Annons

Ny Sigma 10-20mm

Produkter
(logga in för att koppla)

FiLLez

Aktiv medlem
tja

Har tänkt skaffa mig en vidvinkelzoom och har länge kollat på Sigma EX 10-20 4,0-5,6. Men nu ska ju en ny version komma ut med en fast bländare på 3,5 istället. Eftersom jag nästan bara kommer hålla mig i 10mm området så spelar inte den lilla bättre ljusstyrkan man får någon större roll.
Men jag har däremot läst mycket varierande åsikter om detta objektv när det gäller skärpa, jag har också en tendens att alltid få tag i måndagsexemplar...

Har en ganska begränsad budget och priset som den nuvarande sigman ligger på är i princip i taket för vad jag vill ge, och där jag var o kollade på den sa de att de inte hade så många kvar och de snart fick in den nya versionen i stället som förmodligen kommer att kosta 2-3 tusen mer.

Vad hade ni gjort? Ska man köpa den som finns nu innan den tar slut och komma undan billigare eller ska man spara ihop till den nya?
Kan man be om att byta gluggen om den presterar sämre än den ska?

Är tacksam för svar : )

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-20exdcn
http://www.cyberphoto.se/?https://www.cyberphoto.se/info.php?article=1020dc2ni
 
Senast ändrad:
Jag kan bara tala för mig själv, men det ex jag har är jättebra.
Fin skärpa utom då i dom yttersta hörnen, men det är inte många supervidvinkelzoomar som inte lider av det. I alla fall inte i Sigmats prisklass.
Det dyker upp begagnade med jämna mellanrum till rimliga pengar.
Angående största bländare, för det mesta använder jag bländare 8 eller högre.
Så 3,5 är inte så viktigt, det är i alla fall inte värt dom extra tusenlapparna.
 
Jag kan bara tala för mig själv, men det ex jag har är jättebra.
Fin skärpa utom då i dom yttersta hörnen, men det är inte många supervidvinkelzoomar som inte lider av det. I alla fall inte i Sigmats prisklass.
Det dyker upp begagnade med jämna mellanrum till rimliga pengar.
Angående största bländare, för det mesta använder jag bländare 8 eller högre.
Så 3,5 är inte så viktigt, det är i alla fall inte värt dom extra tusenlapparna.

Okej, begagnat är inte aktuellt. Kommer nog mest använda det utomhus också då man kan blända ner.
 
får du ett bra ex så är det nog ett fint objektiv...
jag fick ett som var skarpt till höger och dåligt till vänster i bild... lämnade tillbaka den och orkade inte köpa en ny...
 
Blir väl att köpa ett o be om nytt om de skulle vara för dåligt.. Är bara lite rädd att man ska ångra sig senare när de nya finns ute på marknaden.

...Verkar ju trots allt vara ett väldigt populärt objektiv.
 
Himla tråkigt med Måndagsex. Mitt 10-20 var helt kass, det skickades på rep och blev bättre, men bra.
 
Verkar som det är lite av ett lotteri : / Men man får räkna med att den är oskarp ute mot kanterna eller?
 
Senast ändrad:
Utifrån det nyss presenterade amerikanska priset så kommer nya ljusstarka Sigma 10-20 att vara nästan 50 procent dyrare än den gamla.
 
jag har faktiskt haft flera Sigma 10-20 och desstuom en Canon 10-22, ärligt talat har jag inte sett någon större skillnad mellan dem vad gäller resultatet, alla har presterat bra, trots en del som säger att Sigmorna har dålig kvalitetskontroll och det finns måndagsex.
 
Sigma 10-20

Hej!
Har haft ett Sigma 10-20 som var helt ok från bl 8 och uppåt.
Jäkligt kass på största bländare. Var trotts allt ganska nöjd fast objektivet hade sina begränsningar vid inomhus fotografering utan blixt.

Har bytt det mot ett tokina 11-16 2.8.
Klart nöjd med mitt byte fast Tokinan är mycket dyrare.
Skarp redan från f 2.8 och mycket skarpare även nedbländat.dessutom mycket rejält byggt.

/Magnus
 
Jag kan absolut inte rekommendera Sigma 10-20, min exempel är oanvändbar: oskarp på ena sidan. Jag skickade den två gånger till Tura Scandinavia men dom kunde inte fixa den. Köpte den begagnad och original återförsäljaren (Fotovideo) ville inte ta den tillbaka heller. Nej, inga fler Sigma till mig...
 
Jag kan absolut inte rekommendera Sigma 10-20, min exempel är oanvändbar: oskarp på ena sidan. Jag skickade den två gånger till Tura Scandinavia men dom kunde inte fixa den. Köpte den begagnad och original återförsäljaren (Fotovideo) ville inte ta den tillbaka heller. Nej, inga fler Sigma till mig...

Mitt funkar hur bra som helst inge fel på den!!!
 
Jag kan absolut inte rekommendera Sigma 10-20, min exempel är oanvändbar: oskarp på ena sidan. Jag skickade den två gånger till Tura Scandinavia men dom kunde inte fixa den. Köpte den begagnad och original återförsäljaren (Fotovideo) ville inte ta den tillbaka heller. Nej, inga fler Sigma till mig...

Hmm ok.. tråkigt, verkar som du fått ett dåligt ex då kanske?
 
Tycker det vekar som att priserna har gått upp en del detta året. Man kanske borde vänta med köpet, eller priserna kommer inte gå ner i det närmsta (detta året) ?

...Sorry för dubbelpost, men kunde inte redigera förra.
 
Jag har inga problem med skärpan på mitt 10-20 till Nikon. Man får väldigt mycket för pengarna. Är man bara medveten om att det finns större risk att få ett måndagsex när det gäller Sigma så är det väl inga problem att gå tillbaks till affären och byta ut det. Alternativt gå till en affär och prova ut ett exemplar och köpa just det du provat. Det kan vara värt ett par extra hundralappar mot att beställa från nätet.
 
ANNONS