Annons

Ny skärm-råd och tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej alla! Så här i REA-tider är jag i startgroparna på jakt efter ny skärm! Vill ha en 24-32 tums skärm i bättre låga segmentet. Max 7 lax helst betydligt lägre. Skärmen måste ha hdmi och vga eftersom jag vill kunna ansluta mina gamla datorer också. Helst vill jag ha format högre än 16:9 dvs mer kvadratiskt som tex 16:10 eller mer.

Sedan har jag en högst relevant fråga: Hur stor upplösning klarar hdmi? Vet inte om jag kan ansluta displayport till min nya stationära (ca 2-3 år men med mycket bra prestanda i övrigt) eller min gamla bärbara eftersom jag inte vet hur denna ser ut.

Har klarat mig bra hittills på en 7-8 år gammal DELL 19-tummare som gett bra resultat även vid utskrift hos crimson så Adobe-rgb och liknande är inget krav. Dock behöver den vara någorlunda pålitligt när det gäller färgåtergivning eftersom jag säljer en del bilder.

Tack på förhand!
 
Nja

Den har ingen vga och dessutom gillar jag inte den höga upplösningen då allt blir så litet. Kör med en del gamla program som t.ex. Photoshop 7, så max hd-upplösning eller något mer och kanske högre på höjden.
 
Hej alla! Så här i REA-tider är jag i startgroparna på jakt efter ny skärm! Vill ha en 24-32 tums skärm i bättre låga segmentet. Max 7 lax helst betydligt lägre. Skärmen måste ha hdmi och vga eftersom jag vill kunna ansluta mina gamla datorer också. Helst vill jag ha format högre än 16:9 dvs mer kvadratiskt som tex 16:10 eller mer.

Sedan har jag en högst relevant fråga: Hur stor upplösning klarar hdmi? Vet inte om jag kan ansluta displayport till min nya stationära (ca 2-3 år men med mycket bra prestanda i övrigt) eller min gamla bärbara eftersom jag inte vet hur denna ser ut.

Har klarat mig bra hittills på en 7-8 år gammal DELL 19-tummare som gett bra resultat även vid utskrift hos crimson så Adobe-rgb och liknande är inget krav. Dock behöver den vara någorlunda pålitligt när det gäller färgåtergivning eftersom jag säljer en del bilder.

Tack på förhand!
Jag skulle köpt den här:

http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=CS240-BK

VGA fixar du med en DVI till VGA adapter.
 
Upplösning

Men hur är det med upplösningsfrågan? Klarar hdmi mer än 1929x1080 eller måste man ha displayport eller vad det heter? Och klarar en adapter vga/dvi upplösningen på skärmen? Är helt novis på allt detta.

Vill ändå ha tips på billigare skärmar även om denna säkert är jättebra. Vet dock inte om jag har någon reel nytta av det högre färgomfånget.
 
Ett mycket prisvärt alternativ är Eizo CS240 för 6500:-. Visar 99% av aRGB. Hårdvarukalibrerbar. Givetvis tillkommer kalibreringsutrustning om du inte har det redan.

Då får du en riktig skärm för bildbehandling ;-)
 
Dell Ultra Sharp 2412M

Jag har en Dell Ultra Sharp 2412M som väl kostar typ 2500:- för närvarande. Vet inte om den har alla anslutningar du vill ha men formatet 24" 16:10 1920 x 1200 stämmer väl?

Med fabriksinställningarna var färgåtergivningen inte bra. Med en del knappande helt OK. Jag skickar bilder till Crimson som blir bra och säljer nån bild emellanåt som brukar bli bra i magasinstryck.

Jag köpte versionen med silverfärgad ram för att få bättre synergonomi än med svart ram. Hela arbetsplatsen är utan färgaccenter, bara grått/vitt/träfärg. Jag tror det betyder en hel del. Inställningar: Jag knappade tills skärmen gav samma bild som min stationära Apple Imac 24" som jag softwarekalibrerade med sharewareprogrammet Super Cal för Mac.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.