Kul att du ska bli med systemkamera! Jag fick min första kamera för två år sedan, och har sedan dess hunnit uppgradera två gånger då jag insett att jag vill ha lite mer. Jag har nyss köpt en Nikon D40, och läste väldigt mycket på
www.kenrockwell.com dessförinnan, så många av synpunkterna nedan är sånt jag som nybliven systemkameraägare kommit fram till verkar vettigt eller som jag läst på ovanstående sida, och ett par andra.
*Ett digitalkamerahus är INTE en investering. Om ett år eller två så kommer det finnas bättre kameror ute på marknaden som är både billigare och bättre än de som finns ute idag. Ett objektiv däremot, ÄR en investering eftersom man förmodligen kommer att ha lika stor nytta av det under flera år, och dess ekonomiska värde klingar inte av alls lika fort som en kameras dito. Därför anser jag att man definitivt inte ska köpa en kamera framför en billigare annan kamera för att den "kommer att stå sig längre". Nej, ska man välja en kamera framför en annan är det för att man verkligen behöver funktionerna på den ena som inte finns på den andra (svårt nog att avgöra för en som inte är insatt, jag vet)
*Bildkvalitén är ganska lika från alla systemkameror, och det spelar väldigt liten roll om man har en kamera med 6 megapixel eller 10 megapixel. Det är hur kameran är att hantera som är helt avgörande. T ex hur den känns i handen, och knappar och reglage gör det man vill. Det vill säga hur mycket kameran är i vägen när man vill göra de bilder man tänkt sig.
Angående specifika kameror så är det väldigt svårt, då det beror på budget, vad man tänkt fota, och vad man har för andra önskemål på kameran.
Jag köpte min Nikon D40 på grund av priset, storleken, och att den verkade lättare att hålla i och justera än de övriga i samma prisklass, och jag är väldigt nöjd. Hade jag behövt något mer avancerat så tror jag att jag hade köpt en D80.
Canon har förvisso fler och snabbare (ljusare) objektiv att välja på, men nikon har det väldigt intressanta 18-200 objektivet med bildstabilisering.
Om man köper en D40 innan den 1 september så får man 830 kronor tillbaka från nikon, vilket betyder att den hamnar under 4000 (kostar 4790 hos elgiganten), vilket är ett väldigt bra pris. För resten av pengarna kan man köpa ett objektiv som passar en, och som man kan ha länge.
Det beror som sagt lite på vad du tänkt fota.