Annons

Ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
hej
Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här frågan eftersom jag inte är en märkesnörd utan helt enkelt ute efter en ny systemkamera som fyller mina krav å inte tycker försäljare hjälper mig i frågan, de vill sälja märke. Märke spelar ingen roll för mig

Enkel att använda
bra ljusinsläpp, alltså tar bra foton i mörker med minimalt brus
liten då mina händer är små har jag problem med de större husen
Bra objektiv som klarar nattfoton bra

Har just nu en canon g1x för kvälls foton men har stört mig på den vikbara skärmen som känns mest i vägen
och Nikon L840 för all annan fotografering, gillas skarpt för sin enkelhet men bildkvaliten är ojämn

Finns det EN kamera som kan användas som fyller mina krav?

tacksam för seriösa svar
/nini

Om det är den första G1 X och att skärmen står ut på sidan så är det ju bara att vrida runt den och lägga in den mot kamerahuset igen.

Ska det vara bra i svagt ljus titta på någon fullformatkamera, med ljusstark optik, vilket tyvärr oftast innebär att de blir stora. Sonys A7SII eller A7II är dock ganska små så de kanske skulle kunna passa. Av dessa är A7SII den ljuskänsligaste. Till dem väljer du lämligen något skarpt ljusstarkt Zeiss designat objektiv. Både hus och optik kostar dock en del

Om det är den första G1 X och att skärmen står ut på sidan så är det ju bara att vrida runt den och lägga in den mot kamerahuset igen.

skrattar så tårna rinner ( å nä ingen blondin :) ..) men min skärm har varit lite trög att vika upp och jag har varit för rädd att "ta i" å inte tyckt det känns som den går att ändra mer än fälla ut och inget har stått i manualen... det här gjorde min dag i alla fall i användarvänlighet :D

Den är lite otymplig men trots det rätt liten, ligger inte riktigt bra i händer med sin 4 kantighet och rec knappen sitter dumt att det är lätt trycka på den när man håller i kameran
haha skrattar än

Ska det vara bra i svagt ljus titta på någon fullformatkamera, med ljusstark optik, vilket tyvärr oftast innebär att de blir stora. Sonys A7SII eller A7II är dock ganska små så de kanske skulle kunna passa. Av dessa är A7SII den ljuskänsligaste. Till dem väljer du lämligen något skarpt ljusstarkt Zeiss designat objektiv. Både hus och optik kostar dock en del

hej, tack för ditt svar
ja de kostar men tror efter att ha läst att av dom 2 kanske A7ll skulle kunna passa, sll var väl mer åt film i mörker, jag filmar väldigt sällan och med tanke på priset så går den nog bort i dagsläget.
sony hade även en enklare ej fullformat A6000 som kanske kan fungera, såg väldigt liten ut , men får gå kika klämma på bägge innan.

( läste på om dom på Kamera& Bild)
Jag är ff på hobbynivå som vill mer än jag kan tror jag, men tycker om det jag gör

jämfört lite även om det säkert inte egentligen går

de alternativ som jag fick med vad jag har

http://www.valuebasket.se/sv_SE/Son...6675404)-(Black)/mainproduct/view/15843-AA-BK
objektivet här är väl jämförbart med det fasta på min G1x?
något annat som skulle kunna passa mina behov bättre, vilket ? finns en lista på länken nedan

[URL="]http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A6000-versus-Canon-PowerShot-G1X___942_769[/URL]

hej, tack för ditt svar
ja de kostar men tror efter att ha läst att av dom 2 kanske A7ll skulle kunna passa, sll var väl mer åt film i mörker, jag filmar väldigt sällan och med tanke på priset så går den nog bort i dagsläget.
sony hade även en enklare ej fullformat A6000 som kanske kan fungera, såg väldigt liten ut , men får gå kika klämma på bägge innan.

( läste på om dom på Kamera& Bild)
Jag är ff på hobbynivå som vill mer än jag kan tror jag, men tycker om det jag gör

Ja, det stämmer A7IIS är väl främst tänkt för filmare, men mörkerprestanda är bra även för stillbild.
A7II är dock inte dålig den heller, och betydligt billigare. A7II:an har dessutom fler pixlar vilket kan vara bra om du vill beskära eller göra extremt stora bilder.

Vad det gäller A6000 så blir det ungefär lika brusigt på 800iso som det blir med en A7II på 1600 iso.
Dvs väljer du mindre sensor kan du kompensera genom att välja ljusstarkare optik (i vart fall om sådan finns att köpa). Det här innebär att om du behöver köpa ljussvagare optik för att få råd med fullformatsensorn kanske du inte vinner något med det större formatet.

Ja, det stämmer A7IIS är väl främst tänkt för filmare, men mörkerprestanda är bra även för stillbild.
A7II är dock inte dålig den heller, och betydligt billigare. A7II:an har dessutom fler pixlar vilket kan vara bra om du vill beskära eller göra extremt stora bilder.

Vad det gäller A6000 så blir det ungefär lika brusigt på 800iso som det blir med en A7II på 1600 iso.
Dvs väljer du mindre sensor kan du kompensera genom att välja ljusstarkare optik (i vart fall om sådan finns att köpa). Det här innebär att om du behöver köpa ljussvagare optik för att få råd med fullformatsensorn kanske du inte vinner något med det större formatet.

Du har en poäng där får ut å se vad som finns och vad båda alternativen slutar på totalt och sedan jämföra det med mina önskemål och hur det känns, för det ska vara bättre än det jag har :) .

Jag föreslår en googling på Fuji, X-serien.

Billigast är en beg XM-1 (ca 2 000:- utan optik), men du kan ju se på de andra i X-serien. Generellt är de små, bra optik och bra brus och jag gillar att Fujis X ger fotografen i dig en chans att äga kameran.
Jag kör JPEG, vill inte lägga tid på efterarbete och är nöjd. Även med ISO 12 800 och svartvitt - brus jomenvisst - men känslan i bilden gör behovet av rakbladsvassa pixlar ointressant.
Än billigare är ju XA-1, med "normal" Bayer-typ sensor, men i övrigt samma som XM-1.

-J!

Jag föreslår en googling på Fuji, X-serien.

Billigast är en beg XM-1 (ca 2 000:- utan optik), men du kan ju se på de andra i X-serien. Generellt är de små, bra optik och bra brus och jag gillar att Fujis X ger fotografen i dig en chans att äga kameran.
Jag kör JPEG, vill inte lägga tid på efterarbete och är nöjd. Även med ISO 12 800 och svartvitt - brus jomenvisst - men känslan i bilden gör behovet av rakbladsvassa pixlar ointressant.
Än billigare är ju XA-1, med "normal" Bayer-typ sensor, men i övrigt samma som XM-1.

-J!

tack för ditt tips, ska ge mig ut å googla fakta å läsa på. Köpte senaste kamera guide med tester på väldigt många olika kameror och objektiv. Där fanns x-A2 med ser jag nu, kan inte skilja så mycket på dom.

I den fanns även Sony A6000 som fått bra kritik nästan överallt som en uppstickare med bildkvalité jämförbart i betydligt dyrare kamera klass än den själv. Tänker på tips jag fått innan

En reflektion när vi pratar om kameror för nattfotografi:
Tråden nämner kameror som är bra vid höga iso, och det kan förstås vara en fördel men det beror lite på vad det är för bilder man tar.

Fotograferar man rörliga motiv är det förstås högt iso som gäller. Är det stillastående motiv kan man lika gärna eller kanske snarare ännu hellre använda så lågt iso som möjligt. Det ger mindre brus och rikare färger. Men det fordrar förstås att man har ett bra stativ. Så om TS fotograferar landskap eller arkitektur eller liknande på natten kan det vara bra att försöka klämma in ett bra stativ i budgeten också om hon inte redan har ett, när hon väljer kamera.

Jag behövde ett stativ och hittade för 749:- ett Velbon 638 Videostativ på MediaMarkt. Lätt, stabilt nog, klart bättre än de dyrare som fanns i hyllan. Bra inställningsmöjligheter med vev, friktionsbromsar etc. Att det har ett panoreringshandtag (lätt avtagbart) stör inte.

-J!

jodå jag har stativ 2 st :) ett mindre att ta med vid enklare tillfällen och ett rejält stabilt

Jag fotar både stillastående och rörligt men inte lika ofta.

samsung nx500

läst på nu och denna låter (ser bra ut) någon med erfarenhet med den, provat fota ett tag?

och liten men även fujifilm x-T10 men det verkar "stor" som min jag har nu

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-10 kl. 15.25.19.png
    Skärmavbild 2015-12-10 kl. 15.25.19.png
    294.1 KB · Visningar: 43
läst på nu och denna låter (ser bra ut) någon med erfarenhet med den, provat fota ett tag?

och liten men även fujifilm x-T10 men det verkar "stor" som min jag har nu

Jag hade nog undvikit den dels på grund av alla rykten att Samsung är på väg bort från kameramarknaden. Dels för att den saknar sökare vilket gör det svårare att hålla kameran stadigt då du inte kan ta stöd mot huvudet vilket i sin tur gör det svårare att fotografera på fri hand i svagt ljus.
Slutligen har Samsung extremt lågt andrahandsvärde som inte lär bli bättre av nedläggningsrykena. Dvs om du trots allt väljer märket köp det begagnat.

Mycket intressant kamera, och bra bildkvalitet i förhållande till sin storlek gör att det nog blir den kamera som jag själv kommer att skaffa härnäst.

Väldigt bra objektiv som finns till den (och övriga Fuji X-hus), och ofta både skarpare och ljusstarkare objektiv än vad som normalt finns till Sony och m4/3 (Panasonic/Olympus). Sony har en del bra fasta normalobjektiv ifrån Zeiss, men går aannars ofta upp lite i pris och storlek (samt inte riktigt lika fina zoomar tycker jag som finns till Fuji).

Finns dock ingen kamera som är rätt för alla, så gå in till butik och prova den. Men väl värd att överväga även för dig skulle jag misstänka.

Jo, Samsung har lågt begvärde och kanske lägger ner. Skall msn däremot bara ha kamerahus och 16-50 och sluta där - d v s köra som kampaktkamera kan det säkert vara OK. Jag skulle dock skippa p g a ingen sökare.

Fuji XT10 har jag inte men väl XT1. De har ungefär samma storlek och har samma bildkvalitet. Fokuserar ofta snabbt och tycker man om fysiska rattar och knappar är den väldigt lätt att ställa in och även att lära sig inställningar och fotografering. Bra brusprestanda och fina JPEGbilder rakt ur kameran. Båda kitobjektiven 16-50 och 18-50 är bra och betydligt bättre än ffa Sonys 16-50. Samsungs 16-50 ligger emellan Sonys och Fujis enklare 16-50. Fuji 18-50 håller riktigt hög klass.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto