Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny slutare D30/60

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:

De beg. D30 som finns för 12-15kkr har oftast gått ganska många exponeringar. Den ska hålla för runt 30000 knäpp och det visar sig ofta stämma ganska bra av vad jag hört.
Slutaren på min D30 la av idag efter 13000 exponeringar. Surt!
Hade räknat med att den skulle hålla längre.
Har jag fått ett måndagsexpemplar tro?

Jimsan skrev:
Slutaren på min D30 la av idag efter 13000 exponeringar. Surt!
Hade räknat med att den skulle hålla längre.
Har jag fått ett måndagsexpemplar tro?
13000 är inte mycket alls. Det är inte så att räkneverket har gått runt, så du egentligen har tagit fler?

Tveksamt. Men jag är inte säker.
Köpte kameran begagnad. Min första bild har nummer 363_6355.
När slutaren dog så var det på nummer 3890. Den har alltså gått om ett varv i min ägo.

Tror inte att killen som jag köpte den av har använd den speciellt mycket. Enligt honom var den ca ett år gammal. Mycket fint skick.

Skall ändå kolla upp med honom hur mycket han egentligan använt kameran. Så att inte räkneverket har gått ytterligare ett varv i hans ägo.
Det borde han ha sagt i så fall.

Jimsan skrev:
Min första bild har nummer 363_6355

Det tolkar jag som exponering nummer 26355, dvs räkneverket hade gått runt två gånger (första exponeringen är 100_0001) och var inne på tredje varvet när du fick kameran.

Och om du har varvat kameran igen, så har den då exponerat när nog 40000 bilder... Och det var väl då lite mer än vad Canon lovar att den ska hålla för.

Spekulationer från min sida utifrån min 10D, vad det nu kan vara värt.

Det är inte som på D100 då? Där börjar den inte räkna antal tagna bilder förrän man ställer in det i customfunktionerna. Jag gjorde det efter cirka 500 bilder på min, så jag få plussa på 500, på en höft sådär.

mrelbe skrev:
Det tolkar jag som exponering nummer 26355, dvs räkneverket hade gått runt två gånger (första exponeringen är 100_0001) och var inne på tredje varvet när du fick kameran.
Hur fungerar det med det första nummret (100) framför exponeringsnummret?
Blir det jämt hundratal på antal tiotusen exponeringar?

Om slutaren gjort 40000 exponeringar så har det sin naturliga förklaring att den lägger av.

Jimmy, jag har gissat utifrån hur räknaren beter sig på min kamera. Och det verkar som om den visar:

xab_abcd

där x anger antal 10000 exponeringar, eller "pågående varv",
abcd är exponeringsnummer, ab anger således 100-tal.

Men jag kan ha fel, det kanske finns någon djupare logik som jag inte insett.

Någon annan som vet?

Linmajon skrev:
De beg. D30 som finns för 12-15kkr har oftast gått ganska många exponeringar. Den ska hålla för runt 30000 knäpp och det visar sig ofta stämma ganska bra av vad jag hört.
Priset för att ev. byta slutaren är därför inte helt ointressant.

Tror du får justera din prisbild lite, jag köpte min D60 ny för 10.000 spänn inkl frakt i höstas. Visserligen var det ett av de allra sista butikssålda exemplaren i Sverige, men i alla fall :)

mrelbe skrev:
Jimmy, jag har gissat utifrån hur räknaren beter sig på min kamera. Och det verkar som om den visar:
xab_abcd
där x anger antal 10000 exponeringar, eller "pågående varv",
abcd är exponeringsnummer, ab anger således 100-tal.
Men jag kan ha fel, det kanske finns någon djupare logik som jag inte insett.
Någon annan som vet?

Det verkar som om du har rätt i det du säger Mikael.
Sitter och bläddrar i D30's instruktionsbok.
I den står att första nummret är foldrarna, där första siffran är antal tiotusen exponeringar (1xx_xxxxx).

Vilket betyder att kameran är på väg mot 40000 exponeringar.

Vilket leder mig till föjdfrågan:
Slutaren är sönder och måste lagas.
Någon som vet om det finns nån firma i Göteborg som gör detta? Eller måste man skicka kameran till Canon i Stockholm?

Jag har precis bytt en slutare i en D30. fick betala ungefär 2500, inkl moms för det.
Försökte även ringa runt till andra företag, men det var ingen av den drös jag ringde som ville / kunde laga.

Canon IT service var det jag talade med.

Canon Svenska AB
Canon IT-Service
Instrumentvagen 19
12653 Hagersten
tel.: +46 8 744 85 86 fax.: +46 8 744 64 57
[email protected]

tel.: +46 8 744 85 93 fax.: +46 8 744 64 57
[email protected]

Canon Svenska AB
tel.: 00 46 8 744 8532 fax.: 00 46 16 48 12 53
[email protected]

mrelbe skrev:

Och om du har varvat kameran igen, så har den då exponerat när nog 40000 bilder... Och det var väl då lite mer än vad Canon lovar att den ska hålla för.

Spekulationer från min sida utifrån min 10D, vad det nu kan vara värt.

Ajdå! Då ska man m a o inte köpa en som har nummer 4xx-1700. :-(

JoCfin skrev:
Ajdå! Då ska man m a o inte köpa en som har nummer 4xx-1700. :-(
Jo-men-varför-inte, det handlar ju egentligen bara om att räkna in det i ekonomin. Värdet på kameran kan ju anses lägre iom en förväntad service-åtgärd. Det blir ju lite som med bilar, dvs be att få kolla "service-boken".

Nu är min D30 inne på service för byte av ny slutare.

En liten fundering angående värdet:
Om jag så småningom säljer kameran, borde den inte ge ett något högre pris eftersom slutaren är ny och håller i minst 30000 exponeringar till?

Jo, kanske (glöm inte att allt annat i kameran slits det med).
Meddela oss gärna vad det kostade att utföra servicen!
Mvh Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar