Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det nu är 50mm, kan man ju hoppas på ett f0.95 eller något i den stilen.
Att den är riktigt stor för att kunna vara 50 gör mig inget om det är fantastiskt bra optik.
Nikons 50 f1.8 G (som nu är skarpare än50 f1.4 G), ligger ju efter vad gäller Sigma och tamron.

Lite skillnad på storlek och pris.

Mitt senaste Nikon 50/1,8G köpte jag för 995.- ny i butik på kampanj (kommer med jämna mellanrum). Grymt bra optik för de pengarna. Helnöjd och kan rekommendera varmt (även för högre pris).

Nikons pressrelease..
"Development of a next-generation full-frame mirrorless camera and NIKKOR lenses — featuring a new mount — that pursues a new dimension in optical performance

July 25, 2018

TOKYO - Nikon Corporation (Nikon) is pleased to announce the development of a full-frame, Nikon FX-format, mirrorless camera and NIKKOR lenses featuring a new mount.

The mirrorless camera and NIKKOR lenses that are in development have enabled the pursuit of a new dimension in optical performance, with the adoption of a new mount. The mirrorless camera is the result of Nikon's advanced optical and manufacturing capabilities gained through over a century of heritage, as well as superior image-processing technology. The expertise built up through the development of Nikon's digital SLR cameras has also critically contributed to this development.

With this new mirrorless camera and NIKKOR lenses, we are committed to providing photographers with the ability to capture images that are richer and more vivid than ever before.

Additionally, a new mount adapter is being developed for the new mirrorless camera. This will work with the NIKKOR F mount lenses that are part of the Nikon digital SLR system, adding to the variety of choices for photographers.

Nikon will continue to lead imaging culture with the launch of this new mirrorless camera, as well as with the continued development of Nikon digital SLR cameras, providing consumers with the choice of enjoying the unique values of either system.
"

No shit, Sherlock! Nåt mer vi inte visste?

Läser jag rätt mellan raderna så har de ingen kamera ännu som kommer detta året. De släppte videon och denna text för att försöka minimera antalet som antingen övergår till Sony och nyköpare av system.

/Stefan

Vad är problemet med detta?

Sorry, ser faktiskt inget alls problem. Förklara gärna.

Ja eftersom film är mindre riktningskänsligt.

Stämmer.

Detta är något som Leica fått jobba mycket med gällande deras digitala M-hus. Också ett område som Sony typiskt har problem med gällande att köra adapterade vidvinklar med gamla manuella objektiv på deras spegellösa hus, som tex. just äldre Leica M-glas.

Jo, det kommer nog ta några modeller innan de är någorlunda på banan (precis som det gjort för andra spegellösa tillverkare).

Nikon brukar vilja skynda långsamt, tror inte alls att det tar några modeller innan man är på banan utan snarare att det är några småsaker som strular eller fattas.

Tycker du deras första digitalkameror i varje produktsegment var "av banan"? D1, D100, D70, D700, V1 var väldigt klara kameror.

Kameran ar givetvis fardigutvecklad och redan i produktion i Thailand.

Nikon foljer samma mall for marknadsforing som med D850.

De borjar med lackor, sedan en teaser, officiell lansering en manad senare (23 aug) och en manad efter det (runt 23 sept) finns den att kopa.

De finns de som tror att Nikon kommer att lansera ytterliggare tva spegelfria DX vid Photokina, men det finner jag svart att tro...

Tror ni att det även kommer att komma någon dslr med den nya fattningen framigenom? Och att f-mount på sikt (om säg 20 år) kommer att fasas ut?

Kameran ar givetvis fardigutvecklad och redan i produktion i Thailand.

Nikon foljer samma mall for marknadsforing som med D850.

De borjar med lackor, sedan en teaser, officiell lansering en manad senare (23 aug) och en manad efter det (runt 23 sept) finns den att kopa.

De finns de som tror att Nikon kommer att lansera ytterliggare tva spegelfria DX vid Photokina, men det finner jag svart att tro...

Har du någon källa på det? Tidigare uttalanden från Nikon och rykten nämner våren 2019.

Har du någon källa på det? Tidigare uttalanden från Nikon och rykten nämner våren 2019.

Vad är det för källa du vill att Jonas ska dela med sig av? Någon säker källa på att kameran redan är färdigutvecklad och under produktion har han rimligtvis inte - inte som han vill dela med sig av i alla fall. Då skulle han vara en av fotovärldens mest populära (och impopulära) killar just nu. Det han menar är nog att det är lite märkligt, eller åtminstone överdrivet försiktigt, att tro på motsatsen, alltså att kameran inte är färdigutvecklad och under produktion.

Det kanske är hög tid att acceptera (som jag påpekat tidigare) att "by spring 2019" på engelska kan utläsas som "senast våren 2019". Det är ju trots allt en hel del nu som tyder på att Nikon har kommit ganska långt med det nya systemet: officiella teasers, läckta bilder, nedräkningen till tillkännagivandet på hemsidan, osv. Men det är klart, det är ju inte helt omöjligt att de har valt att imitera lanseringen av tidigare produkter, för att sedan vänta sju månader till (till våren 2019) med att ha en färdig produkt. Antingen för att jävlas lite, eller för att busa med Sony och Canon. Den som lever får se, och jag tror som Jonas.

Photokina hålls i år. Det är kanske ett lämpligt tillfälle att presentera ett nytt kamerasystem?

Vad är det för källa du vill att Jonas ska dela med sig av? Någon säker källa på att kameran redan är färdigutvecklad och under produktion har han rimligtvis inte - inte som han vill dela med sig av i alla fall. Då skulle han vara en av fotovärldens mest populära (och impopulära) killar just nu. Det han menar är nog att det är lite märkligt, eller åtminstone överdrivet försiktigt, att tro på motsatsen, alltså att kameran inte är färdigutvecklad och under produktion.

Det kanske är hög tid att acceptera (som jag påpekat tidigare) att "by spring 2019" på engelska kan utläsas som "senast våren 2019". Det är ju trots allt en hel del nu som tyder på att Nikon har kommit ganska långt med det nya systemet: officiella teasers, läckta bilder, nedräkningen till tillkännagivandet på hemsidan, osv. Men det är klart, det är ju inte helt omöjligt att de har valt att imitera lanseringen av tidigare produkter, för att sedan vänta sju månader till (till våren 2019) med att ha en färdig produkt. Antingen för att jävlas lite, eller för att busa med Sony och Canon. Den som lever får se, och jag tror som Jonas.

Någon säker källa finns väl inte men ibland finns det bättre eller sämre rykten och de säger våren eller till våren om man litar på översättningen via engelska från japanska. Utan källa är det ju bara ren spekulation från hans sida och då tror jag mer på de källor som redan återgivits. Jag tor inte på någon säljstart i år utan snarare Q2 och visst kan du vända och vrida på Nikons japanska uttalande och hoppas att det betyder tidigare säljstart. Jag hoppas också på det men realistiskt blir det nog ändå i bästa fall mars-april.

De håller nog på med sluttestning i detta läge. Att de skulle producera kameror för glatta livet i 8 månader före säljstart låter för tidigt. Det första kamerorna brukar komma med begränsad tillgång, dvs de bygger inte upp något jättelager utan säljer allteftersom.

Någon säker källa finns väl inte men ibland finns det bättre eller sämre rykten och de säger våren eller till våren om man litar på översättningen via engelska från japanska. Utan källa är det ju bara ren spekulation från hans sida och då tror jag mer på de källor som redan återgivits. Jag tor inte på någon säljstart i år utan snarare Q2 och visst kan du vända och vrida på Nikons japanska uttalande och hoppas att det betyder tidigare säljstart. Jag hoppas också på det men realistiskt blir det nog ändå i bästa fall mars-april.

De håller nog på med sluttestning i detta läge. Att de skulle producera kameror för glatta livet i 8 månader före säljstart låter för tidigt. Det första kamerorna brukar komma med begränsad tillgång, dvs de bygger inte upp något jättelager utan säljer allteftersom.

Din tolkning angående våren är inte ett rykte, utan ett uttalande från en Nikon-chef. Nikon Rumors (som jag personligen anser är den mest trovärdiga ryktessajten när det gäller Nikon) säger just att "by spring 2019" har feltolkats. Dessutom har just NR varit förvånansvärt träffsäkra på sistone. Det du skriver i din sista paragraf tyder väl ännu mer på att det lutar mot en tidigare säljstart? De producerar nog inte kameror för glatta livet åtta månader före säljstart, utan snarare två-tre månader före säljstart... Varför gå ut med pressmeddelanden i slutet på juli och officiella tillkännagivanden den 23 augusti om de inte tänker börja sälja något förrän om sju-åtta månader? Jag menar inte att man kan veta säkert, men jag tycker det känns svårt att motivera varför man tror på en säljstart i mars-april.

Exakt, det ar helt orimligt att de skulle ga ut med detta om kameran inte var fardigutvecklad.

Jag tror det ar rimiligt att lanserigen foljer samma mall som for D850, nagra lyckliga kan ha kameran i handen den 23 september. Da foljer slutsatsen att den redan ar i produktion.

Tror att Nikon talar om release snart just bara för att folk inte ska byta till Sony etc. Utan att försöka få folk att stanna kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar