Annons

Ny sida för bildförsäljning - vad hette den nu igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind84

Aktiv medlem
Jag läste i DN för några veckor sedan om en ny bildsida som fanns där kunderna får köpa bilder för 300kr styck varav fotografen får 150kr per bild i egen ficka.

Är det någon som vet vad sidan heter eller kan tipsa om liknande sida? (Jag är inte intresserad av istock eller sidor där man säljer sina bilder för några futtiga kronor)

Yes mostphotos var det.

Är det en sida att rekomendera eller tycker ni man ska lägga upp en egen hemsida och försöka sälja där istället?

Jag har lite bilder där, inte sålt något där än.
Lite kul kunna få kritik och betyg på sina bilder.

Hur funkar det om man säljer sin bild på en sån där sida, får man då senare använda den själv på en hemsida eller får man aldrig mer använda bilden själv efter den sålts?

Sök på forumet här så ser du en del kritiska synpunkter, bla om avtal och prissättning. Men det är ju upp till var och en att läsa och välja om man vill gå med.

Jag tror dock inte de har så många bildköpare än. Det är ju hyfsat lätt att bygga upp en sajt med många bilder - finns många amatörfotografer som är sugna att kunna sälja sina bilder - men att få ditt bildköparna (och många sådana) kostar mycket i marknadsföring alt. uthållighet, speciellt med hård konkurens från iStockphoto mfl som har så lågt pris och förhållandevis hög kvalitet.

(Att göra smygreklam, som de gjorde här på Fotosidan för något år sedan, räcker inte långt ;-)

Det tråkiga med mostphotos är att det råder någon slags kompis-anda där. Ger du en bild dåliga betyg så ger den fotografen dåligt betyg tillbaka, oavsett hur bra dina bilder är.

Det är några fotografer som gaddat ihop sig och ger varandra höga betyg för att hamna på "mest populära"-sidan.

Helt sjukt.

Nej tack till mostphotos säger jag :)

niclaslind84 skrev:
Har någon fått sina bilder sålda på mostphotos eller är det svårt att få bilderna sålda?

Säljer inte där, men kikade runt på sidan lite. Av veckans populäste bilder hade inte en enda blivit såld. Tycker det säger en hel del! Hur går det då för de opopulära bilderna?

Populära bilder tror jag har att göra med bildsäljares röster, inte hur de säljer.

Det spelar inte så stor roll hur mycket man tjänar per bild ifall man ändå inte säljer några bilder.

Under april sålde MostPhotos totalt 150 bilder! iStockPhoto säljer runt en miljon bilder varje månad. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar