Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny snabb PC, Intel eller AMD, 32 eller 64 bitar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ruggigt fin burk det där

Men maila dom om du ska ha 4 gigs ram det följer med 2st 512 stavar i det där paketet du har fyra platser då ska du ha 4st en gigs stavar

Re: Ruggigt fin burk det där

vargen24 skrev:
Men maila dom om du ska ha 4 gigs ram det följer med 2st 512 stavar i det där paketet du har fyra platser då ska du ha 4st en gigs stavar

Man kan konfigurera själv så jag byter minne enligt vad du sa och tar ett mkt billigare grafikkort. Det ser nu ut som att det inte blir mkt dyrare att köpa ny PC pch då kan jag behålla den gamla till annat skoj!

Re: Snabba minnen då?

MikeTheBike skrev:
AMD 3800x2 låter bra. Men hur är det med snabba minnen. Har hört att DDR2 är klart snabbare än vanlig DDR. Denna AMD klarar väl inte DDR2 eller är jag ute och cyklar?

Är allså detta paket ett bra paket om man uppgraderar till 4Mb?

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

Processorn fixar DDr2 en du måste ha moderkort som stödjer det.

Det känns som lite onödigt dyrt och jag skulle nog valt snabbare CPU i så fall eller en bättre skärm.

Lycka till

Du får en kanon burk det du valt, blir lite avis
får nog gå o sätta på mig spenderar byxorna jag med, Gott mytt år

Tänkte egentligen hålla mig utanför men det här blev för mycket fel :)

JohanSandin skrev:
Som sagt en 64-bits processor kan hantera dubbelt minne jämfört med 32 bitaren
En 64-bitars-propp kan hantera enormt mycket mer än "dubbelt så mycket".
Det handlar om 2^32 bytes jämfört med 2^64 bytes, 2^33 skulle varit en fördubbling. 2^64 är sisådär 31 fördubblingar till.

dual-core avråder jag dock till eftersom att det är mycket få program som har stöd för detta
Det enda som krävs för att programmet ska "ha stöd" är att det är multitrådat, nästan alla program är det idag. Även icke multitrådade program mår dock bra av det eftersom man oftast har mer än en sak som körs samtidigt i datorn. Det skadar aldrig att operativsystemet kan schemalägga sig själv på en kärna och ditt program på en annan.

Dessutom är inte minnesbegränsningen den största delen med 64bitar cpu'er, utan resten. Gränsen med att bara kunna direkt addressera 4GB minne har man sedan många år kunnat gå förbi med diverse olika trix.

Sen att det tar ett tag för applikationer och operativsystem att hinna i kapp, varför vi inte direkt få se så mycket av de andra fördelarna är en annan femma.

Ska du ha en snabb burk, så är Dual Core i det närmaste en självklarhet. På allting som är flertrådat kommer denna vara snabbare, men den största fördelen är att burken brukar kännas rappar med dual. Oavsett prestandaökningen.

Damocles skrev:
Dessutom är inte minnesbegränsningen den största delen med 64bitar cpu'er, utan resten.
Absolut, kör man PS så är det förmodligen resten som kommer att märkas mest (om nu PS finns som 64-bitars-applikation för Windows, det har jag ingen koll på).

Gott slut till er alla, nu lägger jag av för i år.

Skulle jag köpa en burk idag

åt mig sjäkv skulle jag välja AMD, dualcore och HPD (Hop Plockade Delar). Har absolut inget emot DELL's bättre burkar eftersom de ofta ger bra prestanda men de ger inte ett bra Prestanda/Pris-förhållande. Har många gånger på jobbet varit förvånad över hur rappa DELL's bättre burkar känns men de kostar rätt bra.

Re: Snabba minnen då?

MikeTheBike skrev:
AMD 3800x2 låter bra. Men hur är det med snabba minnen. Har hört att DDR2 är klart snabbare än vanlig DDR. Denna AMD klarar väl inte DDR2 eller är jag ute och cyklar?

Är allså detta paket ett bra paket om man uppgraderar till 4Mb?

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

Snabba minnen märker du nästan bara av när du benchmarkar i vanligt windows användande är det rätt försumbart.

Grafikkortet i den burken ovan är mkt overkill. Ska du bara köra windows och inte spela klarar du dig gott med ett grafikkort för 7-800:- Satsa istället på extern och intern disk, mer minne osv.

köpte en X2 3800

Själv +2 gigs ramminne, hoppsan vad det flyter på bra, måste ge ett tips till er som ska uppgradera idag, finns ingen anledning att inte köpa dualcoore om man nu inte bara vill ha en snikdata att surfa med mvh Uffe

Re: köpte en X2 3800

vargen24 skrev:
Själv +2 gigs ramminne, hoppsan vad det flyter på bra, måste ge ett tips till er som ska uppgradera idag, finns ingen anledning att inte köpa dualcoore om man nu inte bara vill ha en snikdata att surfa med mvh Uffe

Gjorde samma sak själv, vart bra stor skillnad. Sval är processorn också (iallafall med stock-kylaren).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar