Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny snabb PC, Intel eller AMD, 32 eller 64 bitar?

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Står i begrepp att uppgradera min PC till en riktigt snabbb rackare för att klara mer krävande PS-jobb (CS2). Har läst igenom forumen här men en del börjar bli gamla och eftersom det händer snabbt på processor-fronten så kommer min fråga förmodligen som en repris.

Vad är att föredra? Intel eller AMD? Dubbla kärnor? 32 eller 64 bitars processor (kommer ej att köra XP64bitar). Hur mycket minne? Annat jag bör veta för att få en snabb burk?

minne, minne och mer minne

största fördelen med 64-bitar är att man kan adressera mycket mer minne. Men om du inte tänkter köpa mer än 3 Gb så spelar det ingen roll. Men om du ska jobba med stora/många filer samtidigt i PSCS2 så bör du satsa på mycket minne snarare än den allra snabbaste processorn. Många proffs sätter sig inte vid en dator med mindre minne än 2 Gb har jag hört...=)

lycka till

Re: minne, minne och mer minne

b.simonson skrev:
största fördelen med 64-bitar är att man kan adressera mycket mer minne. Men om du inte tänkter köpa mer än 3 Gb så spelar det ingen roll. Men om du ska jobba med stora/många filer samtidigt i PSCS2 så bör du satsa på mycket minne snarare än den allra snabbaste processorn. Många proffs sätter sig inte vid en dator med mindre minne än 2 Gb har jag hört...=)

lycka till

jag hade tänkt mig 4 Gb i minne. Frågan är om en dubbel-kärne processor gör PS snabbare än en "vanlig" snabb processor? Eftersom jag ska använda 4 Gb så borde alltså dessutom 64-bitar vara snabbare?

köp en dualcore

jag hade tänkt mig 4 Gb i minne. Frågan är om en dubbel-kärne processor gör PS snabbare än en "vanlig" snabb processor.i ps blir det stoooor skillnad med en dualcoore köp en opteron om du har tid at vänta en månad på den dom är svåra att få tag på du får en sån opteron 165 från komplett för 3450 kr.Det är bland det absolut snabbaste du kan ha i en burk idag den kan du lätt köra i 2*2,5 gigh med org fläkten

Ett litet råd....

Betänk XP32:s begränsningar när det gäller ramminnestilldelning till Photoshop som är
x% av 2 GB.

Jag hade 3GB och använde den rekommenderade Switchen i boot.ini men tror inte att den fungerar.

När det gäller att arbeta med stora rawfiler gäller det nog att ha både mycket ram och snabba processorer.

Dualcore och XP64 är förmodligen enda alernativet för att uppnå önskat resultat.

Skulle jag handlat PC idag för ren bildbearbetning skulle det blivit en Dell Precision Dualcore. Har alltför dåliga erfarenheter av hopplockade otestade hårdvarukonfigurationer som inte håller måttet.

För min del blev det en Power Mac Quad, mycket därför att Mac OSX verkar trivas bättre med Adobes program och hanterar ram på ett bättre sätt än Win.
Ska man bara använda den till arbetsstation för bildbearbetning tycker jag Macen är överlägsen. Macen har också bättre system för färgkalibrering, dubbla skärmar etc.

Lycka till

Jerry

Ja vi har alla lite olika

erfarenheter!!!Skulle jag handlat PC idag för ren bildbearbetning skulle det blivit en Dell Precision Dualcore. Har alltför dåliga erfarenheter av hopplockade otestade hårdvarukonfigurationer som inte håller måttet.
Min erfarenhet är precis tvärtom köper alldrig en märkesdator någon mer gång tycker det är ett jävla junk.Fortsätter att plocka ihop mina datorer själv vet vad jag får då

vet inte om jag är helt ute o cyklar men jag skulle sattsa på en 64bitars med tanka på det nya windows som kommer att komma (vista finns ifs redan i beta som man kan tanka) vilket gör att du verkligen ska få ut det ur en 64-bitarsprocessor..
För om jag inte har helt fel så kan dagens operativsystem (med ev undantag) inte köra en 64-bitars processor full ut endå.. en tanke på framtiden kanske? rätta mig om jag har fel och lycka till!

Som sagt en 64-bits processor kan hantera dubbelt minne jämfört med 32 bitaren, dual-core avråder jag dock till eftersom att det är mycket få program som har stöd för detta, men man kan alltid updatera programmen, om du nu bestämmer dig för dual-core så bör du nog vänta någon månad så att program-tillverkarna får tid till att lägga in mjukvaran på datorn direkt istället för att behöva updatera. nu kanske det är så att du tänker mycket framåt gällande pc med andra ord skaffa windows vista vilket kommer att vara helt värdelöst utan en 64bits processor.

Dom flesta Stora

dual-core avråder jag dock till eftersom att det är mycket få program som har stöd för detta,!!
Dom flesta Stora har stöd för detta tex photoshop cs även 7 har detta stöd, och det är ju en photoshop daor han är ute efter det funkar även mycket bra med vanliga win xp som även den har stöd för dualcore

Operativsystemet ser till att distribuera arbetsbördan "jämt" över de olika kärnor som finns att tilgå.

I dagsläget skulle jag utan tvekan skaffa en Amd X2 3800+ eller gå ett steg upp.

mounte skrev:
Operativsystemet ser till att distribuera arbetsbördan "jämt" över de olika kärnor som finns att tilgå.

I dagsläget skulle jag utan tvekan skaffa en Amd X2 3800+ eller gå ett steg upp.

Kanonbra med alla era kommentarer.Bra tt ni kommer ihåg att det ät till PS som jag behöver kraften - innget annat! Att inte alla tycker samma är ju utvecklande! Känns som en dual core blir det bästa även om jag inte kör Win64. Jag har fått ett tips på Intel Pentium D 840 Dual Core 3,2 GHz. Vet inte riktigt vad det är men förmodligen en 32-bitars processor och alltså inte 64-bitar? Någon som vet om denna processor är bra till PS?

nej en 64 bitars även den

Intel Pentium D 840 Dual Core 3,2 GHz. Vet inte riktigt vad det är men förmodligen en 32-bitars
Det är en 64 bitars den med säkert en bra prossessor men inget jag skulle köpa när det finns amd

Trådar av denna karaktären går oftast över i teknikaliteter och slutar oftast med ungefär lika stora frågetecken.

Michael...du söker en dator för krävande bildbearbetning i PS CS2 och du vill uppenbarligen att det ska gå undan.

Photoshop prestandatestet som beskrivs i denn tråd

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47351

....är en bra test för ändamålet
.
Testet tar ungefär samma tid som går åt för att konvertera 5 st 1DsM2 8bit rawfiler och öppna desamma i CS2, baserat på ren processorkraft

Klart snabbaste tiderna verkar vara baserat på Dubbla Dual Core både för PC och Mac Quad.

Sen blir det ett val mellan XP32 eller XP64 när det gäller ramminneshantering, vilket är ganska viktigt för arbetsfödet och prestandan.
Quad och MacOSx klarar sig bättre än XP32 och det går att trycka i 16GB ram.

Jerry

Min rekomendation är
AMD 64 3700+ (X2 3800+ för en tusing extra), köp så snabb du har råd med. Mest värde för pengarna hittar man mellan 2000kr-3500kr.
2GB Kvalitetsminnen som RAM (gärna som dualchannel) om du kör vanliga XP, mer minne om du kör XP-64 bit.
Ett normalt grafikkort i 1500-2000kr klassen, gärna ATI.
Stor lagringsdisk (typ 400GB) och en normal systemdisk (typ 160GB).
En väl uttänkt backupstrategi med externa diskar som endast används som backup och är avstängda annars.

Re: nej en 64 bitars även den

vargen24 skrev:
Intel Pentium D 840 Dual Core 3,2 GHz. Vet inte riktigt vad det är men förmodligen en 32-bitars
Det är en 64 bitars den med säkert en bra prossessor men inget jag skulle köpa när det finns amd

Varför AMD framför Intel?

Re: Re: nej en 64 bitars även den

MikeTheBike skrev:
Varför AMD framför Intel?

Intel har värmeproblem och är långsammare om man ser på faktisk prestanda delat med inköpskostnaden.

Håller man sig bara borta från VIA och deras djävla buggiga chipset så funkar AMD klockrent.

Jag köpte mig ett Abit KN8-Ultra moderkort baserat på Nvidia NF4 Ultra chipset.

Därför

Amd är bättre än intel helt enkelt.intels dualcore prossesorer har betydligt sämre prestanda än amd + att dom drar mycket mer ström vilket leder till att dom blir extremt varma du har fått tips om amds X2 3800 som jag kan rekomendera jag med i stort sätt samma prossessor som opteron 165 skilljer 100 kr på dom men opteronen har större cash minne + att den går att klocka betydligt mer än X2 3800 men är du inte intresserad av att klocka kan du gå på X2 3800 den finns ju dessutom i lager opteronen är så poppulär bland överklockare att den inte går att få tag på du får vänta minst en månad på den om du beställer den idag mvh Vargen
ps vill inte ha någon diskution om intel vs amd

Aton_ skrev:
Är inte grafikkortet viktigt för bildhanteringen?

Nej, inte annat än att det ska ge en bra bild vilket nästan alla grafikkort ger idag.

snabba dyra grafikkort behövs bara om mans ka spela elelr hålla på med 3-D Grafik (CAD och liknande).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar