan det var ett ifrågasättande.

mvh

Fredrik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto