Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny systemkamera efter en pentax 100d

Produkter
(logga in för att koppla)
D90 är mer påkostad helt enkelt. Fler direktreglage (dubbla tumhjul är ett stort plus), lcd-skärmen är direkt överlägsen. Top-lcd är trevligt, fokusassist-lampa är inte dumt, (fokusen är väl för övrigt Pentax svaga sida).
Båda kamerorna presterar riktigt bra på höga iso, har dock ingen koll på hur de är på låga iso?

Sen är den också större, bra eller dåligt är upp till var och en.
 
Ja nu har jag iallfall känt på lite fler kameror på Mediamarkt och jag kan ju iallfall konstatera att Canon inte alls känns bra för mig. Sony gillade jag inte med hur knapparna sitter och annat smått.
Pentax Kx känns som jag tyckt innan mycket bra och nu testade jag även Nikon D90 som också kändes bra, gillar ju tyngden som de båda har.

Så jag får väl fundera lite på vilken jag ska ha är tack vare era tips och info lite närmare mitt mål iaf.
 
köpa elr inte?

Jag har funderar på att köpa en ny kamera. Har en nikon d40 med 18-55 objektiv. Jag har kikat in en nikon d5000, som jag tycker låter intressant.Den har fler autofokus punkter än d40 och vridbar skärm mm. jag har inte så jätte stor budget. mellan 5-6000. Som jag nämnt i ett annat forum så vill jag ha ett nytt objektiv för tex porträttfoto. ÄR det nån ide att köpa en sån elr har ni andra tips påkameror elr kanske objektiv? :)
 
Jag har funderar på att köpa en ny kamera. Har en nikon d40 med 18-55 objektiv. Jag har kikat in en nikon d5000, som jag tycker låter intressant.Den har fler autofokus punkter än d40 och vridbar skärm mm. jag har inte så jätte stor budget. mellan 5-6000. Som jag nämnt i ett annat forum så vill jag ha ett nytt objektiv för tex porträttfoto. ÄR det nån ide att köpa en sån elr har ni andra tips påkameror elr kanske objektiv? :)

Det låter som du skulle köpa dig ett 50/1.4 eller 50/1.7. Brukar ge mycket för pengarna, och 50mm på APS-C är ofta lämpligt för portträtt. Objektivet är viktigare än kameran (såvida du inte tänker fota där det är riktigt mörkt). För porträtt satsa pengarna på objektiv, kanske reflexskärm och ev, några blixtar.
 
Tack för alla tips.

Kan ju bara säga att det vart en Nikon D90, beställde den idag och den kommer förhoppningsvis med Posten på fredag. En evighetslång väntan ;)
 
Tack för alla tips.

Kan ju bara säga att det vart en Nikon D90, beställde den idag och den kommer förhoppningsvis med Posten på fredag. En evighetslång väntan ;)

Jag hade en Pentax K100D och bytte till Nikon D90 pga följande orsaker:

- andrahandsmarknaden för pentaxprylar är betydligt mindre än till Nikon/Canon
- valde nikon för att den känns mer rejäl, precis som Pentax också gjorde samt för att zoomen går åt samma håll som med Pentax och det kändes rätt för mig.

Tror du kommer vara mycket nöjd med ditt val, det har jag varit. Det enda jag saknat är min fasta 50mm f/1,4 pentaxglugg som slår skiten av de billigare fasta nikongluggarna.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.