ANNONS
Annons

Ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Heybusdriver

Aktiv medlem
Hej!
När jag fyller 14 den 13 oktober har mina föräldrar lovat mig att jag ska få en systemkamera. Jag vill bli fotograf när jag är stor och kommer ha kameran i många år.. hihi. Jag har kollat lite på Nikon d80, Canon eos 30d, 350d och 400d. Men jag vet inte fördelar och nackdelar med dessa, därför frågar jag er. Kanske ni kan ge mig tips på en helt annan modell med? Jag har inga bamsehänder så kameran behöver ju inte vara gigantiskt stor eller något sådant..
Jätte glad för svar,
Ellen.

Alla 40 tittar nog bara in för att se hur din tråd skiljer sig från dom andra om köpråd inför systemkameror :)

Kolla dom tidigare trådarna så kanske du har en blick om vad du vill ha.

Canon EOS 350D

350D är en äldre kamera och troligtvis inte så aktuell när du fyller år, dock är den fortfarande mycket bra. Den har ersats av Canon EOS 400D

Canon EOS 400D

Detta är Canons "enklaste" kamera eller ingångskamera till deras system. Den är riktad mot personer som är nybörjare men som vill utvecklas. Den ahr alla funktioner som man kan förvänta sig av en kompetend systemkamera. Den är ganska "lagom" på det mesta. Ganska liten och smidig.

Canon EOS 30D

Denna kamera vänder sig till personer som har fotograferat ett tag och har lite mer "krav" angående kamerans ergonomi, funktioner och prestanda. Den har alla funktioner som 400D har men lite mer av det och kasnke lite förbättrat. En mycket bra kamera att växa i. Den är större och tyngre än 400D och snabbare i seriebildtagningen, alltså bra vid sportfotograering. Det kommer dock inom en snar framtid en helt ny kamera som skall ersätta 30D.

Nikons D40x kan motsvara Canons 400D och D80 är väl ungefär som en Canon 30D

Notera nu att alla dessa kameror fungerar bra som nybörjarkameror men dom kostar lite olika. Alla duktiga fotografer kan också använda dom billigaste kamerorna.

Bildkvalitetsmässigt är det inga större skillnader mellan kamerorna eller modellerna. Prova kamerorna i en butik och ta den som känns skönast. Dom flesta har valt Canon, om det beror på att dom är bättre eller har lyckats med marknadsföringen eller har mer resurser till reklam låter jag vara osagt, men Nikon och Canon är dom stora företagen på marknaden och det betyder bra sortiment på deras produkter och inget krångel.

Lycka till och grattis i förskott.

Tack, har fått en lite mer uppfattning av kamrerna nu. Skulle vilja ha en kamera som tar kortet ganska direkt när man klickar, eftersom min stora syster hopptävlar och jag skulle vilja kunna få fina bilder när hon är över hindret och det tar bara några sekunder innan hon är nere på andra sidan igen. Sen tror jag pappa kommer vilja låna den lite och fotografera bilar på mantorp och annat så den får gärna ta fotot snabbt. Imorgon ska vi åka ner och kolla på stan efter kameror så jag får känna hur dem känns, det är nog ganska viktigt att den är skön att hålla i? Ersättaren till Canon eos 30d (40d eller vad den kommer heta) kanske blir lite för "professionel" eller hur det stavas för mig, vill helst inte ha en kamera med massvis av 1.000 funktioner och som man måste fotat med någon systemkamera innan för att förstå det mesta av. Vet du om det finns någon bra hemsida med kamror som man kan ladda hem ifrån? Kollat lite på prisjakt.

Kul att du ska bli med systemkamera! Jag fick min första kamera för två år sedan, och har sedan dess hunnit uppgradera två gånger då jag insett att jag vill ha lite mer. Jag har nyss köpt en Nikon D40, och läste väldigt mycket på www.kenrockwell.com dessförinnan, så många av synpunkterna nedan är sånt jag som nybliven systemkameraägare kommit fram till verkar vettigt eller som jag läst på ovanstående sida, och ett par andra.

*Ett digitalkamerahus är INTE en investering. Om ett år eller två så kommer det finnas bättre kameror ute på marknaden som är både billigare och bättre än de som finns ute idag. Ett objektiv däremot, ÄR en investering eftersom man förmodligen kommer att ha lika stor nytta av det under flera år, och dess ekonomiska värde klingar inte av alls lika fort som en kameras dito. Därför anser jag att man definitivt inte ska köpa en kamera framför en billigare annan kamera för att den "kommer att stå sig längre". Nej, ska man välja en kamera framför en annan är det för att man verkligen behöver funktionerna på den ena som inte finns på den andra (svårt nog att avgöra för en som inte är insatt, jag vet)

*Bildkvalitén är ganska lika från alla systemkameror, och det spelar väldigt liten roll om man har en kamera med 6 megapixel eller 10 megapixel. Det är hur kameran är att hantera som är helt avgörande. T ex hur den känns i handen, och knappar och reglage gör det man vill. Det vill säga hur mycket kameran är i vägen när man vill göra de bilder man tänkt sig.

Angående specifika kameror så är det väldigt svårt, då det beror på budget, vad man tänkt fota, och vad man har för andra önskemål på kameran.

Jag köpte min Nikon D40 på grund av priset, storleken, och att den verkade lättare att hålla i och justera än de övriga i samma prisklass, och jag är väldigt nöjd. Hade jag behövt något mer avancerat så tror jag att jag hade köpt en D80.
Canon har förvisso fler och snabbare (ljusare) objektiv att välja på, men nikon har det väldigt intressanta 18-200 objektivet med bildstabilisering.
Om man köper en D40 innan den 1 september så får man 830 kronor tillbaka från nikon, vilket betyder att den hamnar under 4000 (kostar 4790 hos elgiganten), vilket är ett väldigt bra pris. För resten av pengarna kan man köpa ett objektiv som passar en, och som man kan ha länge.

Det beror som sagt lite på vad du tänkt fota.

Senast ändrad:
Heybusdriver skrev:
Tack, har fått en lite mer uppfattning av kamrerna nu. Skulle vilja ha en kamera som tar kortet ganska direkt när man klickar, eftersom min stora syster hopptävlar och jag skulle vilja kunna få fina bilder när hon är över hindret och det tar bara några sekunder innan hon är nere på andra sidan igen. Sen tror jag pappa kommer vilja låna den lite och fotografera bilar på mantorp och annat så den får gärna ta fotot snabbt. Imorgon ska vi åka ner och kolla på stan efter kameror så jag får känna hur dem känns, det är nog ganska viktigt att den är skön att hålla i? Ersättaren till Canon eos 30d (40d eller vad den kommer heta) kanske blir lite för "professionel" eller hur det stavas för mig, vill helst inte ha en kamera med massvis av 1.000 funktioner och som man måste fotat med någon systemkamera innan för att förstå det mesta av. Vet du om det finns någon bra hemsida med kamror som man kan ladda hem ifrån? Kollat lite på prisjakt.

I stort sett alla systemkameror tar bilden utan fördröjning, så det är nog inte så stor skillnad mellan dem. Jag tror att du kommer att vilja ha en Canon, då du tänkt använda kameran till snabba motiv, och där har Canon lite övertaget med sina många objektiv och är lite billigare än Nikons. Canon 400D har dessutom 9 punkters autofokus, medan Nikon d40 bara har tre, vilket kan vara en nackdel då man behöver ha rätt fokus snabbt. Köper man en 400D innan 31 augusti så får man dessutom 700 kronor tillbaka från canon. Finns länkar till höger på denna sidan: http://fotokungen.jetshop.se/default.aspx

Jag tror du är inne på rätt spår, åk och känn på kamerorna. Det är viktigt att de känns bekväma att hålla i. Tycker även att det är helt klart underlättar om tar den tillverkare som man själv tycker presenterar inställningar och sådant på ett vettigt sätt. Det underlättar när man lär sig kameran om den är upplagd på ett vettigt sätt så man slipper stå och leta efter inställningar. Tycker även att både pentax och sony gör vettiga kameror, det är helt klart smidigt att ha bildstabilisering i kamerahuset så att man får det på alla objektiv.

I övrigt tycker jag inte det är så stor skillnad i funktionaliteten de olika kamerorna emellan. T ex det här du sade om "kamera som tar kortet ganska direkt när man klickar" funkar med alla systemkameror. Det handlar mest om att lära sig använda den på ett bra sätt och det kommer med tiden.

Hej! Gillar canon eos 350d och 400d då ingen av dem var så jätte stor eller väldigt tung, eftersom jag har små händer var dem väldigt sköna att hålla i. Vi har inte kollat på någon nikon ännu men det kommer vi säkert göra snart. Vet du/eller någon annan, om det finns någon bra hemsida att köpa kamera ifrån, om man får det lite billigare och är säkert? Eller är det absolut bästa att köpa direkt från affären?

Heybusdriver skrev:
Hej! Gillar canon eos 350d och 400d då ingen av dem var så jätte stor eller väldigt tung, eftersom jag har små händer var dem väldigt sköna att hålla i. Vi har inte kollat på någon nikon ännu men det kommer vi säkert göra snart. Vet du/eller någon annan, om det finns någon bra hemsida att köpa kamera ifrån, om man får det lite billigare och är säkert? Eller är det absolut bästa att köpa direkt från affären?

Trevligt att du gillar 400D, själv tycker jag att den (och 350D) är alldeles för små, annars en bra kamera. Eftersom kameran är så liten som den är blir det lätt ganska instabilt om du anväder längre telen, men detta kan hjälpas av till en viss del av ett batterigrepp.

www.cyberphoto.se tycker jag (och säkert många andra) är ett väldigt bra ställe att göra sina fotoinköp hos. Själv har jag beställt där ett antal gånger och det har fungerat lika bra varje gång, bra och snabb leverans. Hur priset ligger i förhållande till fysiska butiker har jag inte riktigt koll på, men jag antar att det är lite billigare. Vidare finns ju också www.scandinavianphoto.se som också har en del foto prylar, har dock ingen erfarenhet av av dom.

Lycka till med ditt köp!

Scandinavianphoto kan jag varmt rekommendera, de har kunnig och trevlig personal. Cyberphoto har jag också bara hört bra saker om.

Vet inte vart du bor men båda två ovannämda ställen har butiker du kan gå till också om du vill och bor i närheten.

Relativt nya www.fotovideo.se är trevliga att ha med också och har butik i Stockholm.

Nybörjarens största problem är att se horisonten. Vad innehåller kameraväskan när man har handlat "klart".

Den stora frågan är om du kommer att nöja dig med hus + vidvinkelzoom + telezoom av enklare /billigare slag. Eller nöjer du dig inte förrän du har "ALLT".

Det är väldigt svårt att veta.

Men som 14 år så hade jag satsat på en billigare lösning. Det finns flera argument.
Du är ung och som ung:
Ute med kompisar.
Reser.
Är man lite mer blåögd. (Visst man blir bestulen som gammal också).
Man är betydligt mer aktiv och vågar mer och saker slås därmed sönder lättare.
Med en billig kamera kan du enklare(läs billigare) byta till ett annat kamerasystem när du senare vet vad du vill ha resten av livet.

Jag hade utan tvekan satsat på skakningsreducering i huset och valt billigare optik. Tyvärr utesluter jag därmed både Nikon & Canon.

Ljusstark optik till kameran är väldigt dyrt och som ngn skrev en investering på lång sikt.
Så jag hade valt billigare, lättare, mindre ljusstark optik och kompenserat det med skakningsreduceringen i huset.

När det gäller val av inköpskälla kan man väl generellt säga, att ifall man är grön så brukar den hands-on service man kan få i en fotoaffär vara värt det något högre pris man vanligen får betala där. Det kan finnas fördelar med att handla i fysiska butiker även ifall man är tekniskt erfaren. Själv handlar jag såväl i dessa som på nätet.

När det gäller Internetköp av foto-prylar så finns det två mycket väletablerade nätbutiker som är helt seriösa och som det är säkert att köpa ifrån. Den ena är Scandinavian Photo. De har faktiskt också butiker på tre platser - Stockholm, Göteborg (Mölndal) och Bankeryd, så där kan du få det bästa av de två världarna, ifall du bor lämpligt till. Den andra är CyberPhoto, som brukar vara ytterligare en aning billigare, snabbast på att leverera och har en kundservice som är den bästa jag har mött någonstans på hela Internet, oavsett branch. De har också en butik, fast i Umeå, så den ligger väl inte riktigt lika bra till för de flesta. Givetvis finns det även andra nätbutiker, men dessa båda ligger f.n. i en klass för sig själva.

Här kommer ju också in en moralisk aspekt. Ifall vi alla går och "klämmer på" prylarna i de fysiska butikerna, men sedan handlar enbart på nätet, så kommer det med tiden förstås inte att finnas några ställen kvar att gå och kolla in grejorna på. Denna utveckling pågår ju redan - väldigt många fotoaffärer med ett bra sortiment och kvalificerad personal har fått lägga ner eller magrats ut till en okvalificerad nivå. Kodak Image-kedjan köptes upp av FotoQuick för några år sedan, och FotoQuick köptes sedan i sin tur upp i höstas av mobiltelesäljarna Aircall. Därvid realiserades i stort sett hela fotosortimentet ut, och Aircall kommer i fortsättningen att bara erbjuda ett begränsat antal av digitala kameror och ett ännu mera begränsat urval av tillbehör. De äldre fotokunniga expediterna verkar man också ha slängt ut och ersatt med "billigare ungdomar".

Edit:
Medan jag omsorgsfullt :) plitade ner mitt svar hann flera andra komma emellan, alltifrån Albin Wahlgren och till Erik Schalins friska åsikter.

Senast ändrad:
varför inte ?

jag kan varmt rekomendera konica minolta dynax 5D
den borde finnas på blocket eller liknande,iofs så kanske inte 3 bilder/sek räcker för hästhoppning men ska det gå snabbare så kostar det.
den har skakreducering och min funkar perfekt!
tycker nikon och canon får för mycket plats här så jag slår ett slag KM =)

Nöjd 14-åring

Hej! Jag köpte en systemkamera till min 14-åring i vintras. Är säker på att du blir nöjd med vilken kamera du än väljer/får. Eftersom jag redan hade Nikon blev valet en D80 - det går lätt att låna objektiv från pappa :)

Gå absolut till en butik och känn på kamerorna - passar det för dig med en "liten" kamera är både Nikon D40 och Canon 400D bra val. (Båda dessa hus kan bli bra reservkameror om du senare vill skaffa något ännu bättre).

Nikon: de har just nu en kampanj - om man handlar före sista Augusti får man tillbaks 90 Euro (Nikon Europa fyller 90år) = 830 kronor.
Ett D40 kit hamnar då på ca 4200 kronor.

Eftersom du/ni vill fota en del sport behövs ett till objektiv. Egentligen "måste" man ha ett ljusstarkt tele för xx.xxx kronor men det går bra att klara sig på tex Nikons nya 55-200 mm som dessutom har VR (antiskak). Det här objektivet kostar knappt 3000:-
OBS att du inte kan använda en del gamla (billiga) objektiv till D40 eftersom den saknar autofokusmotor i kamerahuset. Här blir det plus till Canon som däremot har sämre sökarbild.

Slutsats: välj det som känns bäst men tänk på att så snart det går (julklapp ?) komplettera med en telezoom (de flesta kameror säljs med ett "kitobjektiv" som täcker normal brännvidd, tex 18-55mm.

Lycka till !

Hej! Vi har bara en väldigt gammal systemkamera, tror det är en Nikon men vet inte om dens objektiv funkar till dem nyare Nikon. Kanske har 2 - 3 objektiv till den, men isåfall kan vi kolla det eftersom det vore ganska bra :):)

Heybusdriver skrev:
Hej! Vi har bara en väldigt gammal systemkamera, tror det är en Nikon men vet inte om dens objektiv funkar till dem nyare Nikon. Kanske har 2 - 3 objektiv till den, men isåfall kan vi kolla det eftersom det vore ganska bra :):)
Läs på dem och skriv vad det är...

Heybusdriver skrev:
Hej!
När jag fyller 14 den 13 oktober har mina föräldrar lovat mig att jag ska få en systemkamera. Jag vill bli fotograf när jag är stor och kommer ha kameran i många år.. hihi. Jag har kollat lite på Nikon d80, Canon eos 30d, 350d och 400d. Men jag vet inte fördelar och nackdelar med dessa, därför frågar jag er. Kanske ni kan ge mig tips på en helt annan modell med? Jag har inga bamsehänder så kameran behöver ju inte vara gigantiskt stor eller något sådant..
Jätte glad för svar,
Ellen.

Tjenare!
Jag äger en D40x och den rekomenderar jag starkt.
Om det är något?!

/ Jansson.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar