Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny "snabbfotofilm"

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gör allting i "imovie", inte det bästa programmet men lätt att lära sig. Om du har windows kan jag tyvärr inte ge några tips, där är jag vilse :(

Handlar det bara om stillbilder funkar väl Windows Movie Maker. Annars brukar jag göra bildspel i Pro Show Gold eller Premiere Elements 4, det vill säga videoredigeringsversionen av bildbehandlingsprogrammet.

Handlar det bara om stillbilder funkar väl Windows Movie Maker. Annars brukar jag göra bildspel i Pro Show Gold eller Premiere Elements 4, det vill säga videoredigeringsversionen av bildbehandlingsprogrammet.

Tack för info. Ett par korta frågor som jag inte lyckats utröna via nätet:

Kan man ladda ner x antal JPEG bilder och sedan spela upp som en film i Movie Maker?

Bestämmer man själv vilken hastighet, dvs bilder per sekund eller ngt liknande?

Tack för info. Ett par korta frågor som jag inte lyckats utröna via nätet:

Kan man ladda ner x antal JPEG bilder och sedan spela upp som en film i Movie Maker?

Bestämmer man själv vilken hastighet, dvs bilder per sekund eller ngt liknande?

Ja, som namnet antyder är programmet till för att göra film, och det går även att göra med stillbilder som material. Man lägger till övergångar, effekter och texter som ett "vanligt" redigeringsprogram, vilket det ju är.

Har inte provat programmet fullt ut, men man kan också bestämma visningstiden för en bild. Bara dra till höger eller vänster beroende på om man vill förlänga eller korta.

Ja, som namnet antyder är programmet till för att göra film, och det går även att göra med stillbilder som material. Man lägger till övergångar, effekter och texter som ett "vanligt" redigeringsprogram, vilket det ju är.

Har inte provat programmet fullt ut, men man kan också bestämma visningstiden för en bild. Bara dra till höger eller vänster beroende på om man vill förlänga eller korta.

Stort tack. Då kanske dottern kan få sin önskan igenom. Hon har redan skrivit manuset. Blir ett trevligt kvällsprojekt under vintern.

Hej, tänkte bara nämna att jag gjort ännu en kortfilm:
http://ulicam.blogspot.com/2008/10/tredje-kortklippet.html

kan kanske vara ny inspiration

Häftigt med håret som böljande vågor. Om du vill ta det ett steg längre så kolla in ett plug-in som heter Twixtor. Kostar en del och det används med Final Cut Pro eller Adobe After Effects. Den kan mjuka upp mellan bilderna, sakta ner och öka frame rate osv.

Här är en film inspelad med Pentax K10D och Twixtor (inte min):
http://www.vimeo.com/1788179

Hmm... jo, fast jag tycker att om man väl ska jobba med fotografier så får det vara lite hackigt, annars kan man lika gärna filma. Det handlar ju lite om fotografiet som kämpar för att bli levande. Ren film tycker jag inte är lika spännande.

Hmm... jo, fast jag tycker att om man väl ska jobba med fotografier så får det vara lite hackigt, annars kan man lika gärna filma. Det handlar ju lite om fotografiet som kämpar för att bli levande. Ren film tycker jag inte är lika spännande.

Ja, fast du kan göra det ännu mer hackigt också :)

HÄR är en grym liten snutt gjord med en 5D. Det verkar inte behövas jättemånga bilder heller för att få lite rörelse med After Effects.

Kolla Videocopilot.com och tutorials 38 & 39.

Inspirerad blir man.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar