Annons

Ny systemkamera, en liten fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Petro

Aktiv medlem
Hej på er.
Köpte mig en D5000 som ingång till DSLR-världen och har en liten fråga.
Varför klarar inte kameran mer än 30sek på avtryckaren? Det är väl en mjukvarofråga och att tillåta mer ska väl gå? Typ 300sek, 600sek osv efter eget tycke? Eller finns det annat som begränsar? En remote och bulb fixar kanske biffen men jag tycker att det skulle finnas inbyggt... ;(

Vad är det jag inte ser/förstår här?

Tack.
 
Hej!

Jag är osäker på hur du menar.

Menar du att kameran stänger av sej, om du håller nere avtryckaren mer än tretti sekunder?

Eller att du inte kan ställa in längre slutartid än tretti sekunder?

Det lär väl bero på att det i moderna kameror går åt batteri hela tiden slutaren hålls öppen.

/Strmbrg,
 
Det är en begränsning som finns även hos Nikons allra dyraste kameror. Det antas helt enkelt att ingen skulle vilja stå och hålla ner avtryckaren i mer än en halv minut.
För riktigt långa slutartider får man ställa kameran i läge "bulb" (ploppar fram om man i M-läge ökar tiden över 30 sekunder) och använda en trådutlösare med låsbart avtryck eller en IR-fjärrutlösare.
Jag vet inte om D5000 har ingång för tråd-fjärr, men annars har den säkert IR-fjärrmöjlighet. En dylik mojäng kostar inte särskilt mycket.
 
Hej!

Jag är osäker på hur du menar.

Menar du att kameran stänger av sej, om du håller nere avtryckaren mer än tretti sekunder?

Eller att du inte kan ställa in längre slutartid än tretti sekunder?

Det lär väl bero på att det i moderna kameror går åt batteri hela tiden slutaren hålls öppen.

/Strmbrg,

Nja, jag menar att man kan välja upp till (max) 30sek som slutartid, efter det finns endast "bulb". Då får man ju hålla nere avtryckaren manuellt alternativt använda en sån här "remote control" som man kopplar till kameran som håller in avtryckaren automatiskt...
Just detta, varför kan jag inte välja 1 minut, 5, 10, 15 minuter i kameran direkt...om jag nu vill ta långa nattfoton till exempel?

Har lite svårt att göra mig förstådd kanske då jag inte kan alla termer och ord i denna värld... :)

Tack!
 
Nja, jag menar att man kan välja upp till (max) 30sek som slutartid, efter det finns endast "bulb". Då får man ju hålla nere avtryckaren manuellt alternativt använda en sån här "remote control" som man kopplar till kameran som håller in avtryckaren automatiskt...
Just detta, varför kan jag inte välja 1 minut, 5, 10, 15 minuter i kameran direkt...om jag nu vill ta långa nattfoton till exempel?

Har lite svårt att göra mig förstådd kanske då jag inte kan alla termer och ord i denna värld... :)

Tack!

Tekniskt går det ju hur bra som helst att erbjuda, men det är helt enkelt en av Nikon (och de flesta andra tillverkare) oprioriterad funktion.
 
Nja, jag menar att man kan välja upp till (max) 30sek som slutartid, efter det finns endast "bulb". Då får man ju hålla nere avtryckaren manuellt alternativt använda en sån här "remote control" som man kopplar till kameran som håller in avtryckaren automatiskt...
Just detta, varför kan jag inte välja 1 minut, 5, 10, 15 minuter i kameran direkt...om jag nu vill ta långa nattfoton till exempel?

Har lite svårt att göra mig förstådd kanske då jag inte kan alla termer och ord i denna värld... :)

Tack!

Nikon har en liten smidig fjärr som passar i en liten ficka som fästes på remmen. Den kostar väl runt tvåhundra (?) vilket kan synas dyrt då man betraktar den.
Det är ett jättebra tillbehör dock, som jag haft mycket nytta av.

Speciellt vid självporträtt:

Montera på ett litet bordsstativ. (Tex mini-Manfrotto)
Fäll ihop benen till ett handgrepp att hålla kameran med.
Ställ dej framför vad-du-nu-vill-stå-framför.
Rikta in kameran mot dej och vad-du-nu-har-bakom-dej.
Fyra av kameran med fjärren.

Mycket bättre än att försöka fumla med kameran bakochfram och råka tappa den i marken!

:)

/Strmbrg
 
Nja, jag menar att man kan välja upp till (max) 30sek som slutartid, efter det finns endast "bulb". Då får man ju hålla nere avtryckaren manuellt alternativt använda en sån här "remote control" som man kopplar till kameran som håller in avtryckaren automatiskt...
Just detta, varför kan jag inte välja 1 minut, 5, 10, 15 minuter i kameran direkt...om jag nu vill ta långa nattfoton till exempel?

Har lite svårt att göra mig förstådd kanske då jag inte kan alla termer och ord i denna värld... :)

Tack!

Jag fattade precis vad du menade första gången, tror de andra som svarade inte läste så noga. Jag har också retat mig på 30 sekundersgränsen, varför inte längre, nu måste jag köpa en intervalometer om jag ska stacka bilder med slutartider längre än 30 sek.

Edit: Kan en anledning vara att de (tillverkarna) inte kan garantera rätt ljusmätning? Inte för att jag skulle brytt mig om det man får väl chimpa lite och räkna några steg i huvudet.
 
Jag fattade precis vad du menade första gången, tror de andra som svarade inte läste så noga. Jag har också retat mig på 30 sekundersgränsen, varför inte längre, nu måste jag köpa en intervalometer om jag ska stacka bilder med slutartider längre än 30 sek.

Edit: Kan en anledning vara att de (tillverkarna) inte kan garantera rätt ljusmätning? Inte för att jag skulle brytt mig om det man får väl chimpa lite och räkna några steg i huvudet.

Ja det med svårighetn ge pålitlig ljusmätning borde ha en del med saken att göra...men vill man själv köra en viss (lång) tid borde ju valmöjligheten finnas ändå.
Jag tror det inte ses som en särdeles viktig funktion tyvärr, kan inte vara nån kostnad iaf som hindrar det att finnas tex "1 min> 2 min> 4 min> 8 min" som manuellt inställbara tider...
 
Ja det med svårigheten att ge pålitlig ljusmätning borde ha en del med saken att göra...men vill man själv köra en viss (lång) tid borde ju valmöjligheten finnas ändå.
Jag tror det inte ses som en särdeles viktig funktion tyvärr, kan inte vara nån kostnad iaf som hindrar det att finnas tex "1 min> 2 min> 4 min> 8 min" som manuellt inställbara tider...


(blev visst dubbelpost nu, stavfel skulle rättas, blev feltryck, på citatknappen...)
 
Det är en begränsning som finns även hos Nikons allra dyraste kameror. Det antas helt enkelt att ingen skulle vilja stå och hålla ner avtryckaren i mer än en halv minut.
För riktigt långa slutartider får man ställa kameran i läge "bulb" (ploppar fram om man i M-läge ökar tiden över 30 sekunder) och använda en trådutlösare med låsbart avtryck eller en IR-fjärrutlösare.
Jag vet inte om D5000 har ingång för tråd-fjärr, men annars har den säkert IR-fjärrmöjlighet. En dylik mojäng kostar inte särskilt mycket.


Men det ar val ingen som haller avtryckaren nere i 30 sekunder? Man trycker en gang och sen ar slutaren oppen lika lange som du har stallt slutartiden till..

Dock sa haller jag med, varfor ar det sa?
 
Men det ar val ingen som haller avtryckaren nere i 30 sekunder? Man trycker en gang och sen ar slutaren oppen lika lange som du har stallt slutartiden till..

Dock sa haller jag med, varfor ar det sa?

För att fota längre än 30sek så måste vi välja "bulb" och därmed hålla inne avtryckaren manuellt, ja, tyvärr som det är nu. Det finns dock avtryckare att köpa, tex denna: http://www.linkdelight.com/index.ph...imer-Remote-Release-for-Nikon-D90-MC-DC2.html .
Undrar bara varför dessa "gadgets" ska behöva existera öht när Nikon och alla andra kunde bygga in det direkt i mjukvaran för 0 :-... ;/

Om det har med ljusmättning eller något annat att göra så kvarstår ju problemet trots allt när vi använder externa avtryckare iaf, eller hur?
Nikon säljer ju också minst en variant av avtryckare, om de nu tycker att min önskan inte ska finnas implenterad i huset pga risken med över/underexponering varför då sälja den öht?

Menar inte att gnälla utan stör mig mest på att jag, en grön frukt i denna värld ser en "begränsning" redan efter en vecka. Är ju hur nöjd som helst med denna godbit annars! ;D
 
Petro, jag kan hålla med dig i princip, att man borde kunna erbjuda längre än 30s med "automatik", men en trådutlösare är verkligen riktigt bra att ha, oavsett, IMO. Vet inte om det finns billigare än den du länkade till till D5000, men till min D300 köpte jag en för runt 200kr inkl. frakt från ebay (visserligen är dollarn något dyrare idag, men). Den är både trådutlösare och fjärr via radio.

Anledningen att man valt att begränsa till 30s skulle ju kunna vara att kameran "låses" för den tid man ställt in och man kan inte göra så mycket annat än att vänta till den är klart... Det går förstås att stänga av den under exponeringen om man vill avbryta men... Det är bara ren spekulation. :)
 
Jag tycker det finns ett praktiskt problem här med att ha väldigt långa tider tillgängliga. Eftersom jag läst tråden så tänkte jag på det igår när jag använde just bulb-läget med extern fjärr. Det är faktiskt bra långt att bläddra redan från kanske 1/60s till bulb-läget, och längre blir det om man haft ännu kortare tider innan.
 
Ganska enkel förklaring

Jag tror nog Mats Neander besvarade frågan tidigare - det har helt enkelt inte setts som speciellt intressant eller viktigt.

Visst kunde man ha definierat 1 min, 2 min, 4 min osv ... Men de kan inte ha alla möjliga långa tider fördefinierade och någonstans drar man helt enkelt en gräns. Nu har det råkat bli 30 sekunder. Bortom den gränsen får som sagt fotografen själv lösa det via fjärrutlösare och/eller bulb-läget.

Kan faktiskt inte inse att det är något speciellt stort problem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.